علائم خرابی شمع موتورسیکلت

اگر بیش از چندین سال است که صاحب یک موتورسیکلت هستید پس احتمالاً تا به حال با خرابی شمع موتور مواجه شده‌اید. این امر به ویژه در صورتی صادق است که شما صاحب یک موتورسیکلت قدیمی باشید. شمع موتورسیکلت یک قطعه کوچک از موتور است که نقش اساسی و بزرگ در عملکرد صحیح موتور دارد. اگر قسمتی از آن دچار نقص در عملکرد و یا نقص ظاهری گردد این بدان معنا است که کل موتورسیکلت از کار خواهد افتاد و عملکرد قبلی را نخواهد داشت. در این مطلب علائم خرابی شمع موتورسیکلت را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

علائم خرابی شمع موتورسیکلت چیست؟

از جمله علائم شایع در خرابی شمع موتورسیکلت، جرقه زدن در هنگام روشن شدن موتور و از کار افتادن ناگهانی موتور یا آتش سوزی در محفظه احتراق آن است. همچنین می‌توانید علائم ظاهری دیگری بر روی این قطعه از موتور مشاهده کنید که شامل شکستگی، سوختگی ظاهری، زنگ زدگی و خوردگی شمع موتوراست که همگی از نشانه‌های خرابی شمع موتور هستند.

تشخیص علائم دقیق خرابی شمع در موتورسیکلت بسیار دشوار است زیرا علائمی که از خود بروز می‌دهد اغلب با علائم و اختلالات دیگری در موتور همراه است. با این حال دانستن چند اصل کلی می‌تواند در آینده و برای رفع سریع‌تر خرابی شمع موتور کمک کننده باشد. تعداد شمع‌ها در هر موتورسیکلت بسته به تعداد سیلندرهای داخلی موتور متفاوت است و هرچه موتورسیکلت شما بزرگتر باشد به احتمال زیاد به دلیل تعداد بالای سیلندرهای به کار رفته در موتور تعداد شمع‌ها نیز بالاتر بوده و با سایر موتورها متفاوت است.

اولین علامت رایج که به شما می‌گوید شمع موتورسیکلت خراب است این است که به طور ناگهانی و پس از مدتی راندن با موتورسیکلت به یک باره موتور از حرکت باز می‌ایستد و یا پس از حرکت با یک ریتم ثابت خود را به عقب می‌کشد و خاموش می‌شود. دومین علامت رایجی که می‌توانید بگویید شمع موتورسیکلت خراب است برگشت مجدد آتش پس از شنیدن یک صدای بلند و نابهنجار مانند ترکیدن چیزی از محفظه احتراق در موتور است که از اگزوز به گوش می‌رسد. در صورتی که شمع‌ها در موتور جرقه، جرقه متناوبی داشته باشند که به روشن شدن ختم نشود این صدا به گوش می‌رسد.

خرابی شمع موتور سیکلت

برای عملکرد بهینه‌تر در شمع‌ها باید شمع در موتور تمیز و بدون آسیب باشد. اگر شمع کثیف باشد می‌تواند بر عملکرد صحیح در شمع و همچنین شروع حرکت موتور اختلال ایجاد کند. پلاگین شمع، پلاستیکی است که از ماده‌ای شبیه به روغن سوخت یا کربن پوشانده شده که از گرم شدن بیش از حد باد کرده است و رانندگی با چنین شمع جرقه خورده یا بد جوشی می‌تواند مشکلات زیادی را برای موتور و راننده ایجاد کند. از جمله علائم شایع در خرابی شمع‌ها در موتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کاهش گاز در موتور پس از طی مسافتی کوتاه
– عدم شتاب گیری موتور
– سخت روشن شدن موتور، خفه شدن جایگاه احتراق در موتور با گاز
– خروج بوی گاز از اگزوز
– از کار افتادن شمع‌ها به دلیل شکستگی و خوردگی

کاهش گاز در موتور پس از طی مسافتی کوتاه

آیا تعداد مراجعه شما به پمپ بنزین زیاد شده است؟ آیا ناگهان متوجه می‌شوید که پس از طی مسافتی کوتاه، سطح سوخت در موتور به شدت کاهش یافته و شما برای ادامه مسیر نیاز به زدن بنزین دارید؟ همه این علائم می‌تواند نشانه کثیف شدگی و آلودگی شمع‌های موتور باشند. اگر شمع در موتور به درستی کار نکند می‌تواند تأثیر منفی در سوخت رسانی و مصرف سوخت موتور داشته و موتور بنزین بیشتری مصرف کند.

