بازگشت اسطوره: شورولت کامارو

تصورش را بکنید در اتوبان با یک خودروی قدیمی در حال حرکت هستید.خودرویی که هنگام گاز دادن غرشی جذاب دارد.غرشی که نگاه هر که از کنارتان می گذرد را به سوی خود بر می گرداند.پورشه ها و بنزهای میلیاردی نیز نمی تواند جلوی خود را گرفته و به شما نگاه می کنند. شاید این روزها خودروهای قدیمی در خیابان ها بیشتر از هر زمان دیگری جولان می دهند اما هستند در این میان خودروهایی خاص که از ابتدا نیز خاص بوده اند نمونه های آنها در خیابان ها کمتر دیده شده است در این گزارش به سراغ یکی از این خودروهای کمیاب و خاص رفتیم خودرویی که به واقع جذاب و دوست داشتنی است.
شاید شورولت کامارو را به جرات بتوان یکی از محبوب ترین ساخته های جنرال موتورز دانست.این خودرو در همان آغاز تولید به دلیل داشتن خواصی اسپرت و بدنه ای عضلانی مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت.البته این نکته را نباید فراموش کرد که هیچ گاه شورولت نتوانست کاماوریی محبوب به اندازه نسل اول این خودرو را راهی خیابان ها کند.
نسل اول این خودرو در سال ۱۹۶۷روانه بازار شد.این خودرو برای رقابت با فورد ماستنگ تولید شد و در حقیقت می توان آن را پاسخ جنرال موتورز برای فورد دانست.نسل اول این خودرو تا سال ۱۹۶۹تولید شد و پس از آن تولید نسل دوم آن در دستور کار قرار گرفت.نسل دوم همانند نسل اول محبوب نبود.نسل دوم این خودرو نیز در سال ۱۹۸۱به پایان راه خود رسید.تولید نسل های بعدی این خودرو تا سال ۲۰۰۲ادامه داشت و البته این نسل ها نتوانستند هیچ گاه محبوبیت خودروهای نسل اول را کسب کنند.از اینرو تولید شورولت کامارو در سال ۲۰۰۲متوقف شد و پس از ۸سال وقفه دوباره در سال ۲۰۱۰کاماور با چهره ای تهاجمی روانه بازار های جهانی شد که البته نمونه های گذر موقت ان را در خیابان های کشور بارها دیده ایم.
به کاماروی ۶۹کروک مورد بحث باز می گردیم.خودرویی که نمونه آن کمتر در خیابان دیده شده است. طبق اسناد گمرکی تنها یک دستگاه از این مدل راهی ایران شده است که این خودرو نیز متعلق به سفارت آمریکا بوده است.خودروی مورد نظر توسط یک شخص قبل از انقلاب اسلامی از سفارت آمریکا خریداری شده بود.اما پس از مدتی به حال خود رها شده بود و در وضعیتی اسف بار قرار داشت.این خودرو توسط کامران حیدری خریداری شده و پس از صرف هزینه های فراوان و البته زمان زیاد دوباره متولد شد.نتیجه کار ارزش صرف این هزینه و انرژی را داشت.کاماروی مورد نظر یک خودروی خاص است.در ایران خودروهای آمریکایی زیادی وجود دارد.حتی کاماروهای ۶۹زیادی را می توان در میان این خودروهای آمریکایی مشاهده کرد.که البته باز هم نمونه های سالم آنها زیاد نیستند.اما این کامارو خاص است به دلیل اینکه از سقف تاشو یا همان کروک بهره می برد.متعلق به سفارت آمریکا بوده و نمونه ای همانند این خودرو را تا به حال در هیچ یک از گرد همایی ها و یا تورهای کلاسیک و یا مکان دیگری مشاهده نشده است.
شورولت در این نسل موتورهای زیادی را بر روی کامارو نصب میکرد.از موتور ۳٫۸لیتری و ۴٫۱لیتری ۶سیلندر گرفته تا ۴٫۹،۵٫۰،۵٫۴،۵٫۷،۶٫۵و ۷٫۰لیتری ۸سیلندر همه و همه موتورهایی بودند که در آن زمان بر روی کامارو قابل سفارش بود.خودروی مورد نظر از موتور ۳۵۰اینچی یا همان ۵٫۷لیتری ۸سیلندر بهره می برد.موتوری که یکی از محبوب ترین موتورها نزد آمریکایی بازها به شمار می رود چراکه لوازم یدکی این موتور در ایران فراوان بوده و البته قیمتی نه چندان گران دارد.

