دوازده دلیل سفت بودن کلاچ موتورسیکلت + راه حل

در حین موتورسواری شما بارها بارها از کلاچ موتورسیکلت خود استفاده می‌کنید؛ بنابراین زمانی که کلاچ موتور سیکلت سفت شود؛ دچار مشکل خواهید شد؛ در این مقاله به ۱۲ دلیل سفت بودن کلاچ موتورسیکلت و روش‌های تعمیر آن می‌پردازیم.

به گزارش مسترماشین باز، در صورتی که کابل‌های کلاچ کثیف یا آسیب دیده باشند؛ در قسمتی گیر کرده باشند یا به درستی از داخل قاب عبور داده نشوند؛ کلاچ موتورسیکلت شما سفت می‌شود.

علت سفت شدن اهرم کلاچ شما هرچه باشد، می‌توانید آن را تعمیر کنید.

در اینجا ۱۲ علت احتمالی سفت شدن اهرم کلاچ موتورسیکلت و روش‌های تعمیر آن آورده شده است.

۱۲ دلیل سفت بودن کلاچ موتورسیکلت

شماره ۱ – کابل کلاچ کثیف یا آسیب دیده

کابل کلاچ موتورسیکلت شما از یک محفظه از اهرم کلاچ به سمت محرک کلاچ کشیده شده است. با گذشت زمان، آب، گرد و غبار و خاک وارد محفظه کابل شده و اطراف کابل کلاچ را مسدود می‌کند.

اگر محفظه‌ی داخلی کابل خیلی کثیف شود؛ کابل کلاچ دیگر نمی‌تواند به راحتی به جلو و عقب بلغزد. برای غلبه بر اصطکاک داخلی و به حرکت درآوردن محرک، باید اهرم کلاچ را بیشتر بکشید. بنابراین احساس می‌کنید کلاچ سفت شده است.

با گذشت زمان، کابل کلاچ به دلیل اصطکاک ممکن است از بین برود. این شرایط باعث اصطکاک بیشتر می‌شود؛ بنابراین کشیدن اهرم کلاچ را سخت‌تر می‌کند.

آموزش رفع این مشکل: کابل را بررسی کنید. در صورت ساییدگی کابل، آن را تعویض کنید. اگر کابل کلاچ شرایط خوبی دارد؛ به احتمال زیاد فقط باید آن را تمیز کنید.

شماره ۲ –گیر کردن کابل کلاچ

کابل کلاچ شما ممکن است در مسیر خود گیر کرده باشد. اگر کابل در جایی گیر کرده باشد، ممکن است کشیدن اهرم کلاچ سخت شود.

اگر این علائم پس از انجام برخی تعمیرات روی موتورسیکلت، مانند برداشتن کاربراتور ظاهر شد؛ ممکن است کابل کلاچ را به همان شکل قبلی قرار نداده باشید.

رفع مشکل: طول کامل کابل کلاچ و مسیر آن از اهرم کلاچ تا محرک را بررسی کنید. باید تا حد امکان صاف و بدون هیچ گونه پیچ خوردگی باشد. کابل همچنین باید اهرم کلاچ را تا حد ممکن صاف نگه دارد.

وقتی اهرم کلاچ را می‌کشید؛ بررسی کنید که کابل آویزان نشده یا به چیزی گیر نکرده است.

شماره ۳ – کشش کابل کلاچ

کابل کلاچ موتورسیکلت باید کشش خاصی داشته باشد تا به درستی کار کند. بازرسی دوره‌ای و تنظیم کشش کابل کلاچ به گونه‌ای که حرکت آزاد داشته باشد؛ توصیه می‌شود.

معمولاً با گذشت زمان، یک کابل کلاچ بسیار کشیده می‌شود و باید کشش را بیشتر کنید تا شلی اهرم کلاچ از بین برود.

به دلیل اعمال فشار زیاد روی فنرهای کلاچ، ممکن است اهرم سفت‌تر شده و کشیدن کلاچ دشوارتر شود. این برای صفحات کلاچ خوب نیست، زیرا باعث می‌شود دیسک‌های کلاچ زودتر فرسوده شوند.