عدم شتاب گیری مناسب موتور

موتور پس از حرکت با یک سرعت متعادل و روان، از شتاب گیری بیشتر و سرعت دادن بیشتر به چرخ‌ها باز می‌ماند که این عامل ناشی از کثیفی شهرها و یا گرفتگی و خرابی آن‌ها است.

خرابی شمع موتور سیکلت

خفه شدن ناگهانی موتور (استارت نخوردن موتور و عدم حرکت آن)

خفه شدن موتور نیز می‌تواند نشانۀ چند اختلال و یا جرقۀ نادرست در شمع‌ها باشد. هنگامی که سعی می‌کنید موتورسیکلت را استارت بزنید، با ورود سوخت به محفظه احتراق و عدم جرقه زدن صحیح شمع‌ها بدون اینکه جرقه‌ای در موتور و در شمع اتفاق بیفتد مقدار زیادی سوخت در موتور خفه می‌شود که اغلب با بوی شدید بنزین همراه است؛ این بدان معنا است که محفظه احتراق با گاز پر می‌شود اما احتراق صورت نمی‌گیرد و کاربراتور یا انژکتور سوخت عملکرد الکتریکی صحیح ندارد و نمی‌تواند احتراق صورت دهد، در نتیجه نیروی لازم را برای حرکت پیستون‌ها ایجاد نمی‌کند که این عمل در نهایت منجر به حبس شدن سوخت و بی‌نتیجه ماندن فرآیند حرکت خواهد شد.

بوی گاز دادن اگزوز موتور و خارج شدن گازهای مصرفی به صورت خام

اگر اگزوز موتور بوی شدید گاز می‌دهد و یا متوجه می‌شوید کمی از گازهای مصرفی موتور از اگزوز به صورت خام خارج می‌گردد در این صورت ممکن است جرقه در شمع به درستی صورت نگیرد. اگر شمع در موتور به درستی کار نکرده و جرقه به درستی انجام نشود باقیمانده گاز در محفظه احتراق موتور محبوس می‌شود و نمی‌سوزد و از لوله اگزوز به صورت خام خارج می‌شود که به صورت شلیک و حالت ترکیدن شنیده می‌شود. اگر متوجه خروج مقداری مایع از لوله اگزوز موتور شدید اطمینان حاصل کنید که این مایع آب نیست. گاهی اوقات عمل میعان می‌تواند در محفظه احتراق موتور با علائمی همچون خروج مایعی شبیه به آب همراه باشد.

تغییر حالت یا شکستگی و خوردگی شمع‌ها در موتور

اگر مشکوک به خرابی شمع‌ها در موتور هستید با یک بررسی ساده ظاهر شمع‌ها و نقاط اتصال آن می‌توانید اطمینان حاصل کنید که شمع‌ها در موتور سالم بوده و یا دچار شکستگی و خوردگی و تغییر شکل ظاهری شده‌اند و یا زنگ زده یا سوخته‌اند. شکل سالم شمع‌ها در موتور سفید بوده و هیچگونه تیرگی ناشی از سوختگی ندارند. هر گونه تغییر شکل ظاهری در شمع‌ها و اتصالات، سوختگی، خوردگی یا زنگ زدگی می‌تواند باعث شود که جرقه در قوس الکتریکی شمع با تاخیر صورت بگیرد و یا اصلاً جرقه‌ای در شمع انجام نشود به خصوص اگرشمع دچار خوردگی، سوختگی و خوردگی در قسمت پایینی آن بوده باشد.

منبع: Motorcycle spark plug failure

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. […] و آن را تبدیل به نیروی محرکه می‌نماید. پس از فهمیدن علائم خرابی شمع موتورسیکلت و نرسیدن نیروی برق به موتور احتمالاً به دنبال آن هستید […]

  2. parsa می گوید

    سلام خسته نباشید راهنمایی خوبی بود

  3. علی می گوید

    سلام عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.