آیا بنزین درون باک خودروها از شدت سرما یخ می‌زند؟

اتومبیل یک دستگاه پیشرفته است که در شرایط شدید مانند تابستان‌های داغ و زمستان‌های یخبندان به درستی کار نمی‌کند. به ویژه در فصل زمستان ممکن است اتفاقات وحشتناکی برای موتور و بدنه یک ماشین رخ دهد. ممکن است هنگام روشن شدن خودرو در فصل زمستان با مشكلات متعددی روبرو شوید یا حجم باد داخل تایر با تغییر فصل کم و زیاد شود. اما آیا بنزین درون باک خودروها از شدت سرما یخ می‌زند؟ تاثیر دما روی سوخت خودروها تا چه اندازه‌ای است؟ یخ زدن بنزین در چه صورتی امکان پذیر است؟

بسیاری از رانندگان به اسطوره یخ زدن بنزین اعتقاد دارند. بیشتر شما شنیده‌اید که اگر باک خودرو کمتر از نیمی از آن باشد، می‌تواند در زمستان یخ بزند. در حقیقت، هوای سرد از جهات مختلفی می‌تواند روی اتومبیل و خانه شما تأثیر بگذارد اما بعید است انجماد بنزین یکی از این موارد باشد.

آیا یخ زدن بنزین امکان پذیر است؟

افت شدید دما باعث عوارض جانبی ناخواستۀ بسیاری بر روی اتومبیل می‌شود. بسیاری از رانندگان از ترس اینکه هوای سرد می‌تواند مخزن بنزین را منجمد و خراب کند، اجازه نمی‌دهند که بنزین درون باک خودروها کمتر از نصف شود. این اتفاق، بسیار نگران کننده و ترسناک است زیرا تعمیر یا تعویض مخزن بنزین آسیب دیده گران است. اما آیا بنزین می‌تواند از این طریق منجمد شود؟

یخ زدن بنزین باک خودرو

یخ زدن بنزین در چه دمایی صورت می‌گیرد؟ علم چه می‌گوید؟
بنزین در حدود -۱۰۰ درجه فارنهایت منجمد می‌شود که این رقم ممکن است بسته به مواد مخلوط شده در سوخت کمی متفاوت باشد. به عنوان مثال، اکتان از نقطه انجماد بالاتری برخوردار است؛ همچنین سوخت دیزل از انجماد بالاتری نسبت به بنزین برخوردار است و هنگامی که درجه حرارت به زیر ۳۲ درجه فارنهایت کاهش می‌یابد، ژل شدن سوخت می‌تواند رخ دهد. به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌های سوخت برای تابستان و زمستان مخلوط‌های مختلف سوخت را می‌فروشند. مخلوط تابستان حاوی برخی مواد افزودنی است که از ژل زدن آن در دماهای پایین جلوگیری می‌کند. یخ زدن بنزین تقریبا غیرممکن است زیرا هیچ یک از مناطق مسکونی روی زمین این نوع دما را ندارند. البته قطب جنوب سردتر است اما مطمئناً شما قصد ندارید در آنجا ماشین سواری کنید. بنابراین، مفهوم یخ زدن بنزین بسیار بعید است زیرا بنزین ترکیبی از هیدروکربن‌ها و افزودنی‌های مختلف مانند اسیدهای مشترک اتانول، تولوئن، اکتان، هگزان و هپتان می‌باشد. نیازی نیست هنگام رانندگی در فصل زمستان نگران یخ زدن بنزین خودرو باشید با این حال، هوای سرد هنوز تأثیرات مخربی بر مخزن بنزین، خطوط سوخت و موتور خواهد گذاشت. روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد رطوبت در داخل مخزن بنزین شود که اگر این اتفاق بیفتد، سوخت در دمای بسیار بالاتر از -۱۰۰ درجه فارنهایت منجمد می‌شود. بنابراین، در صورت کم شدن مخزن بنزین بعید است که بنزین یخ بزند اما درجه حرارت پایین مشکلات دیگری ایجاد خواهد کرد.

مشکلات کم بودن میزان بنزین در باک خودرو
این نکته درست است که با کم بودن حجم بنزین کمتر از نصف، بنزین نمی‌تواند یخ بزند اما رانندگی با یک مخزن سوخت پایین برای سلامتی موتور خوب نیست. اگر دائماً مخزن را تنها در قسمت ۱/۴ کامل پر می‌کنید و رانندگی خود را ادامه می‌دهید ممکن است یکی از موارد زیر برایتان رخ دهد:

  • در صورت وجود تراکم یا قطرات آب در داخل خط یا مخزن، خط گاز مسدود می‌شود. این وضعیت به مکانیسم موتور آسیب می‌رساند و ممکن است وسیله نقلیه در آخر کهنه شود.
  • سرمازدگی شدید ممکن است بنزین را به عناصر آن بشکند و منجر به تشکیل بلورهای موم شود. هنگامی که این اتفاق با سرعت تهاجمی رخ می‌دهد، این مواد موم باعث حالت “ژل شدن سوخت” می‌شوند که نمی‌تواند از طریق خطوط سوخت جریان یابند.
  • به دلیل وجود رسبوبات و لجن‌هایی که به مرور در کف باک بنزین تشکیل می‌شود اگر با خودرویی رانندگی کنید که میزان سوخت آن بسیار کم است فیلتر سوخت موجود در پمپ بنزین کثیف شده و لذا امکان سوختن پمپ به شدت بالا می‌رود.

یخ زدن بنزین باک خودرو

چگونه از مشکلات جلوگیری کنیم؟
خوب، راه حل آشکار این است که مخزن را تا حد امکان پر نگه دارید. اما شما نمی‌توانید این کار را تمام وقت انجام دهید زیرا ممکن است پر کردن آن را فراموش کنید. علاوه بر این، بسیاری از مردم تا زمانی که هشدار خالی شدن بنزین را مشاهده نکنند به پر کردن باک خودرو توجه نمی‌کنند.

خبر خوب این است که بعید است با بسیاری از این موارد فوق روبرو شوید زیرا هم سیستم‌های تزریق سوخت و هم گاز بنز اتانول در دهه‌های گذشته بهبود یافته‌اند.

برای جلوگیری از یخ زدن بنزین، مطمئن شوید که باک خودرو تازه و عاری از نشت است زیرا هرگونه ترک و سوراخی باعث مشکلات جدی می‌شود. یک اقدام موثر دیگر استفاده از الکل است، به ویژه هنگامی که آب و هوای منطقه شما بسیار سرد است زیرا الکل رطوبت را جذب کرده و آن را حفظ می‌کند.

با این حال، همیشه دور نگه داشتن رطوبت ممکن نیست. برای محافظت از خودرو گاهی اوقات می‌توانید از افزودنی ضد یخ برای یخ زدایی در هرگونه مایعات خودرو استفاده کنید.

منبع: can gas freeze in your car

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. علی می گوید

    اهل انگلیسی هستی واسه ما دما رو به فارن هایت می‌نویسی ؟ حوصلت نشد تبدیل واحد کنی الان ماهم نفهمیدیم که چقدر میشه دقیقا

  2. امیرحسین می گوید

    سلام تقریباً میشه ۳۷ درجه سلسیوس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.