رایج‌ترین مشکلات و معایب فرمان هیدرولیک

معایب فرمان هیدرولیک
فرمان هیدرولیک در خودروهای جدید به کار گرفته می‌شود و مزایای بسیار زیادی دارد. مزایای فرمان‌های هیدرولیک به‌قدری است که معایب آن کمتر دیده می‌شود. بااین‌حال سیستم هیدرولیک معایبی نیز دارد که بیشتر بر روی محیط‌زیست اثر می‌گذارد و تأثیر آن بر کیفیت رانندگی بسیار کم است.

فرمان هیدرولیک
امروزه بسیاری از خودروهای سنگین و خودروهای سواری با فرمان‌های هیدرولیک ارائه می‌شوند. این فرمان‌ها کنترل راننده را بیشتر کرده و میزان انرژی وارد شده به سیستم فرمان را زیادتر می‌کنند. در این صورت شما در حالت رانندگی یا درجا، می‌توانید فرمان را به نرمی و با قدرت کمتری حرکت دهید. در این فرمان‌های هیدرولیک از پمپ روغن استفاده می‌شود که در حین استفاده از فرمان، روغن پرفشار به پیستون فشار وارد کرده و باعث حرکت خواهد شد و چرخش و نیرو وارد شده به فرمان افزایش می‌یابد.

فرمان هیدرولیک نسبت به فرمان مکانیکی که در ماشین‌های قدیمی استفاده می‌شد؛ مزایای بسیار زیادی دارند. درواقع مزایای این فرمان‌ها نسبت به معایب آن بیشتر بوده و یک انتخاب مناسب‌تر است. البته امروزه فرمان‌های برقی وارد بازار شده‌اند که کم‌کم جای فرمان‌های هیدرولیک را می‌گیرند؛ بااین‌حال برخی از تولیدکنندگان و رانندگان استفاده از فرمان‌های هیدرولیک را ترجیح می‌دهند.

فرمان‌های برقی EPS دارای یک موتور کوچک هستند و از انرژی موتور خودرو استفاده نکرده و مصرف انرژی را بالاتر نمی‌برند. خودروهایی که از فرمان برقی استفاده می‌کنند؛ دیگر درگیر مکانسیم فرمان‌های هیدرولیکی، تعویض روغن هیدرولیک و … نمی‌باشند. اندازه آن‌ها نسبت به فرمان‌های هیدرولیکی کوچک‌تر است و همان‌طور که اشاره کردیم از موتور خودرو جدا می‌باشند. این فرمان‌ها نسبت به فرمان های هیدرولیکی طول عمر بیشتری دارند و ایمن‌تر هستند.

معایب فرمان هیدرولیک

معایب فرمان هیدرولیک
البته استفاده از فرمان‌های برقی به‌اندازه فرمان‌های هیدرولیک رواج ندارد. در این قسمت با رایج‌ترین مشکلات و معایب فرمان‌های هیدرولیک آشنا می‌شوید.

در سیستم‌های هیدرولیک از روغن هیدرولیک استفاده می‌شود که باید باکیفیت باشد و بعد از مدتی تعویض شود. در غیر این صورت روغن خراب، باعث آسیب به پمپ هیدرولیک شده و درنهایت عملکرد آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این نشتی روغن نیز می‌تواند باعث آلودگی محیط‌زیست شود. آلودگی محیط ناشی از نشت روغن هیدرولیک یکی از مهم‌ترین معایب آن به‌حساب می‌آید که فعالان محیط‌زیست را نگران کرده است.

علاوه بر این در صورت وجود گردوغبار در محیط و ورود این ذرات به روغن هیدرولیک، عملکرد فرمان هیدرولیک تحت تأثیر قرار می‌گیرد و درنهایت بر روی کیفیت رانندگی نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.

خرابی سیستم هیدرولیک خودرو نیز می‌تواند توانایی تحمل فشار روغن را کاهش داده و درنتیجه باعث نشت روغن و ریختن آن بر روی اگزوز شود. این فرایند می‌تواند خطرات زیادی مانند آتش‌سوزی ایجاد کند.

باوجود نرم بودن فرمان هیدرولیک در حین رانندگی و یا درجا کار کردن خودرو، در برخی موارد به علت خرابی پمپ هیدرولیک، شیر هیدرولیک فرمان و یا جک دوطرفه هیدرولیکی، فرمان خودرو بسیار سفت شده و عملکرد آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این شرایط رانندگی سخت‌تر شده و امکان بروز حادثه بسیار زیاد است. این اتفاق ممکن است در روزهای زمستانی نیز رخ دهد. فرمان هیدرولیکی در دمای پایین عملکرد ضعیف‌تری دارد و این امر مشکل‌ساز می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. […] بسیاری از درایورها به شما خواهند گفت که تغییر روغن در فرمان هیدرولیک اصلاً ضروری نیست ، زیرا سازنده هیچ توصیه‌ای را ارائه […]

  2. […] ارتفاع خودرو به شما معرفی می‌کنیم، تعویض سیلندرهای هیدرولیک است. ماشین شما دارای چهار گوشه تعلیق است، بنابراین […]

  3. […] است مخصوصاً هنگام دور زدن. فرمان (EPS) امروزه جایگزین فرمان هیدرولیک، در تعداد زیادی از خودروهای جدید شده است. یکی از […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.