ترفندهایی برای افزایش عمر لاستیک خودرو

چقدر به لاستیک خودروی خود اهمیت می‌دهید؟ در واقع، آخرین باری که لاستیک خودرویتان را از نظر سایش و پارگی بررسی کردید؛ چه زمانی بود؟ با این ترفندها می‌توانید عمر لاستیک خودرو را بیشتر کنید.

به گزارش مسترماشین باز، لاستیک‌های خودرو مانند اندام یک ورزشکار هستند؛ شما ممکن است به آن توجه نکنید؛ اما زمانی که با مشکل رو به رو شوند می‌توانند خودروی شما را فلج کنند.

افزایش عمر لاستیک خودرو با ترفندهای زیر

۱ تعویض لاستیک

زمان مناسب برای تعویض لاستیک قدیمی با لاستیک جدید چه زمانی است؟ کارشناسان معتقدند که یک لاستیک نباید بیش از ۱۰ سال استفاده شود؛ همچنین بسته به عواملی مانند کیلومترهای طی شده، سبک رانندگی و شرایط آب و هوایی و … این زمان ممکن است کوتاه‌تر از ده سال باشد.

لاستیک‌ها با افزایش عمر خراب می‌شوند؛ اما برخی عوامل می‌توانند این فرایند را سریع‌تر کنند. در اینجا چند نکته برای افزایش طول عمرلاستیک‌های خودرو وجود دارد که به کند کردن روند خراب شدن طبیعی لاستیک کمک می‌کند.

زمانی که نشانگر آج لاستیک دچار سایش شده و ارتفاع کمتر از ۱٫۶ میلی متر داشته باشد؛ لاستیک باید تعویض شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای تعویض لاستیک خودرو با دست

بیشتربخوانید: چه زمانی لاستیک خودرو را تعویض کنید؟

۲ پیچ چرخ

اگر پیچ‌های تایر توسط سازنده‌ی لاستیک تولید نمی‌شوند؛ بررسی کنید که پیچ‌های مورد استفاده خیلی کوتاه نباشند؛ زیرا احتمال پریدن چرخ به بیرون وجود دارد و می‌توانند به سیستم تعلیق آسیب برسانند.

۳ سایش نامنظم تایر

در صورت مشاهده هرگونه سایش نامنظم در هر یک از تایرها یا پس از هر ۵۰۰۰ کیلومتر، موقعیت لاستیک را تعویض کرده و آن‌ها را جابه جا کنید. این کار عمر لاستیک خودرو را بیشتر خواهد کرد.

اولین فرمول چرخش تایر بسیار مهم است؛ زیرا زمینه را برای سایش بیشتر لاستیک فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با رایج‌ترین علت ساییدگی لاستیک خودرو

اطمینان حاصل کنید که همه لاستیک‌ها به طور یکسان در معرض سایش جاده قرار دارند.

چرخش لاستیک‌ها بعد از چند مدت باعث می‌شود که همه تایرها به طور مساوی بار را بر دوش بکشند و هیچ لاستیکی کمتر یا بیش از حد در معرض سایش و فشار قرار نگیرد. برخی از تولیدکنندگان لاستیک‌های یک طرفه را ارائه می‌کنند که نمی‌توان از آن‌ها در هر دو طرف خودرو استفاده کرد؛ بنابراین مانند لاستیک‌های معمولی نمی‌توان آنها را بچرخانید.

بیشتر بخوانید: چهار روش جابجایی و چرخش لاستیک‌ های خودرو

۴ رانندگی نرم و آهسته

با ترمزهای شدید و اضطراری کدام قسمت خودرو بیشتر در معرض فشار قرار می‌دهد؟ بله درست حدس زدید؛ تایرهای خودروی شما.

ترمزهای خشن و شدید عمر لاستیک خودروی شما را کاهش داده و منجر به ساییدگی و پارگی می‌شود. بنابراین حتماً با سرعت ثابت رانندگی کنید و از ترمزهای مکرر و شدید خودداری کنید. رانندگی عجولانه و ترمزهای شدید منجر به لغزش لاستیک می‌شود و در نتیجه لاستیک خیلی سریعتر آج خود را از دست داده و از بین می‌رود.

۵ هیدروپلانینگ

در حین بارش باران‌های موسمی، لاستیک‌ها در برابر سایش و پارگی آسیب‌پذیرتر می‌شوند. آب بارانی که در شیارهای جاده‌ها مانده است؛ در آج‌های تایر نفوذ می‌کند.

وقتی شیارها عمیق هستند؛ خطر هیدروپلانینگ زیاد است؛ اما رانندگی استاندارد و آج‌های خوب می‌تواند خطر را کاهش دهد. لاستیک‌های جدید بهترین سلاح در برابر هیدروپلنینگ هستند. یک الگوی آج استاندارد در تایر که آب را از بین لاستیک و جاده خارج می‌کند؛ موثرترین روش برای جلوگیری از هیدروپلانینگ و افزایش عمر لاستیک خودرو است.

