نحوه تعویض چراغ جلو و انواع چراغ جلو خودرو

چراغ‌های جلو جزء لاینفک ایمنی جاده‌ها هستند، زیرا در بهبود دید راننده تاثیر دارند و به رانندگان فرصت می‌دهند تا در برابر خطرات احتمالی واکنش نشان دهند. اگر کنجکاو هستید که تعویض چراغ جلو را خودتان انجام دهید خواندن این مطلب را ادامه دهید. با پیشرفت روزافزون علم و فناوری و گسترش صنایع خودروسازی انواع مختلفی از چراغ‌ها طراحی و تولید شده‌اند که هر کدام مزایا و معایبی دارند که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم.

انواع چراغ‌های جلو

سه چراغ مختلف وجود دارد که این روزها در وسایل نقلیه استفاده می‌شوند هالوژن، LED و Xenon (یا HID) که هرکدام مزایا و نقاط ضعف خاص خود را دارند.

چراغ‌های هالوژن: محبوب‌ترین و رایج‌ترین نوع چراغ‌ها هالوژن هستند که در اکثر خودروها دیده می‌شوند. این لامپ‌ها دارای یک رشته تنگستن و یک حباب شیشه‌ای حاوی گاز هالوژن هستند. با هر بار روشن کردن چراغ، گاز هالوژن موجب داغ شدن رشته تنگستن و در نتیجه تولید نوری سفید رنگ می‌شود. اکثر افراد به دلیل برچسب قیمتی ارزان و روند تعویض ساده آنها، این چراغ‌ها را ترجیح می‌دهند.

چراغ‌های LED: اخیرا در صنعت خودروسازی، این لامپ‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. این لامپ‌ها بسیار کارآمد هستند و نسبت به لامپ‌های هالوژن نور سفیدتری تولید می‌کنند. قیمت این لامپ‌ها گران‌تر است اما طول عمر آن‌ها بیشتر است. ساختار این لامپ‌های کوچک با لامپ‌های هالوژن و زنون کاملا متفاوت است، زیرا تنها قسمت بالایی آن روشن می‌شود و نیمه پایینی آن باید خنک بماند.

چراغ‌های Xenon / HID: استفاده از این چراغ‌ها هنوز محدود است اما امروزه بسیاری از خودروهای مدل بالا آنها را به عنوان چراغ‌های استاندارد عرضه می‌کنند. به نظر می‌رسد این چراغ‌ها از همتایان هالوژن خود، درخشان‌تر، شیک‌تر و سفیدتر هستند و طول عمر بیشتری دارند. به جای یک رشته تنگستن، آنها از الکترود ساخته شده‌اند که بنزین را در داخل شارژ می‌کنند و باعث روشنایی می‌شوند.

تعویض چراغ جلو

چراغ‌های هالوژن در مقابل چراغ‌های LED
اگر ماشین شما به تعویض چراغ جلو نیاز دارد، باید بدانید که از چه نوع چراغ‌هایی می‌توانید استفاده کنید و ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها است. در اینجا مقایسه‌ای بین دو گزینه محبوب ارائه شده است.

لامپ‌های هالوژن باعث ایجاد نور از طریق رشته تنگستن می‌شوند که هنگام گرم شدن برق، روشن می‌شوند. این چراغ‌ها گرمای زیادی تولید می‌کنند اما هیچ آسیبی به خودرو وارد نمی‌کنند. درجه حرارت رنگ چراغ‌های هالوژن تقریباً بین ۳۲۰۰K تا ۵۰۰۰K است، بنابراین نورپردازی آن‌ها مایل به زرد است. طول عمر تخمین زده شده آنها از ۲۰۰ تا ۴۰۰ ساعت است.

از مزایای این نوع چراغ میتوان به قیمت ارزان آن‌ها و فرایند نصب ساده‌شان اشاره کرد. شما می‌توانید بدون نیاز به مهارت مکانیکی، آنها را تعویض کنید.

اگر بتوانید قیمت بالاتر و روند نصب پیچیده چراغ‌ها را نادیده بگیرید، ال‌ای‌دی‌ها انتخاب بهتری نسبت به همتایان هالوژن هستند.