رفع مشکل: حرکت آزاد اهرم کلاچ را با باز کردن مهره قفل و چرخاندن چرخاننده روی ۳-۴ میلی متر تنظیم کنید تا مقداری از کشش آزاد شود. مهره قفل را دوباره روی چرخ تنظیم کننده محکم کنید.

شماره ۴- نقطه محوری اهرم کلاچ کثیف است

اگر نقطه محوری اهرم کلاچ کثیف، زنگ زده یا خیلی سفت باشد؛ اهرم کلاچ به راحتی حرکت نمی‌کند. این مشکل می‌تواند در نتیجه گرد و غبار و خاک ناشی از رانندگی یا ناشی از خوردگی موتورسیکلت در زیر باران باشد.

رفع مشکل: نقطه مربوط را با آب و صابون تمیز کنید و آن را با WD40 روغن کاری کنید. برای جلوگیری کثیفی مجدد، روغن اضافی را پاک کنید.

شماره ۵ – اهرم کلاچ نیاز به تنظیم دارد

بسیاری از موتورسیکلت‌ها دارای اهرم‌های کلاچ قابل تنظیم هستند.

اگر اهرم شما به درستی تنظیم نشده باشد؛ ممکن است احساس کنید که کلاچ سفت است.

رفع مشکل: در ابتدا بررسی کنید که آیا اهرم کلاچ شما قابل تنظیم است یا خیر.

برای پاسخ به این سؤال به دنبال یک صفحه در بالای اهرم، نزدیک نقطه محوری باشید.

اگر اهرم کلاچ شما قابل تنظیم است؛ صفحه را بچرخانید تا زمانی که فشار اهرم کلاچ برای دست شما مناسب باشد. در حالت ایده آل، شما باید کلاچ را تنها با دو انگشت بکشید.

شماره ۶ – تعویض محرک کلاچ

سفت بودن کلاچ معمولاً به دلیل مشکلات سیم کلاچ یا اهرم کلاچ است. با این حال، در برخی موارد قسمت‌های دیگر نیز دچار مشکل می‌شوند. بازوی محرک که در بالای درپوش کلاچ قرار دارد؛ حرکت اهرم و کابل کلاچ تنظیم می‌کند.

اگر بازوی محرک یا میل فشاری آسیب دیده، خورده یا خم شده باشد؛ ممکن است حرکت آن دشوار شده و کلاچ سفت شود.

رفع مشکل: بازوی محرک و میله فشاردهنده را بررسی کنید.

اگر بازوی کلاچ و میله فشار آسیب دیده‌اند باید نزد مکانیک بروید تا درپوش کلاچ را باز و محرک را تعویض کند.

شماره ۷ – سفت شدن فنرهای کلاچ

موتورسیکلت شما مجموعه‌ای از چهار تا شش فنر کلاچ دارد. هنگامی که اهرم کلاچ را می‌کشید، محرک و میله فشار به صفحه، فشار وارد می‌کند تا فنرهای کلاچ را فشرده کند. این باعث آزاد شدن صفحات کلاچ از یکدیگر می‌شود و درایو را از موتور به گیربکس جدا می‌کند.

هنگامی که اهرم کلاچ به داخل کشیده نمی‌شود، فنرهای کلاچ باید کشش کافی را به وجود بیاورند تا اصطکاک بین دیسک‌ها، نیرو را از موتور به گیربکس منتقل کند. اگر این فنرها خیلی سفت شوند؛ اهرم کلاچ به سختی به داخل کشیده می‌شود؛ در نتیجه کلاچ سفت خواهد شد.

رفع مشکل: اگر فنرهای کلاچ شما بیش از حد سفت شده‌اند، می‌توانید فنرهای کلاچ ضعیف‌تری نصب کنید.

شماره ۸ – آسیب صفحات کلاچ

در برخی موارد نادر اگر صفحات کلاچ آسیب ببینند یا ضربه خورده باشند، ممکن است روی لبه‌ها بچسبند و کشیدن کلاچ را دشوار کند.

