دلایل افزایش مصرف سوخت در خودرو

گاهی خودرو پس از مدتی استفاده بدلایل مختلف دچار افزایش مصرف سوخت می‌شود، این اتفاق در صورت عدم توجه باعث پر کردن باک خود در فواصل زمانی بیشتر خواهد شد. اما سئوال این است که چرا مصرف سوخت خودرو  افزایش می‌یابد.

چرا مصرف سوخت در خودرو افزایش می‌یابد؟

۱- فشار لاستیک کم است

رانندگی با فشار مطلوب تایرها تفاوت زیادی در مصرف بهینه سوخت خودرو دارد. کاهش فشار لاستیک به معنای افزایش سطح تماس بین تایر و جاده است، در نتیجه اصطکاک بین لاستیک و جاده افزایش می‌یابد و مصرف سوخت هم بیشتر می‌شود. زمانی که باد لاستیک خودرو به اندازهٔ مجاز کارخانه تنظیم شده باشد مصرف سوخت کاهش می‌یابد. اطمینان حاصل کنید که لاستیک‌ها در سطوح توصیه شده توسط سازنده آن تنظیم شده‌اند و فراموش نکنید که آنها را یک بار در هفته، همیشه صبح بررسی کنید. به طور کلی در هر ماه باد لاستیک‌ها یک درجه (psi) کم می‌شود، پس شما باید به طور میانگین هر ماه یک بار میزان باد خودرو را کنترل کنید.

۲- از کروز کنترل استفاده نمی‌‎کنید

تا حد امکان با کنترل اتومبیل آرام برخورد کنید، یعنی با شتاب و پدال ترمز با احترام رفتار کنید. شتاب سریع و ترمزهای ناگهانی ممکن است باعث افزایش مصرف سوخت خودرو شود. در صورت امکان، از کروز کنترل استفاده کنید، این موضوع می‌تواند تا شش درصد مصرف سوخت خودرو را در بزرگراه‌ها کاهش دهد.

۳- سفرهای کوتاه انجام می‌دهید

دو مسافرت کوتاه به ناچار سوخت بیشتری را نسبت به موارد طولانی‌تر مصرف می‌کند. این امر به این دلیل است که اتومبیل شما هر بار که موتور را خاموش می‌کنید، سوخت اضافی مصرف می‌کند پس تا حد ممکن سفرهای خود را ترکیب کنید تا راندمان سوخت بالا باشد.

مصرف سوخت در خودرو

۴- پنجره‌ها را باز می‌کنید

راندمان سوخت یک خودرو ارتباط زیادی با نحوه تقسیم هوا در حرکت دارد، به عبارت دیگر، آیرودینامیک. پنجره‌های باز، حتی تا حدی با سرعت بالا می‌توانند در راندمان سوخت تأثیر بگذارند و در نتیجه سریع‌تر به تخلیه مخزن خودرو منجر شود. همین امر موجب افزایش قابل ملاحظه مصرف بنزین خواهد شد چرا که مقاومت خودرو در برابر اصطحکاک هوای عبوری افزایش یافته و نیاز به تولید انرژی بیشتر دارد.

۵- سنسور ورودی هوا را چک نمی‌کنید

خودروهای امروزی در مسیر ورودی هوا به موتور به یک سنسور مجهز هستند که میزان دبی عبوری هوا به موتور را در لحظه اندازه گیری کرده و به رایانه مرکزی خودرو یا همان ECU ارسال می‌نمایند تا این رایانه با پردازش اطلاعات درست میزان سوخت مورد نظر هوای عبوری را تامین نماید، در نتیجه بهترین راندمان در مصرف سوخت را ایجاد کند. اگر به هر نحوی این سنسور دچار ایراد شده باشد نمی‌تواند اطلاعات صحیح را ارسال نماید که در نتیجه مصرف سوخت افزایش خواهد یافت.

۶- خودرو بار اضافی دارد

هرچه خودرو سنگین‌تر باشد، مصرف سوخت آن هم بیشتر خواهد شد. لازم نیست یک فیزیکدان کوانتومی باشید تا این موضوع را بدانید. بنابراین صندلی ایمنی کودک را در صورت عدم استفاده خارج کنید. تایرهای یدکی که برای استفاده مناسب نیست و یا حتی کلیه وسائل بدون مصرف موجود در خودرو و مخصوصا صندوق عقب را خالی نمایید.

۷- فیلتر‌های خودرو را تمیز نمی‌کنید

اگر نمی‌خواهید در افزایش مصرف سوخت نقش داشته باشید، با فیلترهای کثیف یا گرفته مانند فیلتر هوا یا فیلتر روغن رانندگی نکنید بلکه آنها را تمیز یا جایگزین کنید.‌ فیلتر هوا که معمولا از کاغذ ساخته می‌شوند و از قیمت ارزانی هم نیز برخوردار است نقش بزرگی در مصرف کاهش مصرف سوخت دارد زیرا برای احتراق مناسب در محفظه سیلندر نیاز به میزان کافی از اکسیژن است، اما اگر فیلتر هوای موتور کثیف شده باشد سد راهی برای عبور هوای تمیز می‌گردد و همین امر موجب احتراق ناقص بنزین خواهد شد و در نهایت موجب افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

منبع: improving your car’s mileage

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. […] مطالب مرتبط: دلایل افزایش مصرف سوخت در خودرو […]

  2. […] مطالب مرتبط: دلایل افزایش مصرف سوخت در خودرو […]

  3. […] بیشتر بخوانید: دلایل افزایش مصرف سوخت در خودرو […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.