این چراغ ها دارای نیمه هادی‌هایی هستند که هنگامی جاری شدن جریان از طریق آن‌ها، انرژی را به شکل فوتون آزاد می‌کنند. آنها قدرت کمتری برای کار دارند اما خنک‌تر و روشن‌تر عمل می‌کنند. دمای رنگ آن‌ها بین ۴۰۰۰K تا ۶۰۰۰K است و میانگین عمر هر لامپ در حدود ۵۰۰۰ ساعت است.

راهنمای تعویض چراغ جلو

تعویض چراغ جلو باید زمانی انجام شود که چراغ‌ها علائم محو شدن را نشان دهند. در این مواقع شما باید هر دو لامپ را تعویض کنید زیرا اگر یکی از آنها خراب شود دیگری هم به دنبال آن خراب می‌شود.

۱- ابزار‌های مورد نیاز
این کار به ابزار زیادی نیاز ندارد. اگر ماشین دارید، احتمالاً تجهیزات زیر را از قبل در اختیار دارید:

پیچ گوشتی
سوکت بیت تورکس
دستکش پنبه‌ای
چراغ‌های جلو
یک نکته که باید به آن توجه داشته باشید نوع پیوست لامپ در وسیله نقلیه است. یک مدل قدیمی احتمالاً دارای یک واحد بسته شده است که دارای لنز، بازتابنده و لامپ روشنایی است. از طرف دیگر، خودروهای جدیدتر لامپ‌های قابل تعویض دارند که می‌توانید آنها را از بیرون بپیچید.

کتابچه راهنمای مالک را بررسی کنید یا به پشت چراغ‌های جلو در زیر کاپوت نگاه کنید تا متوجه شوید که وسیله نقلیه شما کدام است؟

تعویض چراغ جلو

۲- تعویض چراغ‌های مهر و موم شده قدیمی
در صورت داشتن یک ماشین قدیمی با چراغ‌های مهر و موم شده این مراحل را دنبال کنید:
پیچ‌ها، قاب‌ها و صفحه‌های نگهدارنده چراغ‌های خودرو را از حالت اتصال خارج کنید. پیچ‌هایی را شل کنید که تنظیمات چراغ جلو را تسهیل می‌کنند اما آنها را از شکاف‌های خود خارج نکنید.
چراغ‌های جلو را جدا کنید و سپس سوکت سیم کشی را از قسمت عقب مونتاژ چراغ جلو بگیرید. شما باید سوکت لامپ پرتوی مهر و موم شده را جدا کنید.
واحد پرتوی مهر و موم شده جدید را بگیرید و آن را به سوکت سیم کشی وصل کنید. آن را درون براکت نصب چراغ جلو قرار دهید. پیچ‌هایی را که شل کرده و خارج کرده‌اید، محکم و وصل کنید.
چراغ‌های جلو را روشن کنید تا ببینید که آیا آنها روشن می‌شوند.

۳- تعویض چراغ‌های جلو قابل تعویض
یک چراغ جلو قابل جابجایی احتمالاً دارای یک پوشش محافظ است که آن را در مقابل قسمت عقب مونتاژ چراغ جلو محافظت می‌کند. آن محافظ را برداشته و سپس لامپ پلاستیکی نگهدارنده لامپ را شل کنید. دهانه را جدا کنید.
گیره‌ای وجود دارد که لامپ را به واحد چراغ جلو وصل می‌کند. آن را برداشته و سپس لامپ را از دهانه جدا کنید.
لامپ جدید را داخل دهانه بچسبانید. این کار را بعد از پوشیدن دستکش انجام دهید زیرا خاک و چربی موجود در دستانتان می‌تواند به لامپ آسیب برساند.
برای اطمینان از اینکه لامپ به دهانه وصل شده است آن را کمی به پشت مونتاژ چراغ جلو فشار دهید. پیچ و مهره را بپیچید تا در جای خودش قفل شود.

بررسی کنید که چراغ‌های جلو خودرو کار می‌کنند یا خیر. می‌بینید که تعویض چراغ جلو خودرو اصلاً کار سختی نیست. فقط قبل از اینکه با ماشین خود رانندگی کنید مطمئن شوید که تنظیمات آن‌ها صحیح است.

منبع: headlight replacement

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] می‌کند. در این حالت باید چراغ جلو را تعویض کنید. فرایند تعویض چراغ جلو بسیار ساده است که می‌توانید خودتان آن را انجام دهید یا […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.