۶ در مواقعی که خودرو گیر کرده است با گاز دادن، لاستیک خودرو را بیش از حد نچرخانید

هنگامی که خودروی شما در برف، یخ، گل یا شن گیر کرده است از چرخش بیش از حد لاستیک خودداری کنید.

این کار باعث داغ شدن بیش از حد لاستیک و آسیب‌های غیرقابل‌ترمیم می‌شود.

برای آزاد کردن خودروی خود، از حرکت ملایم عقب و جلو استفاده کنید. هرگز نزدیک یا پشت لاستیکی خودروی که گیر کرده و با سرعت بالا می‌چرخد؛ قرار نگیرید.

۷ فشار هوا

فشار تایرها همیشه باید بررسی و در صورت لزوم اصلاح شود.

حفظ فشار تایر در سطح توصیه شده توسط سازنده برای اطمینان از حداکثر عمر تایر، ایمنی، سواری و هندلینگ بهتر ضروری است.

باد کردن بیش از حد لاستیک‌ها یا کم باد بدون آن‌ها به طور جدی عملکردشان را مختل می‌کند و ممکن است در حین رانندگی شما را با مشکل مواجه کند.

باد بیش از حد، قطر تایر را افزایش می‌دهد؛ میزان آج در تماس با جاده را کاهش داده و انعطاف پذیری دیواره‌های جانبی را پایین می‌آورد و بر چسبندگی جاده تأثیر می‌گذارد.

کم باد شدن لاستیک باعث کاهش قطر کلی آن، افزایش خمش دیواره‌های جانبی، دمای بالاتر و حرکت دشوار خودرو می‌شود. استفاده از لاستیک کم باد ممکن است باعث خرابی زودرس لاستیک شود.

هم باد بیش از حد و هم کم باد بودن تایر بر عمر آن تأثیر منفی می‌گذارد.

۸ نکاتی برای نگهداری لاستیک در انبار

ابتدا لاستیک‌ها را تمیز کنید و سپس روی لاستیک موقعیت هرکدام را علامت بزنید.

لاستیک را در جای خشک و خنک و دور از بنزین، روغن، گریس و مواد شیمیایی نگهداری کنید.

قرار دادن لاستیک به صورت درازکش یا ایستاده روی زمین، بستگی به محل نگهداری دارد.

تایرها باید در جای خشک و خنک و دور از نور خورشید، گرما و ازن مانند لوله‌های داغ و موتورهای الکتریکی نگهداری شوند.

لاستیک‌ها باید در مکانی قرار گیرند که خطر جمع شدن آب در داخل آنها وجود نداشته باشد.

بررسی کنید سطوحی که لاستیک‌ها روی آن‌ها نگهداری می‌شوند؛ تمیز و عاری از چربی، بنزین یا سایر موادی هستند که می‌توانند لاستیک را خراب کنند. لاستیک‌هایی که در حین ذخیره سازی یا رانندگی در معرض این مواد قرار می‌گیرند ممکن است ضعیف شده و زودتر خراب شوند.

۹ نوع لاستیک

در هر چهار چرخ خودرو از یک نوع لاستیک استفاده شود؛ مگر اینکه سازنده خودرو، اندازه‌های مختلف تایرهای جلو و عقب را مشخص کند. امروزه بیشتر لاستیک‌های خودروهای مسافری و شهری از نوع رادیال هستند.

برای بررسی این اندازه‌ها پلاکارد خودرو را بررسی کنید. اگر دو تایر رادیال با دو تایر غیر شعاعی در خودرو نصب می‌شود؛ تایرهای شعاعی باید در قسمت عقب نصب شوند.

۱۰ تراز چرخ

تراز چرخ‌ها بخشی از فرایند سرویس و نگهداری استاندارد خودرو است که شامل تنظیم زوایای چرخ‌ها است؛ این تنظیمات به گونه‌ای است که باید مطابق با مشخصات سازنده خودرو باشد.

هدف از تراز کردن، بالا بردن عمر لاستیک و حرکت درست و بدون انحراف وسیله نقلیه در یک جاده صاف و هموار و مستقیم است. بهتر است تراز کردن چرخ‌ها بعد از هر ۵۰۰۰ کیلومتر یا هر زمان که ساییدگی نامنظمی روی لاستیک مشاهده شد؛ انجام شود.

منبع: carwale

بیشتر بخوانید: با این ترفندها، طول عمر لاستیک خودرو را افزایش دهید

بیشتر بخوانید: چگونه می‌توان عمر مفید لاستیک را افزایش داد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.