آموزش تعمیر روکش سقف داخلی خودرو

اگر روکش سقف داخلی خودروی شما خراب شده و قسمتی از آن آویزان شده است؛ با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید آن را در خانه تعمیر کنید.

به گزارش مسترماشین باز، در صورتی که سقف داخلی خودرو و روکش آن خراب شده و آویزان شود؛ حواستان را در حین رانندگی پرت کرده و این مشکل به مرور بیشتر و حادتر شود.

با ما همراه باشید تا چند روش کاربردی تعمیر سقف داخلی خودرو را بیاموزید.

محبوب‌ترین راه برای تعمیر سقف داخلی خودرو با چسب است. با این حال، می‌توانید از سنجاق نیز استفاده کنید. برخی از افراد از منگنه و اسپری مو استفاده می‌کنند.

سقف داخلی خودرو یا Headliner چیست؟

مواد پارچه‌ای که روی سقف داخلی خودرو قرار می گیرند؛ به عنوان روکش سقف داخلی خودرو یا هدلاینر شناخته می‌شود. این قسمت خودرو شما را زیباتر می‌کند؛ اما اهداف دیگری نیز دارد.

هدلاینر به عایق نگه داشتن کابین خودرو از دمای بیرون کمک می‌کند. همچنین می‌تواند لرزش‌ها را کاهش دهد؛ بنابراین سر و صدای کمتری در هنگام رانندگی به وجود می‌آید.

هدلاینر یا سقف داخلی خودرو چیزی فراتر از پارچه است. در واقع، معمولاً از چند بخش ساخته می‌شود. در ابتدا یک بخش مقوایی شکل، فایبرگلاس یا تکه فوم در بالا قرار دارد. بعد از آن یک پارچه، چرم یا وینیل قرار گرفته است. این قسمتی است که اغلب خراب شده و آویزان می‌شود.

با گذشت زمان، پارچه و روکش سقف داخلی از بدنه‌ی پشتی خود جدا می‌شود و به اصطلاح آویزان خواهد شد.

این مشکل به این دلیل به وجود می‌آید که چسب زیر آن خراب شده است.

۵ روش برای تعمیر هدلاینر یا سقف داخلی خودرو

چسب

یکی از رایج‌ترین روش‌ها چسباندن هدلاینر در جای خود است. با این حال، این روش همیشه آسان نیست. اگر سقف داخلی خودرو برای اولین بار خراب شده و به سرعت آن را بچسبانید؛ شانس موفقیت این روش بیشتر است.

معمولاً افتادگی و باز شدن سقف داخلی خودرو در قسمت‌هایی که هدلاینر با شیشه جلوی خودرو در تماس است؛ بیشتر است.

چسب این ناحیه به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش از بین می‌رود؛ اما شما با استفاده از چسب هدلاینر که در فروشگاه قطعات خودرو موجود است؛ می‌توانید آن را دوباره وصل کنید.

پونز یا پین

همچنین می‌توانید هدلاین‌های آویزان را با چند سنجاق یا پین محکم کنید. اما این روش نمای خوب و زیبایی ندارد. با این حال یک گزینه ساده و سریع و در دسترس است.

با سنجاق‌ها پارچه را به لایه داخلی وصل کنید.همچنین پین‌های مخصوص لوازم داخلی نیز مفید هستند و ظاهر زیباتری دارند.

منگنه و اسپری مو

این یک روش کاربردی است و به احتمال زیاد موفقیت آمیز خواهد بود. با یک تفنگ منگنه، می‌توانید هدلاینر را روی مواد زیرین خود فیکس کنید. بعد از منگنه کردن، روی هدلایتر را با مقداری اسپری مو مرطوب کنید و بگذارید خشک شود. وقتی خشک شد؛ منگنه‌ها را بردارید تا ببینید چه اتفاقی می افتد. یا باز هم روکش جدا می‌شود؛ یا در جای خود فیکس شده است.

نوار چسب دو طرفه

به احتمال زیاد یک نوار چسب دو طرفه در جعبه ابزار دارید. برای این روش مقدار نوار را برش دهید و آن را به قسمت داخلی هدلاینر بچسبانید.

حال سمت مقابل نوار را روی لایه زیرین فیکس کنید و هدلاینر را روی آن قرار دهید و فشار دهید.

این روش تنها در قسمت‌های لبه‌ی هدلاینر کاربردی است.

بخار

بخاراحتمالا بهترین و حرفه‌ای‌ترین راه برای تعمیر سقف داخلی خودرو بدون درآوردن آن است. با بخار دادن، ممکن است بتوانید چسبی را که هدلاینر را به مواد زیرین متصل کرده، دوباره فعال کنید. یک بخارشوی می‌تواند چسب زیرین را ذوب کرده و دوباره فعال کند.

در ابتدا با یک بخش کوچک شروع کنید تا ببینید آیا این روش کارساز است یا خیر؟

اگر چسب خیلی وقت است جدا شده؛ این روش موفقیت آمیز نخواهد بود. این روش همچنین به کاهش چین و چروک‌های پارچه کمک می‌کند.

منبع: mechanicbase

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. هادی می گوید

    خیل ممنون از مطلب تون مفید و کاربردی بود

  2. مهدی می گوید

    واقعا ممنون من امتحان کردم جواب داد مخصوصا اسپری مو واقعا ممنون دم شما گرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.