رفع مشکل: باید درپوش کلاچ را باز کنید و صفحه فشار و فنرهای برگشتی کلاچ را بردارید. سپس صفحات اصطکاکی را بیرون بیاورید و آنها را بررسی کنید. اگر آسیبی مشاهده می‌کنید، باید کل مجموعه را تعویض کنید.

شماره ۹ – پایین بودن سطح روغن گیربکس

اکثر موتورسیکلت‌ها دارای کلاچ مرطوب هستند که در آن سبد کلاچ در روغن موتور فرو رفته است. اگر به طور مرتب سطح روغن موتور خود را چک کنید؛ گیربکس شما نیز روغن کافی خواهد داشت.

در برخی از موتورسیکلت‌ها، مانند هارلی دیویدسون، گیربکس دارای یک مخزن روغن جداگانه است. در این صورت، باید به طور دوره‌ای سطح روغن گیربکس را نیز بررسی کنید. اگر سطح روغن خیلی پایین باشد، کلاچ ممکن است خشک و سفت شود.

شماره ۱۰ – اهرم کلاچ خیلی کوتاه یا شکسته است

اگر اهرم کلاچ خیلی کوتاه یا شکسته است؛ کشیدن آن سخت‌تر می‌شود. هرچه اهرم بلندتر باشد، می‌توانید گشتاور بیشتری را اعمال کنید، که کشیدن اهرم را با انگشتان آسان‌تر می‌کند.

رفع مشکل: اگر اهرم کلاچ شکسته است، باید آن را تعویض کنید. اگر موتورسیکلت شما دارای یک اهرم کوتاه است و شکسته نیست، بهتر است آن را با یک اهرم کلاچ بلندتر تعویض کنید.

شماره ۱۱ – موقعیت نادرست اهرم کلاچ

اگر اهرم کلاچ به اشتباه روی فرمان نصب شده، فشار دادن کلاچ دشوارتر است. بهترین حالت برای اهرم کلاچ این است که وقتی در حالت نشسته و معمولی هستید؛ مچ دست شما به بالا یا پایین خم نشود.

رفع مشکل: با شل کردن پیچ روی گیره و حرکت دادن اهرم کلاچ به بالا یا پایین، سطح کلاچ را تنظیم کنید.

هنگامی که اهرم کلاچ در سمت راست قرار بگیرد و ساعد و دست شما در یک راستا باشد؛ کلاچ گرفتن راحت‌تر خواهد بود.

شماره ۱۲ – عضلات ضعیف دست و مچ

اگر علل احتمالی ۱ تا ۱۱ بالا را مطالعه کرده‌اید و هیچ کدام برای شما و موتورسیکلتتان صدق نکرد؛ ممکن است عضلات دست شما ضعیف باشد.

اگر بعد از مدتی موتورسواری، اهرم کلاچ برای شما سفت‌تر می‌شود؛ ممکن است مشکل از ضعف عضلات دست شما باشد.

رفع مشکل: پس از تنظیم اهرم کلاچ و موقعیت آن، و بررسی کل سیستم از نظر ساییدگی، کثیفی یا آسیب، باید قدرت عضلات بازو و دست خود را بیشتر کنید.

منبع: adventurebiketroop

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. فرخ می گوید

    مفیدکه مفیدبود ولی هنگام توضیح دادن کناریازیزتوضیح عکس واضح از عملکرد توضیحات یاروش یا طریق استفاده ازتوضیحات بهتر مشخص و معلوم میشود وگرنه منکه تعمیرکارم صحبتهای شمابرام گنگ ونامفهوم هستند تعوری وعملی همزمان ….باعرض پوزش جسارتمو ببخشیدباتشکرفرخ

  2. احمد می گوید

    خرابی بلبرینگ کلاچ، این محتمل ترین دلیله

  3. محسن می گوید

    داشی دمت گرم من که حال کردم اموزنده و مفید کسی میاد اینجا تا ایرادو برطرف کنه باید دست به اچار باشه وگرنه باید ببره همون مکانیکی اگه با فیلمو عکسو صدتا چیز دیگه هم توضیح بدی طرف نمیفهمه مگه اینکه فنی باشه دم مرامت گرم فدایی داری♥️😘

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.