علت خرابی شمع موتورسیکلت

شمع موتور یکی از قطعات مهم موتورسیکلت است و نقش به سزایی در مصرف سوخت و همچنین نحوه کارکرد موتور دارد. این قطعه در موتور مسئول تولید جرقه و در نتیجه ایجاد اشتعال در درون محفظه سیلندر است. شمع مخلوط سوخت و هوا را که درون محفظه سیلندر متراکم شده مشتعل کرده و آن را تبدیل به نیروی محرکه می‌نماید. پس از فهمیدن علائم خرابی شمع موتورسیکلت و نرسیدن نیروی برق به موتور احتمالاً به دنبال آن هستید که چگونه از بروز چنین مشکلی در آینده جلوگیری نمایید، اگر بخواهید شمع موتور را تعویض کنید راه حل مناسبی است و احتمالا یک عامل جرقه نخوردن موتور فرسوده و قدیمی، خراب شدن شمع‌ها در موتور است. اما در این مطلب می‌خواهیم علت خرابی شمع موتورسیکلت را مورد بررسی قرار دهیم:

بررسی علت خرابی شمع موتورسیکلت

از بین رفتن سَری شمع

با گذشت زمان و با استفاده مداوم از موتورسیکلت، شمع به دلیل در تماس بودن دائمی و مکرر با اتصالات دیگر دچار سایش، فرسودگی و در نهایت سرخوردگی می‌شود و از بین می‌رود. هر چیزی که با قسمت برقی یک وسیله نقلیه ارتباط تنگاتنگ داشته باشد احتمالا زودتر از سایر اجزا از بین خواهد رفت.

علت خرابی شمع موتورسیکلت

زمان احتراق نامناسب در موتور

زمان نامناسب عمل احتراق و جرقه زدن و استارت خوردن موتور یا به عبارتی دیر یا زود انجام شدن عمل استارت می‌تواند به مرور زمان باعث تأثیر نامطلوب بر روی شمع‌ها و کاهش طول عمر مطلوب آنها گردد. اگر گاز در موتور خیلی زود و یا خیلی دیر درون محفظه احتراق موتور جمع شود تمام فشارهای برگشتی بر روی شمع‌های موتور وارد می‌آید زیرا فشار موتور جای دیگری به جز شمع‌ها برای تخلیه ندارد.

موتور سیکلت کم قدرت

قدرت کم در موتور موتورسیکلت می‌تواند به سرعت شمع‌ها را در موتور از بین ببرد. قدرت کم موتور بدین معناست که کاربراتور یا انژکتور در موتور نمی‌تواند سرعت کافی را به داخل محفظه احتراق وارد کند و بنزین کمی که وارد می‌شود بسیار داغ‌تر و شدیدتر می‌سوزد زیرا درون محفظه احتراق مقدار زیاد گاز اکسیژن در مقدار کمتر از سوخت وارد شده است این درجه حرارت بالا می‌تواند منجر به پیچ خوردگی و خم شدن ناگهانی شمع‌ها در موتور شده و  باعث خرابی و از کار افتادن آن گردد.

علت خرابی شمع موتورسیکلت

هر چند مدت یکبار باید شمع‌ها را تعویض نمود؟
چگونگی تعویض شمع‌ها

وقوع جرقه‌های بد و عدم استارت خوردن صحیح موتور می‌تواند دلیلی بر خرابی شمع و زمان تعویض آنها باشد. تعمیر و تعویض شمع می‌تواند یکی از سریع‌ترین و ارزان قیمت‌ترین تعمیرات موتور سیکلت باشد که در کمتر از یک ساعت انجام می‌گردد. به خاطر داشته باشید که شمع موتور باید هر ۵ سال یکبار در صورت خراب شدن تعویض گردند و اگر مشکلی تا این مدت زمان ایجاد نشد قبل از این مدت زمان لازم نیست که مرتباً شمع را تعویض کرد.

تعویض یکباره همه شمع‌ها

اگر نیاز به تعویض یک شمع در موتور بود؛ باید همه آنها را همزمان تغییر داد. تعویض همزمان همه شمع‌ها با هم، هزینه زیادی در بر نخواهد داشت و تعویض به یکباره همه آنها بدین دلیل است که خرابی در یک شمع خرابی در سایر شمع‌ها را به دنبال خواهد داشت.

منبع: motorcycle spark plugs

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.