چگونه می‌توان عمر مفید لاستیک را افزایش داد؟

لاستیک‌های ضعیف و بی‌کیفیت می‌توانند بر راندمان و کارایی خودرو و همچنین پیامدهای ایمنی آن تأثیر جدی بگذارند. با توجه به طیف وسیعی از مواردی که باید در نظر بگیریم، ما این راهنما را تهیه کرده‌ایم، پس با ما همراه باشید تا عوامل موثر در عمر مفید لاستیک را بررسی کنیم.

یک لاستیک چه مدت دوام می‌آورد؟
غیرممکن است که یک زمان دقیق را برای عمر مفید تایر بیان کنیم. طول عمر یک لاستیک به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله:

کیفیت آن تا چه حدی است
از لاستیک در چه جاده‌هایی استفاده می‌شود
چقدر مورد توجه است (هم از دیدگاه تعمیر و نگهداری و هم از دید رانندگی مطمئن)

متخصصان تایر میشلین توصیه می‌کنند که حداقل یک بار در سال لاستیک‌های خودرو را توسط یک متخصص مورد بازرسی قرار دهید و در صورت تعویض آن‌ها را در اسرع وقت تعویض کنید.

آیا لاستیک‌های گران قیمت بهتر هستند؟
تفاوت بین گران‌ترین لاستیک‌ها و ارزان‌ترین لاستیک‌ها می‌تواند به چند صد هزار تومان برسد، خصوصاً اگر بخواهید تمام لاستیک‌ها را تعویض کنید. با این وجود آیا گرانترین گزینه‌ها ارزش خرید را دارند؟ یک بار دیگر، این بستگی به میزان رانندگی، جاده‌های مورد نظر و میزان مراقبت از لاستیک‌ها بستگی دارد. اگر مسافت زیادی رانندگی می‌کنید یا در جاده‌های پر سرعت مانند بزرگراه‌ها رانندگی می‌کنید می‌توانید از تایرهای برتر و با کیفیت بهره‌مند شوید. مارک‌های میان رده برای کسانی مناسب است که مسافت کمتری را طی می‌کنند، در حالی که احتمالاً مارک‌های با کیفیت برای جاده‌های خاکی مناسب‌تر است. افرادی که زیاد رانندگی می‌کنند، غالباً از بزرگراه‌ها استفاده می‌کنند و از اتومبیل‌های خود مراقبت می‌کنند ممکن است از سرمایه گذاری در لاستیک‌های گران‌تر موجود در بازار ارزش خوبی کسب کنند.

افزایش عمر مفید لاستیک

آیا باید از لاستیک‌های زمستانی استفاده کنیم؟
در بعضی از کشورهای اروپایی، استفاده از لاستیک‌های زمستانی در مناطق سردسیر اجباری است. این مورد در انگلیس اتفاق نمی‌افتد، اما برای کسانی که در مناطق روستایی دورافتاده زندگی می‌کنند و ممکن است با کولاک و یخبندان روبرو شوند این یک سرمایه گذاری محتاطانه برای محافظت از لاستیک‌ها برای باقی مانده سال است. رویه لاستیک زمستانی بدلیل استفاده از مواد مانند سیلیکون و لاستیک طبیعی و عدم استفاده از لاستیک مصنوعی کاملا نرم‌تر از لاستیک‌های چهار فصل می‌باشد. هنگامی که درجه حرارت بالاتر از ۷C می‌شود لاستیک‌های زمستانی عملکرد ضعیف‌تری را ارائه می‌دهند.

چگونه می‌توان عمر مفید لاستیک را افزایش داد؟
مهم نیست که شما چه لاستیکی را برای خودروی خود انتخاب می‌کنید در هر حالت باید به درستی از آنها مراقبت کنید تا بتوانید حداکثر عملکرد و ایمنی را از وسیله نقلیه خود بدست آورید. در اینجا عواملی بیان شده است که برای افزایش عمر مفید لاستیک مفید است.

