روشن شدن چراغ چک خودرو چه دلایلی دارد؟

روشن شدن چراغ چک خودرو یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است هر فردی با آن روبرو شود. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که سوار خودروی خود یا شخص دیگری شوید و شاهد روشن شدن چراغ زرد یا قرمز روی صفحه آمپر خودرو شوید. روشن شدن این چراغ نشانه بروز مشکلاتی در زیر کاپوت می‌باشد که آشنایی با آن در بهبود عملکرد و افزایش عمر مفید خودرو بسیار مؤثر است. اما روشن شدن چراغ چک خودرو چه دلایلی دارد؟

خرابی کاتالیست
کاتالیست قطعه‌ای در اگزوز است که باعث کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی شده و گازهای مضر را در یک فرایند شیمیایی به گازهای بی‌خطر تبدیل می‌کند. عمر این کاتالیست به میزان کارکرد خودرو بستگی دارد و هر چقدر از خودروی خود بیشتر استفاده کنید میزان خراب شدن آن نیز بیشتر می‌شود. پس خرابی کاتالیست می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک خودرو شود که در این صورت باید آن را تعویض کنید؛ وگرنه راندمان خودرو پایین می‌آید و با مشکلات جدی‌تری روبرو می‌شوید.

شمع و وایرها
یکی دیگر از عوامل روشن شدن چراغ چک خودرو به خرابی شمع خودرو و وایرها مربوط می‌شود. وایرها وظیفه برق‌رسانی به شمع‌ها را دارند و در صورتی که فرسوده یا شل شده باشند برق به میزان کافی به آن‌ها نمی‌رسد و عملکرد شمع‌ها مختل می‌شود. در این مواقع چراغ چک خودرو روشن می‌شود که باید در اسرع وقت آن را تعمیر کنید.

سنسور اکسیژن
سنسور اکسیژن ECU خودرو یک قطعه مهم در خودرو می‌باشد که میزان اکسیژن موجود در مایع و گاز را اندازه‌گیری می‌کند. درصورتی‌که میزان اکسیژن در محفظه احتراق کافی نباشد عملکرد خودرو دچار مشکل می‌شود. سنسور اکسیژن اطلاعات لازم را به کامپیوتر خودرو می‌فرستد تا بهترین نسبت سوخت و هوا وارد سیلندرها شوند. در صورتی که خام‌سوزی و بدسوزی در پیشرانه وجود داشته باشد عملکرد این سنسور دچار مشکل می‌شود و چراغ چک خودرو روشن می‌شود. در این مواقع حتما مشکل را برطرف کنید، در غیر اینصورت خرابی آن باعث بالا رفتن مصرف بنزین می‌شود.

شل بودن در باک
گاهی ممکن است نبودن درب باک یا شل شدن درب آن باعث این وضعیت شود. در این مواقع باید درب تعویض گردد یا درب محکم شود تا چراغ چک خاموش شود.

وجود مشکل در باتری
باتری ماشین یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو می‌باشد که در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شود. بدون باتری، ماشین استارت نمی‌خورد و درواقع هیچ عملکردی نخواهد داشت. باتری ماشین تنها برای روشن شدن موتور نیست بلکه هنگام کار کردن موتور نیز کار خود را انجام می‌دهد. دریک ‌سری ازخودروهای جدید، در صورت بروز مشکل در باتری چراغ چک روشن می‌شود. در این مواقع بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کرده و با درست کردن به موقع آن از خسارت‌های بیشتر خودرو جلوگیری کنید.

خطای سنسور سنجش میزان هوای ورودی به موتور
سنسور هوای ورودی، میزان هوای وارد شده به موتور را بررسی کرده و اطلاعات لازم را برای کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند. گاهی بروز خطا در این سنسور باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود. مشکلاتی همچون لرزش درجا، مشکل در استارت زدن، تغییر ناگهانی درموقعیت پدال گاز، خفه شدن موتور و مصرف بالای سوخت می‌توانند نشانۀ خرابی این سنسور باشند. در صورت مشاهده این مشکلات حتما وضعیت را بررسی کرده و مشکل را برطرف کنید؛ در غیر این صورت با مشکلات جدی روبرو می‌شوید که برای تعمیر آنها باید هزینه‌های زیادی پرداخت کنید.

خرابی سیستم دزدگیر
گاهی خرابی سیستم دزدگیر باعث روشن شدن چراغ چک می‌شود که در این مواقع بهتر است به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید. چون ممکن است سیستم دزدگیر به خوبی نصب نشده باشد که در این صورت سبب خالی شدن باتری، روشن شدن چراغ چک و حتی جلوگیری از روشن شدن خودرو می‌شود.

ایراد در سیستم EGR
گاهی ممکن است سیستم EGR دچار مشکل شود، مثلاً ممکن است شیر آن به وسیله عوامل خارجی یا داخلی مسدود شده باشد و درست کار نکند؛ در این مواقع باید شیر را تمیز کرده و گرفتگی آن را رفع کنید. اگر این گرفتگی قابل تعمیر نبود باید آن را به طور کامل تعویض کنید. این سیستم وظیفه مهمی در خودرو دارد و باعث بازچرخانی گازاگزوز می‌شود. به این صورت که با کاهش دما میزان گاز نیتروژن مونواکسید را کاهش می‌دهد و بازدهی موتور را بهبود می‌بخشد.

کلام آخر
در مطلب بالا به بررسی عوامل روشن شدن چراغ چک خودرو پرداختیم که برخی از این مشکلات باعث هزینه‌های کم و برخی باعث هزینه‌های زیاد در خودرو می‌شوند، در هر صورت بهتر است در این مواقع به تعمیرگاه مراجعه کنید و با تعمیر آن باعث ارتقای عملکرد خودروی خود شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. […] خودرو استفاده کنید تا ببینید این چراغ نشانۀ چیست. چراغ‌های هشدار دهنده در مورد انواع مشکلاتی مانند کمبود باتری، تعویض روغن، […]

  2. […] ممکن است هنگام شل شدن درب باک با روشن شدن چراغ چک خودرو مواجه شوید. با این وجود چراغ چک خودرو به علت‌های […]

  3. […] وسیله نقلیه ممکن است دارای مشکلات عملکردی باشد که باعث روشن شدن چراغ موتور می‌شود اما بیشتر وسایل نقلیه مدرن دارای سنسور جریان […]

  4. […] از هر یک از سنسورها سیگنال‌های نادرست دریافت کند، چراغ موتور را روشن می‌کند تا به شما هشدار دهد که قسمتی از خودرو […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.