علت خرابی کروز کنترل چیست؟

از مدت‌ها قبل کروز کنترل یکی از ویژگی‌های مشترک در وسایل نقلیه بوده و در مدل‌های جدید بسیار پیشرفته شده است. کروز کنترل به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به نگه داشتن پا روی پدال گاز برای خودرو سرعت تعیین کنید. این باعث می‌شود رانندگی‌های طولانی در آزادراه کمی راحت‌تر شود و امروزه حتی می‌توانید وسایل نقلیه مجهز به کروز کنترل تطبیقی را تهیه کنید که به لطف تکنولوژی رادار و دوربین، فاصله مشخصی بین شما و وسیله نقلیه جلوی شما را حفظ می‌کند. برای استفاده از کروز کنترل ابتدا باید سیستم را فعال کنید. به طور معمول یک دکمه روی فرمان یا اهرم روی ستون فرمان وجود دارد. پس از روشن شدن سیستم هنوز کروز کنترل آماده نیست که خودرو را با سرعت تعیین شده حرکت دهد بلکه باید به سیستم بگویید که کروز کنترل با چه سرعتی تنظیم شود. با خاموش کردن آن در سوئیچ، خاموش کردن سیستم یا ساده‌تر کردن سیستم ترمز می‌توان سیستم را غیرفعال کرد. در زیر هفت دلیل را بررسی می‌کنیم که نشان می‌دهد علت خرابی کروز کنترل چیست.

دلایل خرابی کروز کنترل

۱- چراغ موتور روشن است

امروزه خودروهای مدرن با یک واحد کنترل الکترونیکی رایانه‌ای کار می‌کنند. این کامپیوتر برای اطمینان از عملکرد صحیح موتور، گیربکس و حتی ترمزها از داده‌های سنسورهای مختلف استفاده می‌کند. اگر این رایانه از هر یک از سنسورها سیگنال‌های نادرست دریافت کند، چراغ موتور را روشن می‌کند تا به شما هشدار دهد که قسمتی از خودرو کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد. در بسیاری از موارد هم سیستم کروز کنترل را به عنوان یک معیار ایمنی غیرفعال می‌کند تا از آسیب احتمالی موتور محافظت کند.

۲- سنسور سرعت خراب است

برای کارکرد یک سیستم کروز کنترل، باید سیستم از سرعت حرکت خودرو مطلع شود تا سرعت را حفظ کند. این کار از طریق سنسورهای سرعت انجام می‌شود که معمولاً در چرخ‌ها قرار دارند یا ممکن است یک سنسور سرعت در گیربکس وجود داشته باشد. اگر یک یا چند سنسور به دلیل گذشت زمان یا خرابی آوار جاده‌ها خراب شوند احتمال توقف عملکرد کروز کنترل بسیار زیاد است.

علت خرابی کروز کنترل

۳- یک نشت خلا وجود دارد

این مسئله در خودروهای جدید با سیستم‌های کروز کنترل برقی مشکلی نخواهد داشت. با این حال، مدل‌های قدیمی ممکن است برای کار با سیستم کروز کنترل از خلا ایجاد شده توسط موتور استفاده کنند. اگر سیستم خلاء موجود در این مدل‌ها نشتی داشته باشد به طور معمول باعث خرابی کروز کنترل می‌شود.

۴- سوئیچ چراغ ترمز خراب است

این موضوع ممکن است کمی واضح به نظر برسد اما کلید چراغ ترمز معمولاً قسمت مهمی از سیستم کنترل سرعت است. از این گذشته، سیستم باید از طریق ترمز متصل شود تا هنگام فشار دادن پدال ترمز، خاموش شود. اگر سوئیچ ترمز مشکل دارد احتمالاً چراغ ترمز هم ندارید. این مطمئناً موضوعی است که باید فوراً به رفع آن بپردازید.

۵- سوئیچ کروز کنترل خراب است

مانند اکثر اجزای الکتریکی، سوئیچ‌ها با گذشت زمان دچار فرسایش می‌شوند. کروز کنترل در وسیله نقلیه شما توسط یک اهرم یا یک دکمه اداره می‌شود که ممکن است با گذشت زمان فرسوده شود و دیگر قادر به ارسال سیگنال برای اجرای سیستم نباشد.

علت خرابی کروز کنترل

۶- در سیم کشی مشکلی وجود دارد

تقریباً سیم کشی در وسایل نقلیه مدرن در همه موارد مسئول است، بنابراین جای تعجب نیست که یک مشکل سیم کشی باعث شود که کروز کنترل خودرو کار نکند. ما اغلب مشکلات سیم کشی را مشاهده می‌کنیم که ناشی از قرار گرفتن جوندگان در زیر کاپوت ا است اما این تنها دلیل خرابی سیم کشی نیست. یک سیم کشی می‌تواند اتصال کوتاه پیدا کند یا اتصال پس از برخورد به گودال قطع شود.

۷- یک فیوز یا رله دیگر خراب شده است

وسایل الکترونیکی در خودروهای مدرن امروزی تقریباً همه جنبه‌های خودرو را در اختیار گرفته‌اند. این به معنای انواع فیوزها و رله‌ها است که همه آنها باید به درستی کار کنند و غیر ممکن نیست که یکی از این فیوزها یا رله‌ها خراب شود. یک فیوز یا رله خراب می‌تواند مدارهای لازم برای کارکرد سیستم کنترل سرعت را قطع کند. اگرچه تعویض این قطعات در صورت خرابی ممکن است مشکل را برطرف کند اما اغلب ارزش این را دارد که با یک نگاه کارشناسی شده اطمینان حاصل کنید که مشکل اساسی دیگری وجود ندارد که باعث خراب شدن فیوز یا رله شود.

منبع: cruise control wont

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.