این نکته را نباید فراموش کرد که خودروهای قدیمی زیادی در ایران هستند که باز سازی شده اند اما اینکه چطور باز سازی می شوند تا اصالت خود را حفظ کرده و از حالت استاندارد نیز خارج نشوند نیز مهم است.به گفته صاحب این خودرو این کاماروی قرمز رنگ در زمان خرید در وضعیت نابودی به سر می برد.بدنه در شرایط خوبی نبود بسیاری از لوازم نیز فرسوده شده و قابل استفاده نبودند از اینرو تمامی لوازم این خودرو از آمریکا خریداری شده و به ایران فرستاده شده است.موتور و گیربکس این خودرو کاملا صفر کیلومتر بوده و از امریکا خریداری شده است.گیربکس اتوماتیک سه سرعته و موتور ۳۵۰اینچی شورولت.شاید به جرات بتوان گفت که به غیر از صندلی ها و رودری ها همه چیز این خودرو از آمریکا سفارش گذاری شده و به ایران آمده اند.
پایه چراغ ،جلو پنجره، سینی جلو، فلاپ زیر، سقف کروک، داشبورد،پشت امپر ،استیل و زه های روی شیشه جلو،گلگیر،درب موتور،چراغ ها . سپر ها به طور کلی بسیاری از لوازم این خودرو همگی نو شده اند .
از زمان بازسازی این خودرو تا کنون در حدود ۵سالی می گذرد اما این باز سازی برای صاحب این خودرو در حدود ۱۲۰میلیون تومان هزینه در بر داشته است که این هزینه با احتساب زمان زیاد برای بازسازی و نصب قطعات از این کامارو خودرویی با ارزش ساخته است.
Rsمورد نظر با توجه به اینکه در ایران و حتی خاور میانه بسیار کمیاب است از ارزش زیادی برخودار ست.شاید روی این کاماروی کروک نمی توان قیمتی گذاشت چراکه نمونه های آن کمیاب هستند و این گونه خودروها را کمتر می توان ارزش گذاری کرد.هنگامی که با این خودرو پا به خیابان ها می گذارید کمتر کسی ممکن است نگاهش ار از این خودرو بدزدد.خودرویی که متعلق به سال های دور است اما خودروهای جدید و البته گران قیمت جلوی آن به زانو در می آیند.
راندن با این خودرو به خصوص به سقف باز لذت فراوانی دارد.از صدای موتور گرفته تا شتاب خوب و سرعت بالا همه چیز محیای یک رانندگی لذت بخش خواهد بود.البته در زمستان و فصول سرد سال راندن با این خودرو به خصوص با سقف باز سخت خواهد بود.این در حالیست که کاماروی rsبا سقف بسته نیز بسیار زیباست.
درون کابین این خودرو همه چیز به صورت فابریک وجود دارد همه کلید ها به درستی کار می کنند و حتی رادیو فابریک را نیز می توان بر روی آن مشاهده کرد.تودوزی مشکی رنگ چرمی ،اهرم تعویض دنده ،فرمان اسپرت و همه ادوات درون کابین به لذت راندن نوید لذت از سواری را می دهند.
این خودرو در جلو از چراغ هایی سود می برد که در نوع خود زیبا هستند.شما در حقیقت می توانید دو مدل کامارو را در اختیار داشته باشید.چراغ های جلو از محافظی مشبک بهره می برند که قابلیت جمع شدن دارند و بسته به سلیقه هر فرد می توان از آنها استفاده کرد. برخی چهره این خودرو را با این درپوش بیشتر می پسنند و برخی دیگر نیز نظری عکس این را دارند.نوبت به رینگ های ۱۸اینچی workمی رسد.رینگ هایی که به هرچه زیبا تر شدن این خودرو کمک زیادی کرده اند
به طور کلی می توان این کامارو را یکی از زیبا ترین تولیدات شورولت دانست خودرویی که در گذشته گرد و خاک زیادی به پا کرده است و این روزها هم نشان داده که هنوز هم دود از کنده بلند می شود.
در پایان از کامران حیدری که خودروی خود را در اختیار ما قرار دادند کمال تشکر را داریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.