نکاتی برای تنظیم چراغ‌هاى جلوى خودرو

تنظیم چراغ‌هاى جلوى خودرو اهمیت بسیاری دارد زیرا جاده و خيابان را روشن مى‌كنند و در صورت تنظیم نبودن باعث خطرات جبران ناپذیری می‌شوند. حتی اگر شما خودتان تعمیرات ماشین را انجام نمی‌دهید اما بهتر است بدانید که چگونه می‌توان چراغ‌های جلوی خودرو را تنظیم کرد زیرا به احتمال زیاد نیاز به آن بوجود می‌آید. گاهی ممکن است چراغ‌های خودرو، جاده را آنطور که باید روشن نکنند و دچار مشکلاتی شوند در این مواقع بهتر است تنظیمات آن را بررسی کنید. چراغ‌هایی که به صورت اشتباه تنظیم شده‌اند ممکن است در هنگام رانندگی مشکل ساز شوند، به خصوص در شب که ترافیک را تحت تأثیر قرار می‌دهند، این امر همچنین احتمال تصادف را افزایش می‌دهد زیرا راننده در اثر کاهش نور دچار حواس پرتی می‌شود. تنظیم چراغ‌های جلوی خودرو بسیار آسان است و کافی است این راهنمای گام به گام را دنبال کنید.

نحوه تنظیم چراغ‌هاى جلوى خودرو

تنظیم چراغ‌های جلو بسیار آسان است زیرا دارای پیچ‌های قابل تنظیم هستند. این بدان معنی است که با پیچاندن این پیچ‌ها می‌توانید در تراز کردن چراغ‌های جلو تنظیماتی را انجام دهید. تنها چیزی که باید به خاطر داشته باشید کتابچه راهنمای کاربر است. از آنجا که پیچ‌های چراغ‌های جلو در تمام اتومبیل‌ها در یک مکان قرار ندارد، توصیه می‌شود با کتابچه راهنمای کاربر کار را ادامه دهید.

آنچه شما نیاز دارید
کتابچه راهنمای خودرو
سطح پارکینگ مسطح
سطح عمودی
نوار اندازه گیری
پیچ گوشتی
سطح نجاری
دفترچه یادداشت و مداد

تنظیم چراغ‌هاى جلوى خودرو

۱- سطح وسیله نقلیه خود را تراز کنید
هنگامی که تمام وسایل مورد نیاز خود را پیدا کردید، فضایی پیدا کنید که بتوانید ماشین خود را در یک سطح صاف پارک کنید. اطمینان حاصل کنید که وزن دیگری غیر از وسایل نقلیه وجود ندارد زیرا این امر سطح تمرکز وسیله نقلیه را تغییر می‌دهد. با این حال، اگر به طور خاص در خودرو بارهایی حمل کنید یا هنگام مسافرت در شب به حمل وسایلی نیاز دارید، می‌توانید از همان وزن در وسیله نقلیه خود استفاده کنید. این باعث می‌شود تنظیم چراغ‌هاى جلوى خودرو درست و عملی شود.

۲- یک سطح عمودی انتخاب کنید
هنگامی که ماشین یا کامیون شما در سطح صحیح پارک شده است، زمان آن رسیده است که یک سطح عمودی نیز پیدا کنید. سطح عمودی که شما انتخاب می‌کنید باید به طور یکنواخت ساخته شود تا بتواند نور را بدون هیچ مانعی منعکس کند. هنگامی که وسیله نقلیه در سطح صاف پارک شد و سطح عمودی یا دیوار در مقابل آن قرار گرفت، به مرحله بعدی بروید.

۳- اندازه گیری‌های لازم را انجام دهید
نوار اندازه گیری را بگیرید و ۳٫۵ فوت را روی دیوار اندازه بگیرید. با استفاده از نوار سیاه این ارتفاع را علامت بزنید و یک خط افقی و عمودی بکشید. فاصله را تخمین نزنید، با استفاده از متر اندازه‌گیری دقیق انجام دهید تا نتیجۀ کار مورد قبول باشد. برای اطلاع دقیق‌تر از این فاصله به دفترچه راهنمای خوردوی خود مراجعه کنید. این فاصله در بعضی خودروها ممکن است متغیر باشد. خط افقی باید برابر با طول وسیله نقلیه باشد و در هر دو انتها خط عمودی را بر روی نوار افقی بکشید.

۴- تنظیمات را انجام دهید
ماشین را ۲۵ فوت از دیوار دور کنید، وارد کاپوت شوید و پیچ‌های تنظیم چراغ‌های جلو خودرو را پیدا کنید. پیچ تنظیم چراغ‌هاى جلوى خودرو معمولا در نزدیکی چراغ قرار دارد، با مراجعه به دفترچۀ راهنما می‌توانید از محل دقیق این پیچ‌ها با خبر شوید. پیچ را به گونه‌ای بچرخانید که چراغ جلو را روی نقاط علامت گذاری شده متمرکز کنید. برای این منظور باید چراغ خودرو را روشن کرده و پیچ ارتفاع آن را تا قدری بپیچانید که اوج تابش نور در مرکز علامت روی دیوار قرار بگیرد. شما باید این کار را با هر دو چراغ جلو انجام دهید و از این طریق، ارتفاع و نقطه مناسب برای چراغ‌های جلو را پیدا کنید. پيچ بالاى محفظه چراغ بايد به جهت عقربه‌هاى ساعت بچرخد تا پرتوهاى نور بالا بيايند و در جهت خلاف عقربه‌هاى ساعت پرتوهاى نور پايين مى‌روند.

تنظیم چراغ‌هاى جلوى خودرو

رهایی از چراغ‌های کم نور
بعضی اوقات چراغ‌های خودرو به درستی قرار گرفته‌اند اما نور آن‌ها کم است که امکان حرکت به روشنی را غیرممکن می‌کند. در این حالت باید چراغ جلو را تعویض کنید. فرایند تعویض چراغ جلو بسیار ساده است که می‌توانید خودتان آن را انجام دهید یا در صورت تمایل آن را به مکانیک بسپارید.

بعضی اوقات متوجه می‌شوید که یک چراغ خودرو کار نمی‌کند در این حالت، می‌تواند مشکل از یک مسئله الکتریکی ناشی شود. اگر با چنین مشکلی روبرو شدید، توصیه می‌شود ماشین خود را به یک متخصص حرفه‌ای برسانید تا مشکل را به صورت اصولی حل کند.

نکته:
هنگام تغییر لامپ‌های چراغ‌های جلو، سیم کشی را قبل از ادامه کار حذف کنید، همچنین باتری را جدا کرده و ایمن باشید.

اگر جلوى خودرو ضربه ببيند، ممكن است تنظيم چراغ‌ها بهم بريزد.

همیشه وزنی را که می‌خواهید در وسیله نقلیه بارگذاری کنید در نظر بگیرید زیرا باعث می‌شود چراغ‌ها مسير حركت را نشان ندهند و این می‌تواند باعث عدم سوء استفاده در تمرکز چراغ‌های جلو شود.

منبع: adjust projector headlights

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. […] می‌دانید کدام چراغهای جلو بهترین عملکرد را برای رانندگی در تاریکی فراهم […]

  2. […] کجا بفهمیم کدام چراغهای جلو بهترین عملکرد را برای رانندگی در تاریکی فراهم […]

  3. […] باید بیشتر احتیاط کنید. در محیط مه آلود هرگز از چراغ‌های جلوی خودرو استفاده نکنید، زیرا بخار هوا را منعکس می‌کند. چراغ نور […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.