انواع گازهای خروجی اگزوز خودرو

وقتی ماشین خود را روشن می‌کنید میزان زیادی ضایعات از لوله اگزوز خودرو بیرون می‌آید. در حالیکه این دودها یک محصول جانبی برای کار کردن موتور هستند می‌توانند برای محیط زیست مضر باشند، همچنین در آلودگی هوا نقش داشته و باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی برخی افراد شوند. قابل ذکر است که خودروهای دیزلی در انتشار گازهای گلخانه‌ای تاثیر بسیاری دارند و میزان آلایندگی آنها بیشتر از خودروهای بنزینی می‌باشد. در این راهنمای جامع درباره انتشار گازهای اتومبیل اطلاعاتی را بیان می‌کنیم از جمله این که دقیقاً چه چیزی از وسیله نقلیه خارج می‌شود، چگونه بر شما تأثیر می‌گذارد و برای مقابله با آن چه اقداماتی انجام شده است.

انتشار اگزوز خودرو چیست؟
انتشار گازهای خروجی ترکیبی از گازها و ذرات مختلف است که هنگام کار موتور از وسیله نقلیه ساطع می‌شود. انتشار این گازها می‌تواند کیفیت هوای اطراف ما را کاهش دهد، به خصوص در شهرهای بزرگ که تعداد خودروها بیشتر است. اعتقاد بر این است که ترکیبی از دود اگزوز و سایر ذرات رها شده در جو عامل اصلی گرم شدن کره زمین است. در حالی که تولید گازهای گلخانه‌ای شامل مواد شیمیایی بی ضرر مانند اکسیژن، نیتروژن و آب است اما ممکن است آلاینده‌های خطرناک دیگری نیز وجود داشته باشد. CO2 موردی است که همه ما با آن آشنا هستیم اما موارد دیگری نیز وجود دارد که می‌توانند آسیب بسیاری بر اطرافیان خود وارد کنند.

گازهای خروجی اگزوز خودرو

انواع گازهای خروجی اگزوز خودرو

گازهای خروجی از اگزوز خودروها شامل موارد زیر هستند که نقشی مهمی در آلودگی شهرها و حتی اتمسفر زمین ایجاد می‌کنند:

دی اکسید کربن یا CO2: دی اکسید کربن یک گاز گلخانه‌ای است که تصور می‌شود یکی از مهمترین عوامل موثر در تغییرات آب و هوایی باشد. اگرچه این گاز از نظر فنی غیر سمی است، اما حجم بیش از حد آن به اسیدی شدن هوا کمک می‌کند.

مونوکسید کربن (CO): این گاز نامرئی نتیجه احتراق ناقص سوخت بوده و برای انسان بسیار سمی است. بیشتر موتورهای مدرن تنها به لطف فرآیندهای احتراق کارآمد مقادیر کمی از آن را تولید می‌کنند اما موتورهای قدیمی مونوکسید کربن بیشتری تولید می‌کنند.

اکسیدهای نیتروژن (NOx): اکسیدهای نیتروژن در اثر ترکیب نیتروژن با اکسیژن در درجه حرارت بالای محفظه احتراق تولید می‌شوند. آنها بسیار واکنش پذیر هستند و می‌توانند هنگام تماس با سایر مواد شیمیایی موجود در هوا، در آلودگی هوا نقش داشته باشند. اکسیدهای نیتروژن همانند هیدروکربن‌ها پیش سازهای تشکیل ازن هستند، آنها همچنین موجب ریزش باران اسیدی هم می‌شوند.

دی اکسید گوگرد (SO2): گاز دی اکسید گوگرد بی‌رنگ است و بوی کبریت سوخته می‌دهد. این گاز بطور طبیعی در روغن خام استفاده می‌شود که برای پالایش بنزین و دیزل استفاده می‌شود. این گاز هنگام سوختن اسید تشکیل می‌دهد و منجر به خوردگی موتور و دود می‌شود.

هیدروکربن‌ها: هیدروکربن‌ها یا HCs به دلیل احتراق ناقص از اگزوزها به عنوان سوخت غیر قابل احتراق فرار می‌کنند. همچنین هنگام پر شدن در جایگاه بنزین از مخزن سوخت و نازل تبخیر می‌شوند. هیدرو کربن‌های نسوخته باعث ایجاد بوی نامطبوع و دود سیاه در خروجی اگزوز می‌شوند.

بنزن (C6H6): بنزن (C6H6) مایعی بی‌رنگ، خوشبو و فرار است که با شعله زرد رنگ همراه با دوده می‌سوزد. بنزن یک ماده سرطان‌زا است و استنشاق زیاد آن می‌تواند به سلامت انسان آسیب برساند.

ذرات: موتورهای دیزلی ذراتی همچون دوده سیاه و فلز را منتشر می‌کنند که به عنوان ذرات ریز شناخته می‌شود. خودروهای مدرن به فیلترهای ذرات دیزل (DPF) مجهز شده‌اند تا جلوی این ذرات مضر در جو را بگیرند.

اثرات دود اگزوز خودرو

اثرات دود اگزوز خودرو
آلاینده‌های موجود در اتومبیل می‌توانند طیف وسیعی از مشکلات را برای سلامتی انسان ایجاد کنند، از آلرژی و تحریک پوستی گرفته تا بیماری‌های قلبی و مشکلات تنفسی مانند آسم. قرار گرفتن طولانی مدت در برابر دودهای اگزوز دیزل همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد. انسداد در اگزوز می‌تواند منجر به مسمومیت با مونوکسید کربن شود. در صورتی که فرد در معرض استنشاق مقدار زیادی CO قرار گرفته باشد باعث بروز مشکلاتی همچون سردرد، مشکلات تنفسی و حتی مرگ می‌شود. این برای کودکان و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بسیار خطرناک است. میزان دود اگزوز در شهرها و روستاها بسیار متفاوت است، اما افرادی که در مناطق شهری پرجمعیت زندگی می‌کنند بیشتر در معرض خطر ایجاد مشکلات بهداشتی مرتبط با آلودگی هستند.

برای کاهش دود اگزوز چه کاری انجام شده است؟
به لطف پیشرفت‌های فن آوری و سیاست‌های طراحی شده برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، انتشار گازهای گلخانه‌ای CO2 و سایر آلاینده‌های خودرو در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

تولیدکنندگان خودرو از طریق طراحی پیشرفته، میزان انتشار گازهای خروجی را کاهش می‌دهند، در حالی که مبدل‌های کاتالیزوری و فیلترهای ذره‌ای در حال حاضر در تمام اتومبیل‌های جدید بنزینی و دیزلی استاندارد می‌باشد. دولت همچنین متعهد شده است كه در تلاش برای ترغیب مردم برای ترغیب خودروهای برقی، فروش خودروهای دیزلی و بنزینی جدید را تا سال ۲۰۴۰ ممنوع كند. بسیاری از شهرها در سراسر جهان مناطق هوای پاک را معرفی کرده‌اند تا از آلودگی بیشتر هوا توسط وسایل نقلیه جلوگیری کنند.

منبع: vehicle exhaust emissions

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] برای بهبود عملکرد موتور و مصرف سوخت انجام می‌دهد. اگر سیستم اگزوز مانند گذشته کار نمی‌کند، وقت آن رسیده است که سیستم […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.