تویوتا رالی GR یاریس ۲۰۲۱: قوی‌ترین خودروی رالی خیابانی

GR Yaris با یک موتور توربو سه سیلندر ۲۰۰ کیلوواتی با سیستم چهار چرخ محرک هوشمندانه و وزن سبک، بسیار مورد تحسین قرار گرفت؛ با این حال، به نظر می‌رسد که خودروساز ژاپنی چیزی بهتر در آستین خود نگه داشته است: تویوتا رالی GR یاریس (Toyota GR Yaris Rallye)

به گزارش مسترماشین باز، این مدل نسبت به مدل قبلی قوی‌تر است و تجهیزات مسابقه‌ای مانند رینگ‌های آلیاژی سبک وزن ۱۸ اینچی BSB، لاستیک‌های میشلین ۴S، سیستم تعلیق جدید و مهم‌تر از همه، دیفرانسیل‌های Torsen در محور جلو و عقب را در خود جای داده است.

در این مدل از یک فرمان با روکش چرمی و شیفتر دستی و پدال‌های آلومینیومی استفاده شده است. یک صفحه نمایش ۴٫۲ اینچی و یک صفحه نمایش لمسی ۷٫۰ اینچی در مرکز کابین وجود دارد که از Apple CarPlay و Android Auto پشتیبانی می‌کند. این صفحه نمایش با هشت بلندگوی استریو JBL جفت می‌شود. همچنین دارای کنترلر آب و هوای دو منطقه‌ای و استارت بدون کلید است.

با این حال، مهم‌ترین ویژگی‌های شامل آلیاژهای سبک وزن، دو دیفرانسیل لغزش محدود Torsen (در هر محور) و سیستم تعلیق جدید است.

تفاوت مدل جدید تویوتا GR Yaris Rallye با مدل قبلی GR Yaris به سه عامل کلیدی مربوط می‌شود.

اول و مهمتر از همه، GR Yaris Rallye یک دیفرانسیل تورسن در مرکز هر محور دارد و گشتاور را از جلو به عقب و از چپ به راست توزیع می‌کند. سیستم تعلیق نیز در این نسخه متفاوت است. تفاوت بعدی در لاستیک‌ها است که حلقه‌های دانلوپ غیرمعمول GR را کنار گذاشته و از تایرهای میشلین Pilot Sport 4S استفاده شده است.

طراحی بیرونی خودروی تویوتا GR یاریس رالی ۲۰۲۱

طراحی مدل Rallye تقریباً شبیه یاریس GR معمولی است؛ با چند تغییر جزئی که به سختی متوجه‌ی آن خواهید شد.

برای اولین بار، دو دریچه هوای مشبک جدید در جلوی پنجره برای کمک به خنک کردن ترمز وجود دارد و یک پلاک شماره گذاری شده در کابین قرار گرفته شده است.

با این حال، قابل توجه ترین بخش، رنگ سفارشی است؛ این خودرو در رنگ سفید مرواریدی درخشان، در دسترس است.

چیزی که ممکن است غیرعادی به نظر برسد؛ طولانی بودن درب‌های خودرو است. اندازه آن‌ها از ابتدا تا لبه عقب ۱۳۳۰ میلی‌متر است. درب این خودرو در مدل GR حدود ۳۳٫۳ درصد از طول ۳۹۹۵ میلی‌متری آن را تشکیل می‌دهد و نسبت به خودروهای دیگر بزرگ‌تر است.

طراحی داخلی و فضای بار

در این خودرو چهار صندلی (دو صندلی در جلو و دو صندلی در عقب)، دو نقطه اتصال ISOFIX در عقب و یک فضای بار ۱۴۱ لیتری وجود دارد که این فضا با تا شدن صندلی‌های عقب ۶۰:۴۰ به ۷۳۷ لیتر افزایش می‌یابد.

فرمان، شیفتر دنده و پدال‌ها همگی به‌خوبی قرار گرفته‌اند به‌گونه‌ای که احساس می‌کنید بخشی از خودرو هستند، در حالی که گیربکس دستی سرعت مناسبی را در دنده‌های بالا و پایین ارائه می‌دهد.

