آشنایی با رایج‌ترین علت ساییدگی لاستیک خودرو

لاستیک، نقش مهمی در حركت و ايمنی اتومبيل دارد و در صورت داشتن لاستیک خوب و با کیفیت می‌توانید از سوانح رانندگی جلوگیری کنید. هنگامی که قطر آج تایر خودرو در حدود ۱.۶ میلی‌متر و یا کمتر از مقدار تعیین شده، ساییده شده باشد و کاهش پیدا کرده باشد، باید در اسرع وقت اقدام به تعویض تایر خودروی خود کنید. برای حفظ عملكرد هر چه بهتر خودرو بهتر است به انتخاب و نگهداری صحيح تايرها توجه داشته باشید. لاستيك‌های خودرو به ويژه لاستيك‌های چرخ‌های جلو پس از طی مسافتی مستهلك و فرسوده می‌شوند و باید آن‌ها را تعویض کنید. در واقع تايرهای جلو وظيفه چرخش خودرو در پيچ‌ها را انجام می‌دهند و از این نظر اهمیت بسیاری دارند. دقت داشته باشید که تایرهای جلو زودتر از تایرهای عقب ساييده می‌شوند و باید مدام آنها را چک کنید و در صورت لزوم آن‌ها را تعویض کنید. در جاده‌های مرطوب و برفی آج‌های لاستیک اهمیت بسیاری دارد و باعث کنترل بیشتر راننده می‌شود. در این بخش با رایج‌ترین علت ساییدگی لاستیک خودرو آشنا می‌شوید:

فرمان خودرو:
در برخی موارد مشکل در فرمان خودرو باعث ساییدگی لاستیک خودرو می‌شود. اگر خودرو به هنگام رانندگی به یک سمت کشیده می‌شود یا اگر فرمان ماشین بیش از اندازه بازی دارد یا اینکه به سختی می‌پیچید، باید این مشکلات را رفع کنید، در غیر این صورت این مسائل باعث ساییدگی لاستیک‌های خودرو می‌شود.

فنر بندی:
فنر بندی ماشین از اجزای متعددی تشکیل شده است و شامل دو بخش فنر و کمک‌فنر می‌باشد. کار فنربندی خودرو این است که چرخ‌ها را به صورت متوازن قرار داده و حرکت خودرو را آسان‌تر و هماهنگ‌تر می‌کند. اگر بخش‌هایی از فنر دچار سائیدگی یا خرابی شوند باید آنها را تعمیر یا تعویض کنید. در غیر اینصورت این آسیب‌ها به لاستیک خودرو صدمه وارد کرده و باعث ساییدگی آنها می‌شود.

تعویض لاستیک خودرو

فشار باد لاستیک:
به منظور عملکرد بهتر خودرو و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و رانندگی بهتر است از لاستیکی استفاده کنید که باد متناسب و متوازنی داشته باشد. در صورتی که فشار باد لاستیک کم یا زیاد باشد ممکن است آج‌های لاستیک ساییده شود. در صورت زياد بودن ميزان باد، جداره تاير داغ می‌شود و احتمال تركيدگی آن افزايش می‌يابد و در صورت کم بودن تاير خودرو، ممکن است تایر در سرعت‌های بالا و سرپيچ از روی رينگ جدا شود و حتی باعث بالا رفتن مصرف بنزين هم شود. دقت داشته باشد که تنظيم باد تايرها بايد زمانی صورت بگيرد كه لاستیک‌ها سرد هستند و همچنين در تنظيم كردن باد، صحت عملكرد درجه باد بايد مورد اطمينان باشد. میزان باد لاستیک را می‌توانید بر دیوارۀ کناری تایر مشاهده کنید و طبق آن باد لاستیک را تنظیم کنید.

جلوبندی:
یکی دیگر از مواردی که ممکن است علت ساییدگی لاستیک خودرو محسوب شود، وجود ایراد و خرابی در جلوبندی خودرو است. جلوبندی خودرو شامل اجزای متعددی همچون سیستم فرمان، فنر و کمک‌فنرها، چرخ‌ها، بلبرینگ و توپی‌ها، سیبک و … است که اختلال در هر کدام از آنها باعث آسیب چرخ‌ها و درنتیجه ساییدگی آنها خواهد شد.

بهترین لاستیک خارجی برای پراید

همراستایی و یکسان بودن لاستیک‌ها:
برای هدایت کردن مناسب و درست خودرو و جلوگیری از سائیدگی لاستیک‌ها؛ باید چرخ‌ها هم راستا و یکسان باشند. در صورتی که از لاستیک‌های متفاوت و ناسازگار برای چهار چرخ خودروی خود استفاده کنید، این کار باعث ساییدگی لاستیک‌ها می‌شود. بهترین راه برای تشخیص سازگاری این لاستیک‌ها، بررسی عمق آج آن‌ها است.

زاویه چرخ:
یکی دیگر از مواردی که ممکن است باعث ساییدگی لاستیک خودرو شود، زاویه چرخ است. بهترین زاویه به نوع خودرو و رانندگی فرد بستگی دارد که می‌تواند باعث ساییدگی لاستیک خودرو یا عدم آن شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.