راه‌های کاهش آلایندگی خودرو و کم کردن میزان CO

آلودگی هوا معضلی است که بسیاری از کشورها با آن روبرو هستند و متاسفانه شمار مرگ‌ و میر انسان‌ها به دلیل آلودگی هوا در سراسر جهان رو به افزایش است. یکی از دلایل اصلی آلودگی کلان شهرها کمبود حمل و نقل پاک، ارزان و سازگار با محیط زیست است، در واقع کیفیت پایین خودروها تاثیر بسیاری در ایجاد آلودگی هوا دارد و حضور بی‌رویه این خودروها در خیابان مشکلات زیست محیطی زیادی را در شهر ایجاد می‌کند. یکی از علل این آلودگی زیست‌محیطی، خودروها هستند و در واقع سومین منبع تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان محسوب می‌شوند. براساس اطلاعات آماری بیش از ۲۰ درصد گازهای گلخانه‌ای به‌وسیله خودروهای آلاینده تولید شده‌اند و این آمار بسیار نگران کننده است. یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا کاهش آلایندگی خودرو می‌باشد، با این کار علاوه بر اینکه ماشین عملکرد بهتری ارائه می‌کند، باعث کاهش مصرف سوخت هم می‌شود. بیشتر خودروهای ساخته شده در سال ۱۹۹۲ یا بعد از آن دارای استاندارد آلایندگی یورو هستند که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهند اما موارد دیگری هم وجود دارد که می‌توانید برای بهبود رانندگی و کاهش انتشار آلاینده‌ها انجام دهید.

از مکمل سوخت استفاده کنید
افزایش عمر ماشین تاثیر بسیاری در تشکیل رسوبات مضر دارد و باعث کاهش کارایی خودرو و افزایش انتشار گازهای مضر می‌شود. اضافه کردن مکمل‌های سوخت در سیستم سوخت به حذف رسوبات و کاهش انتشار گازهای مضر کمک می‌کند. مکمل‌های سوخت باعث بهبود عملکرد موتور و در نتیجه باعث کاهش آلایندگی خودرو هم می‌شوند. اگر این مکمل‌ها از کیفیت خوبی برخوردار باشند می‌توانند تا حدودی باعث تمیزی سیستم سوخت رسانی شده و در نتیجه عملکرد موتور را بهبود بخشند.

از سوخت بهتری استفاده کنید
یکی از مهمترین دلایل آلایندگی بیش از حد خودروها، سوخت بی‌کیفیت خودرو می‌باشد. سعی کنید از سوخت بهتری استفاده کنید، این نوع سوخت‌ها حاوی مواد تمیز کننده فعال برای از بین بردن کثیفی موتور هستند که باعث افزایش راندمان سوخت و کاهش انتشار گازهای مضر می‌شوند؛ برخی از رانندگان حتی ممکن است متوجه افزایش عملکرد خودروی خود هم شوند. نتایج بسته به نوع خودرو، مدل خودرو، سن خودرو، نحوه رانندگی ماشین و نوع سفر متفاوت است. سعی کنید سه یا چهار بار از این سوخت استفاده کنید تا متوجه شوید که آیا تفاوت خاصی وجود دارد یا خیر. دقت داشته باشید که سوخت بنزین در بهترین حالت هم تبعات زیست محیط بسیاری به دنبال دارد، در حالی‌که استفاده از گاز سی‌ان‌جی میزان انتشار آلاینده‌ها را کاهش می‌دهد. به طوریکه میزان انتشار آلاینده‌های ناشی از گاز گلخانه‌ای در یک خودرو با سوخت سی‌ان‌جی در مقایسه با خودروی بنزین سوز حدود سی درصد کمتر است.

تعویض روغن برای کاهش آلایندگی خودرو

روغن را عوض کنید
روغن موتور انرژی حیاتی وسیله نقلیه است مایعی که قطعات خودرو را روغن‌کاری می‌کند، تمیز می‌کند، خنک می‌کند و از سایش آن جلوگیری می‌کند. روغن موتور باید در فواصل منظم تغییر کند تا ماشین شما به صورت بهینه کار کند. کتابچه راهنمای وسیله نقلیه خود را بررسی کنید تا از فواصل زمانی تعویض روغن موتور باخبر شوید. مطمئن شوید که از روغن مناسب و با کیفیت استفاده می‌کنید، در ضمن به طور مرتب سطح روغن موتور خودرو را بررسی کنید.

فیلتر هوا را تعویض کنید
فیلتر هوای کابین خودرو وسیله‌ای برای تصفیه ذرات گرفته شده از هوای ورودی مدخل سیستم تهویه خودرو می‌باشد. این ابزار به بهبود کیفیت و تصفیه هوای داخل خودرو از هرگونه آلایندگی و ناپاکی کمک می‌کند. هنگامی که فیلتر هوا مسدود شود، جریان هوا به موتور کاهش می‌یابد که این وضعیت می‌تواند باعث مشکلات زیادی شود. اگر موتور نتواند به راحتی نفس بکشد داخل خودرو رسوباتی ساخته می‌شود که باعث انتشار آلاینده‌ها می‌شود. باز هم فواصل پیشنهادی برای زمان تعویض فیلتر را بررسی کنید، اما اگر در یک محیط غبار آلود زندگی می‌کنید، مرتباً آن را تعویض کنید.

فشار لاستیک برای کاهش آلایندگی خودرو

فشار لاستیک خود را بررسی کنید
صادق باشید چند بار فشار تایرهای خودرو را بررسی می‌کنید؟ باد لاستیک خودرو یا فشار تایر میزان هوای موجود در داخل تایر خودرو بر حسب (psi و یا bar) می‌باشد. چک کردن ماهیانه و یا دوره‌ای باد لاستیک با گیج (درجه مخصوص) برای هر خودرویی لازم است. فشار کم تایر باعث افزایش مصرف سوخت و انتشار CO2 می‌شود. فشار باد صحیح را می‌توانید روی پلاکارد لاستیک پیدا کنید که در داخل چهارچوب در، پشت در باک قرار دارد یا می‌توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. فشار لاستیک خود را مطابق با توصیه‌های تولیدکننده یا حداقل یک بار در ماه بررسی کنید. هر موقع از شبانه روز که بخواهید می‌توانید باد لاستیک خودرو را چک کنید؛ البته این به شرطی است که خودرو برای چند ساعت در یک جا ثابت قرار گرفته باشد و یا حداقل مسافت زیادی را طی نکرده باشد.

سیستم تهویه هوا را خاموش کنید
همه ما دوست داریم دمای کابین را دقیقاً تنظیم کنیم اما استفاده از تهویه مطبوع باعث می‌شود موتور سخت‌تر کار کند و باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای خودرو شود. ما توصیه می‌کنیم قبل از رسیدن به مقصد، تهویه هوا را چند مایل خاموش کنید و حداقل یک بار در هفته از سیستم تهویه هوا استفاده کنید.

منبع: reduce your car emissions

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] تغییرات آب و هوایی، انتشار گازهای گلخانه‌ای CO2 و سایر آلاینده‌های خودرو در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.