فناوری تویوتا رالی GR یاریس

در بخش فناوری، دارای یک صفحه نمایش رنگی مرکزی ۷٫۰ اینچی با Apple CarPlay و Android Auto، بلوتوث و هشت بلندگو، یک صفحه نمایش دیجیتال ۴٫۲ اینچی بدون ابزار آنالوگ، به علاوه یک نمایشگر هدآپ است.

عملکرد خودرو

هیچ تغییری در قدرت خودرو نسبت به مدل قبلی وجود ندارد. زیر کاپوت GR یاریس یک موتور سه سیلندر ۱٫۶ لیتری تک توربو قرار دارد و با کمک یک جعبه دنده شش سرعته دستی سرعت ۰-۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۵٫۲ ثانیه طی می‌کند و دارای حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت است.

در واقع هر دو نمونه GR یاریس از یک موتور سه سیلندر توربوشارژ یکسان بهره می‌برند که اتفاقاً قوی‌ترین سه سیلندر جهان است.

جدا از عملکرد، GR Yaris Rallye دارای استارت بدون کلید، چراغ‌های LED، چراغ‌های عقب و مه شکن، کنترل تهویه مطبوع دو منطقه‌ای، دوربین دنده عقب و غیره است.

ترمزها نیز ACE (356 میلی‌متر جلو، ۲۹۷ میلی‌متر عقب و در پیچ‌ها بسیار سریع هستند.

این خودرو همچنین شامل پکیج Safety Sense تویوتا است که شامل ترمز اضطراری خودکار (AEB)، کمک به رانندگی در بین خطوط و موارد دیگر است.

مصرف سوخت مصرف

تویوتا می‌گوید GR Yaris Rallye در حالت ترکیبی حدود ۷٫۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، سوخت مصرف می‌کند و میزان تولید C02 آن حدود ۱۷۲ گرم در کیلومتر است.

البته رالی برای پر کردن مخزن ۵۰ لیتری خود به سوخت درجه یک نیاز دارد.

رتبه بندی ایمنی ANCAP

این خودرو مطمئناً در بخش ایمنی عقب نمانده است؛ Rallye، با شش کیسه هوا، مانیتورینگ نقطه کور، نمایشگر هدآپ و دوربین معکوس، یک خودرو ایمن به حساب می اید.

این فناوری‌ها در کنار سیستم Safety Sense تویوتا از جمله AEB، کمک در حین عبور از تقاطع، کروز کنترل تطبیقی، کمک به ردیابی و حرکت در بین خطوط و کمک به خواندن علائم جاده، یک پکیج عالی است.

یکی از ویژگی‌هایی که در یاریس اسپرت‌تر GR و GR Yaris Rallye وجود ندارد؛ یک کیسه هوای مرکزی است که می‌تواند آن را از حداکثر رتبه پنج ستاره ایمنی ANCAP در استرالیا حذف کند. تویوتا می‌گوید به دلیل حجم کم، مدل‌های GR تست تصادف نخواهند داشت.

قیمت

Rallye که در ابتدا با قیمت ۵۶۲۰۰ دلار دردسترس بود، اکنون با MSRP معمولی قیمت ۵۴۵۰۰ دلاری دارد.

  • قیمت: ۵۴۵۰۰ دلار
  • موتور ۱٫۶ لیتری (۱۶۱۸ سی سی) توربوشارژ سه سیلندر
  • خروجی: ۲۰۰ کیلووات/۳۷۰ نیوتن متر
  • قدرت ۲۰۰ کیلو وات @ ۶۵۰۰ دور در دقیقه
  • گشتاور ۳۷۰ نیوتن متر @ ۳۰۰۰–۴۶۰۰ دور در دقیقه
  • گیربکس: شش سرعته دستی
  • سوخت: ۷٫۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (ADR ترکیبی)
  • CO2: 172گرم در کیلومتر (ADRترکیبی)
  • وزن ۱۲۸۰ کیلوگرم
  • رتبه ایمنی ANCAP آزمایش نشده است

منابع: whichcar و carsguide و carsales

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.