چهار روش جابجایی و چرخش لاستیک‌ های خودرو

جابجایی لاستیک‌های خودرو بسیار مهم است؛ زیرا لاستیک‌های جلوی خودرو معمولاً سریع‌تر از لاستیک‌های پشتی ساییده می‌شوند.

به گزارش مستر ماشین باز، لاستیک‌های خودرو باید به‌طور دوره‌ای با یکدیگر جابه‌جا شوند تا همه‌ی لاستیک‌ها به طور یکنواخت و دارای ساییدگی آج یکسانی باشند؛ تا در نهایت دوام لاستیک بیشتر شود.

جابجایی لاستیک‌های خودرو

جابجایی لاستیک‌های خودرو، که در واقع تغییر موقعیت لاستیک‌ها با الگوهای خاص از جلو به عقب خودرو یا پهلو به پهلو است؛ یک نکته‌ی مهم در نگهداری و ایمنی لاستیک‌ها است.

از آنجا که هر یک از چرخ‌های خودرو تحت نیروی متفاوتی قرار می‌گیرد؛ با الگوی خاصی دچار سایش می‌شود؛ بنابراین با جابه جا کردن لاستیک‌های خودرو به صورت دوره‌ای، عمر لاستیک را افزایش می‌دهیم. برای این کار می‌توانید از ۴ الگو استفاده کنید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

اکثر خودروسازان توصیه می‌کنند بعد از هر ده هزار کیلومتر، لاستیک‌های خودرو را جابه جا کنید.

این کار باعث می‌شود لاستیک‌های جلویی خیلی سریعتر از لاستیک‌های عقب ساییده نشوند.

در صورتی که لاستیک‌های جلوی خودرو دارای سایش هستند؛ باید با تایر جدید یا با لاستیک‌های عقب تعویض شوند.

چهار روش مختلف برای جابجایی لاستیک خودرو:

چرخش چهار چرخ

در صورت عدم وجود لاستیک یدک، می‌توانید از روش چرخش چهار چرخ استفاده کنید.

این فرآیند را نمی‌توان با لاستیک‌های اضطراری که توسط برخی از تولید کنندگان عرضه می‌شود؛ انجام داد. زیرا این لاستیک‌ها معمولاً کوچکتر هستند. همچنین، اگر وسیله نقلیه شما ترکیبی از لاستیک‌های تیوب‌لس (بدون تیوب) و تیوب دار داشته باشد؛ چرخش چهار چرخ توصیه نمی‌شود.

نکته: دیواره‌ی داخلی لاستیک‌های تیوب لس با استفاده از لایه‌ی نازکی از بوتیل پوشانده شده که مانع از نشتی هوا  می‌شود. این لاستیک‌ها نسبت به لاستیک‌های تیوب دار برتری دارند.

برای فهم آسان‌تر می‌توانید از تصاویر استفاده کنید:

در خودروهای دیفرانسیل جلو، لاستیک‌های جلو در هاب های عقب و مخالف موقعیت خود و لاستیک‌های عقب بر روی هاب های جلو  نصب می‌شوند.

در خودروهای دیفرانسیل عقب/تمام چرخ محرک، تایرهای عقب مستقیماً در سمت محور جلو قرار می‌گیرند و لاستیک جلو از طرف مقابل روی محور عقب نصب می‌شوند.

روش چرخش پنج چرخ

این روش نسبت به روش قبلی پیچیده‌تر است و شما به یک لاستیک زاپاس نیز نیاز دارید. در این روش لاستیک زاپاس در قسمت راست و جلو نصب می‌شود و لاستیک‌های جلو روی هاب های عقب مربوطه قرار می‌گیرند.

لاستیک عقب سمت راست به سمت چپ جلو می‌آید و در نهایت لاستیک عقب و سمت چپ خارج شده و در محل زاپاس قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر، در خودروهای چهار چرخ محرک، لاستیک‌های جلو در عقب اما روی هاب های مقابل قرار می‌گیرند. لاستیک عقب سمت چپ در گوشه سمت چپ جلو قرار می‌گیرد و لاستیک عقب سمت راست به عنوان زاپاس خارج می‌شود. لاستیک زاپاس واقعی در گوشه سمت راست و در جلو نصب می‌شود.

روش چرخش مستقیم

همانطور که از نام این روش پیداست؛ روش چرخش مستقیم به گونه‌ای است که در آن لاستیک‌های جلو با لاستیک‌های عقب جایگزین شده و لاستیک‌های عقب روی هاب های جلو درست در مقابل خود قرار می‌گیرند. این یک روش ساده برای چرخش و جابجایی لاستیک است.

روش چرخش لاستیک متقاطع

چرخش متقاطع روشی است که در آن از الگوی متقاطع چرخش لاستیک استفاده می‌شود. با توجه به اینکه یک وسیله نقلیه دارای چهار لاستیک غیر یک جهت است؛ این یک روش جایگزین برای خودروهای دیفرانسیل جلو است.

در این روش لاستیک‌های جلو روی هاب های عقب در جهت مخالف موقعیت خود نصب می‌شوند و لاستیک‌های عقب به صورت متقاطع روی هاب های جلو قرار می‌گیرند.

چند وقت یکبار باید لاستیک‌های خودرو را جابه جا کرد؟

بیشتر خودروسازان توصیه می‌کنند بعد از هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر  لاستیک‌های خودرو را جابه جا کنید. با این حال، اگر از لاستیک‌های نرم استفاده می‌کنید و یا از خودروتان زیاد کار می‌کشید؛ بعد از هر ۵۰۰۰ کیلومتر این کار را انجام دهید.

چرا جابه جایی تایرهای خودرو اهمیت دارد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا جابجابی لاستیک یک نکته‌ی مهم در طول عمر لاستیک خودرو است.

با جابجایی منظم تایرهای خودرو، سایش در هر چهار لاستیک به طور یکسان رخ می‌دهد و عمر آج آنها به حداکثر می‌رسد. به این دلیل است که هر موقعیت خاص در خودروی شما به لاستیک‌های جلو و عقب خودرو فشار متفاوتی وارد می‌کند.

مثلاً لاستیک‌های جلو در یک وسیله نقلیه دیفرانسیل جلو، گشتاور و اصطکاک بیشتری در حین شتاب گیری و ترمزگیری دارد و در واقع بیشتر از لاستیک‌های پشتی دچار سایش می‌شود و عمر کوتاه‌تری دارد.

در ثانی، سایش یکسان آج لاستیک باعث می‌شود که عمق آج لاستیک‌های یکنواخت باشد و در نتیجه به ثابت نگه داشتن کشش و هندلینگ هر چهار لاستیک کمک می‌کند. در نهایت رانندگی با وسیله‌ی نقلیه‌ی شما ایمن‌تر است.

اگر وسیله نقلیه شما دارای سیستم چهار چرخ متحرک باشد؛ لاستیک‌هایی که به صورت یکسان و یکنواخت دچار ساییدگی شده‌اند؛ فشار کمتری بر پیشرانه وارد می‌کنند و سایش اجزای محرک گران قیمت خودرو را کاهش می‌دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.