هنگام داغ شدن موتور خودرو چه کار کنیم؟

در حالی که امروزه هر خانواده‌ای دارای یک ماشین شخصی است اما ممکن است همۀ افراد موتور ماشین خود را نشناسند. با این حال، این نکته بسیار مهم است که بدانید دمای موتور ماشین در حد مناسبی قرار دارد یا خیر. موتور، قلب تبنده ماشین است و باید نکات ایمنی مربوط به آن را رعایت کنید. یکی از نکات ایمنی مربوط به خودرو، داغ شدن موتور است. به طور کلی آن‌ها در طی یک عملیات طبیعی داغ می‌شوند که این تنها بر اساس قانون دوم ترمودینامیک منطقی می‌باشد. اما اگر موتور خودرو بیش از حد داغ شود ممکن است منجر به خطرات جبران ناپذیری شود. شما می‌توانید با دماسنج خودرو دمای آن را را بسنجید و در صورت مشاهدۀ عدد غیر طبیعی اقدامات لازم را انجام دهید. به صورت کلی دماسنج اتومبیل را می‌توان یک ترمیستور دانست که بر اساس تغییرات دمایی جریا‌ن‌های برق مختلفی را تولید کرده و دمای خودرو را نشان می‌دهد. با این وجود تمام دما سنج‌های خودرو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دمای خودرو را به صورت گرم، سرد یا ایمن نشان دهند.

نحوه خواندن دمای موتور خودرو
این یک دانش رایج است که داغ شدن بیش از حد موتور می‌تواند یک اتفاق خطرناک باشد. اما نکته‌ای که اهمیت بسیاری دارد این است که بدانید هنگام داغ شدن موتور بهتر است چه کاری انجام دهید. این امر برای محافظت از خودرو اهمیت بسیاری دارد و آسیب آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

هنگام داغ شدن موتور خودرو چه کار کنیم؟

۱- به رانندگی خود ادامه ندهید، بهتر است در اولین فرصت خودروی خود را خاموش کنید. دقت داشته باشید که در این شرایط ناگهان ترمز نکنید بلکه خیلی آرام به کنار جاده رفته و خودروی خود را خاموش کنید.

۲- فکر نکنید که بعد از چند دقیقه موتور خنک شده و می‌توانید به رانندگی خود ادامه دهید، زیرا در بعضی مواقع مشکل بسیار جدی است و باعث عواقب جبران ناپذیری می‌شود. سعی کنید قبل از روشن کردن مجدد خودرو مشکل را برطرف کنید.

داغ شدن موتور خودرو

۳- عجله نکنید که فوراً کاپوت را باز کنید، چند دقیقه منتظر بمانید بعد درب کاپوت را با احتیاط باز کنید، در غیر این صورت ممکن است باعث سوختگی دست یا صورت‌تان شوید. برای رعایت ایمنی بهتر است برای باز کردن کاپوت ۳۰ دقیقه صبر کنید.

۴- هرگز درپوش رادیاتور یا درپوش سیستم آب را فوراً خارج نکنید. این کار خطر منفجر شدن را افزایش می‌دهد، زیرا تحت فشار زیاد است.

۵- اگر رادیاتور به خنک کننده نیاز دارد، عجله نکنید تا آن را مجدداً با ضد یخ پر کنید. اطمینان حاصل کنید که در سیستم خنک کننده هیچ نشتی یا ترکیدگی وجود ندارد. برای این کار سریعا زیر خودرو را نگاه کنید. اگر لکه‌ای از آن وجود داشت مطمئن شوید و بعد کار بعدی را انجام دهید. نشت یا ترکیدگی در واقع می‌تواند دلیل داغ شدن بیش از حد خودرو باشد. ضدیخ نیز به عنوان خنک کننده شناخته می‌شود و همیشه باید آن را در حالت اضطراری در اتومبیل خود داشته باشید. اضافه کردن ضدیخ مشکل خودرو را در صورت نداشتن مقدار کافی خنک کننده حل می‌کند.

۶- موتور را بعد از چند دقیقه دوباره روشن کنید. اگر دوباره گرم شد، سعی نکنید متخصص باشید و خودتان مشکل را رفع کنید. در صورتی که نمی‌توانید علت مشکل را تشخیص دهید یا اگر موتور هنوز گرم می‌شود، باید با یک مکانیک حرفه‌ای تماس بگیرید.

به یاد داشته باشید گرمای بیش از حد دمای موتور خودرو می‌تواند یک مشکل واقعی باشد، پس آن را تشخیص داده و به موقع درمان کنید.

منبع: engine temperature

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.