علت لرزش موتور خودرو چیست؟

لرزش موتور خودرو یکی از مسائلی است که ممکن است هنگام رانندگی و حرکت خودرو آن را تجربه کرده‌ باشید. در ابتدا ممکن است توجه زیادی به این موضوع نداشته باشید، اما پس از گذشت زمان خواهید دید که این مساله چقدر آزار دهنده خواهد بود. اگرچه فرض بر این است که لرزش از موتور سرچشمه گرفته است، اما اکسل‌ها یا محورها در واقعیت می‌توانند علت واقعی این لرزش باشند. اگر شما در حال رانندگی یک اتومبیل کار کرده هستید، احتمالاً این مشکل بارها و بارها برایتان رخ می‌دهد و در اینجا زمان آن است که بیشتر در مورد دلایل مشترک آن و پیدا کردن راه‌حل‌ها بدانید. شناسایی مشکل، مساله مهمی است که به شما در جلوگیری از بروز مشکلات بزرگتر و در نتیجه هزینه‌های بیشتر کمک می‌کند. در اینجا ما به طور کامل درباره دلایل لرزش خودرو بحث می‌کنیم. آنها را با دقت بخوانید تا ببینید که آیا یکی از علائمی را که باعث لرزش موتور خودرو شده است تجربه کرده‌اید یا خیر.

چرا موتور خودرو لرزش دارد؟

تعدیل کننده میل لنگ

اگر احساس لرزش می‌کنید، مشکل می‌تواند از خرابی تعدیل کننده میل لنگ باشد. در واقع، وظیفه اصلی این مؤلفه کاهش لرزش است و در موتورهای دیزلی بیشتر استفاده می‌‌شود. اگر این قطعه نقص پیدا کند یا کار خود را متوقف کند، کار موتور سخت‌تر خواهد شد. هر وقت با این مشکل روبرو شدید باید با مکانیک تماس بگیرید.

علت لرزش موتور خودرو

وجود مشکل در موتور خودرو

وجود مشکل در موتور خودرو یکی دیگر از دلایل لرزش موتور است. این مؤلفه موتور را به شاسی متصل می‌کند، علاوه بر این باعث کاهش لرزش موتور در حال کار می‌شود. عدم هوای کافی، سوخت رسانی مناسب و احتراق بموقع می‌توانند از دلایل بروز چنین مشکلی باشند. به همین ترتیب شما باید برای چک کردن خودرو به مکانیکی مراجعه کنید.

مشکلات مربوط به شمع موتور

اگر در شاخه‌های جرقۀ خودرو مشکلی ایجاد شود، موتور بیشتر از حد معمول دچار لرزش می‌شود. اگر تمام ابزار و دانش لازم را برای انجام کار داشته باشید، تعویض شمع موتور در خانه قابل انجام است.

هوای شدید

در هوای یخبندان، موتور بیشتر از حد طبیعی لرزش دارد. اگر این مشکل به تنهایی هنگام رانندگی خودرو در هوای معمولی حل شود، نیازی به اقدامات اضافی وجود ندارد. در واقع در هوای سرد موتور نمی‌تواند در حد مطلوب خود کار کند، بنابراین لرزش افزایش می‌یابد.

علت لرزش موتور خودرو

اکسل خودرو

اغلب اوقات به نظر می‌رسد که مشکل لرزش موتور ریشه در خود موتور دارد در حالی که در واقعیت این محورها هستند که نیاز به مراقبت دارند. هنگامی که ماشین تصادف می‌کند، محورها حتی اگر هیچ علامت قابل توجهی از آسیب ندیده باشد هم ممکن است آسیب ببینند. این مساله ممکن است بدلیل وجود مشکل در میل گاردان نیز بوجود آید. وظیفه این قسمت انتقال نیرو به چرخ‌های عقب در خودروهای دیفرانسیل عقب است، که اگر کج شود می‌تواند در خودرو لرزش ایجاد کند. همچنین تویی چرخ که انتهای میل گاردان در آن قرار می‌گیرد، بایستی سالم باشد و روغن از آن نشت نکند. در صورت افزایش لرزش، درست بعد از برخورد باید به یک مکانیک مراجعه کنید.

مشکلات چرخ

یکی از شدیدترین دلایل لرزش موتور مربوط به چرخ است. اگر احساس می‌کنید لرزش خودرو مستقیماً از سمت فرمان است ممکن است تنظیم نبودن چرخ یا فرسوده بودن طاقان باعث بروز مشکلات شود. علت دیگر ممکن است بلبرینگ چرخ‌ها باعث ایجاد لرزش آزاردهنده در سرعت رانندگی شود. این قطعه هم مانند هر قطعه دیگری بر اثر کارکرد و فشار زیاد مستهلک شده و باعث بروز مشکل خواهد شد.

علت لرزش موتور خودرو

مشکلات لاستیک

این مشکل رایج‌ترین علت لرزش ماشین است زیرا تقریبا ۸۰٪ لرزش‌های اتومبیل مربوط به لاستیک است. چنین ارتعاشاتی را می‌توان از طریق تعادل تایر، چرخش تایر یا تعویض تایر برطرف کرد. زمانی‌که ساییدگی در بخش‌های مختلف لاستیک مشاهده می‌کنید، بایستی نسبت به تعویض لاستیک‌ها اقدام کنید.

مشکلات ترمز

اگر در هنگام فشار دادن لنت لرزش ظاهر شود ممکن است ماشین شما با روتورهای ترمز شکسته یا فرسوده مواجه باشد. ساییدگی شدید و پارگی باعث می‌شود که روتورهای ترمز تثبیت شوند و این امر باعث می‌شود تا هنگام استفاده از ترمز، لنت‌های ترمز و کالیپرها آنها را نگیرند. اگر لرزش خودروی شما در حین ترمز بیشتر می‌شود اولین احتمال این خواهد بود که ممکن است روتر ترمز شما تاب خورده باشد. دیسک می‌تواند بر اثر ترمز زیاد که حرارت زیادی تولید می‌شود، تغییر شکل دهد. همچنین خوردگی در سطح دیسک ترمز از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. به دلیل ناصاف بودن سطح دیسک، لنت به درستی بر روی دیسک قرار نمی‌گیرد که نتیجه آن بوجود آمدن لرزش در خودرو است.

اینها برخی از مشکلات متداول لرزش موتور است که ممکن است هنگام رانندگی آن را تجربه کنید، بهتر است به دنبال یکی از این دلایل لرزش موتور خودرو باشید و دریابید که دلیل دقیق آن چیست. یک پیشنهاد عالی دیگر برای جلوگیری از این مشکل انتخاب خودرویی عالی با راندمان سوخت، قابلیت اطمینان و قیمت مناسب از لیست خودروهای با کیفیت است.

منبع: causes of car engine vibration

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.