بالا آمدگی یا تورم لاستیک در قسمتهای به خصوص
اگر لاستیک‌های خودرو دچار بالا آمدگی یا تورم شده باشند، مقاومت در برابر چرخش آنها افزایش می‌یابد به این معنی که به سوخت و انرژی بیشتری نیاز دارید تا بتوانید اتومبیل خود را حرکت دهید؛ بنابراین هزینه بیشتری را برای بنزین یا دیزل صرف می‌کنید. این ضعیف شدن سطح لاستیک در یک نقطه می‌تواند منجر به منفجر شدن ناگهانی لاستیک خودرو شود و اگر قبل از بروز مشکل، لاستیک خودرو را تعویض نکنید، ممکن است در اثر ترکیدگی لاستیک خسارت‌های جبران ناپذیری گریبان‌گیرتان شود.

آج لاستیک
لاستیک تنها سطح تماس بین وسیله نقلیه و جاده است، بنابراین وقتی آنها را خراب می‌کنید این مورد را در معرض خطر قرار می‌دهید. شایان ذکر است که رانندگی با لاستیک‌های معیوب نیز غیرقانونی است. آج لاستیک همان لاستیک است که در واقع با جاده ارتباط برقرار می‌کند. حداقل عمق قانونی آج لاستیک ۱٫۶ میلی‌متر است و باید این اندازه گیری در تمام لاستیک‌ها رعایت شده باشد. لاستیک‌هایی که کمتر از این مقدار آج دارند به هیچ عنوان برای رانندگی ایمن نبوده و می‌تواند برای راننده حادثه‌ساز شوند.

بررسی آج لاستیک برای عمر مفید لاستیک

تعادل
در بعضی مواقع ممکن است شاهد لرزش خودرو باشید، وجود لرزش در خودرو در هنگام رانندگی، تاحدودی غیر قابل اجتناب است اما اگر با ساییدگی و ناهمواری‌های ناموزون همراه باشد می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد. در صورتی که لرزش خودرو زیاد است، عوامل زیادی می‌توانند علت آن باشند. یکی از این عوامل می‌تواند بالانس نبودن لاستیک‌های خودرو باشد، یا اینکه مشکلی درکمک فنر خودروی شما وجود داشته باشد. بنابراین اگر خودروی شما به ویژه در جاده‌های بد لرزش‌های شدیدی دارد حتما خودرو را به یک مکانیک ماهر نشان دهید.

سبک رانندگی
هنگامی که صحبت از وسیله نقلیه می‌شود، نگهداری از خودرو اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. سعی کنید از یک رانندگی مطمئن پیروی کنید و قواعد و مقررات آن را به نحو اید‌ه‌آل انجام دهید؛ با اطمینان از این قضیه می‌توانید عمر مفید لاستیک را افزایش دهید.

چرخش
لاستیک‌های خودرو به طور یکسان و یکنواخت فرسوده نمی‌شوند که همین موضوع منجر به افزایش عمر آنها می‌گردد. به همین دلیل جابجا کردن تایرها اهمیت زیادی دارد و علاوه بر این که عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد، ایمنی را نیز بالا می‌برد. برخی از تولید کنندگان توصیه می‌کنند که این کار را هر ساله یا هر ۷۵۰۰ مایل انجام دهید. اگر مطمئن نیستید با یک متخصص مشورت کنید و ببینید که آیا باید لاستیک خود را بچرخانید یا نه.

منبع: Tire care

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. […] ماشین است زیرا تقریبا ۸۰٪ لرزش‌های اتومبیل مربوط به لاستیک است. چنین ارتعاشاتی را می‌توان از طریق تعادل تایر، […]

  2. […] دلیل تگرگ بسیار آسیب می‌بیند. تگرگ بر عملکرد خودرو و عمر لاستیک تأثیر می‌گذارد. تعمیر و نگهداری خودروی آسیب دیده از […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.