نشانه‌های خرابی واتر پمپ چیست؟

برای اینکه خودرو در روزهای گرم تابستان خنک شود باید مایع خنک کننده از طریق رادیاتور به موتور ارسال شود که واتر پمپ مسئول این جریان است. هنگامی که واتر پمپ به درستی کار کند، خودرو دمای مطلوبی را حفظ می‌کند اما اگر واتر پمپ خراب شود یا شروع به فرسودگی کند ممکن است منجر به خرابی کامل موتور شود. در این مطلب نشانه‌های خرابی واتر پمپ را بیان می‌کنیم.

نشت مایع خنک کننده در قسمت جلوی خودرو
واتر پمپ از واشر و مهر و موم‌های متعددی تشکیل شده است که مایع خنک کننده را در خود نگه می‌دارد و اطمینان حاصل می‌کند که جریان مداوم مایع خنک کننده از رادیاتور به موتور منتقل می‌شود. سرانجام، این واشرها و مهر و موم‌ها به مرور زمان فرسوده و خشک می‌شوند، همچنین ترک می‌خورند یا کاملا شکسته می‌شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد مایع خنک کننده از واتر پمپ نشت می‌کند و به زمین ریخته می‌شود (به طور معمول در قسمت جلوی اتومبیل و در محل استقرار موتور). اگر متوجه شدید که در مرکز خودرو، کامیون یا SUV خود مایع خنک کننده (که به نظر می‌رسد به رنگ سبز یا بعضاً قرمز رنگ است) نشت می‌کند، برای بررسی این مشکل با یک مکانیک حرفه‌ای تماس بگیرید. بیشتر اوقات، نشتی از واتر پمپ است که می‌تواند قبل از وخیم شدن، ترمیم شود.

سست شدن قرقره واتر پمپ و شنیدن صداهای ناله
هرازگاهی ممکن است صدای بلندی از جلوی موتور شنیده شود. این به طور معمول توسط یک کمربند سست ایجاد می‌شود که هنگام گردش صدای وزوز یا صدای ناله ایجاد می‌کند. پس از خراب شدن یاتاقان‌ها در داخل واتر پمپ این بدان معنی است که واحد قابل تعمیر نیست و به تعویض کامل نیاز دارد. اگر متوجه شدید که از قسمت جلوی موتور صدای ناله می‌آید که با افزایش سرعت، صدای آن زیاد می‌شود در اسرع وقت با یک مکانیک تماس بگیرید تا وسیله نقلیه خود را بازرسی کنید.

علت خرابی واتر پمپ

داغ شدن بیش از حد موتور
هنگامی که واتر پمپ به طور کامل خراب شود قادر به گردش مایع خنک کننده نخواهد بود. این وضعیت در شرایط گرمایشی ایجاد می‌شود و اگر به سرعت تعمیر یا تعویض نشود می‌تواند باعث آسیب بیشتر موتور مانند ترک خوردن سرسیلندرها، فشار واشرها یا سوختن پیستون‌ها شود. اگر متوجه شدید که درجه حرارت موتور به طور مکرر داغ می‌شود، احتمالاً مشکلی برای واتر پمپ پیش آمده است. برای بررسی این مشکل باید با مکانیک تماس بگیرید و در صورت نیاز واتر پمپ را تعویض کنید.

بلند شدن بخار از رادیاتور
سرانجام اگر متوجه شدید در هنگام رانندگی یا در حالت متوقف شدن از قسمت رادیاتور و یا موتور ماشین بخار بلند می‌شود، این علامت نشانه داغ شدن بیش از حد موتور و خراب شدن واتر پمپ است. همانطور که در بالا مورد بحث قرار گرفت، هنگامی که واتر پمپ به درستی کار نکند و نتواند به صورت کارآمد مایع خنک کننده را از رادیاتور به موتور منتقل کند این مشکل پیش می‌آید. اگر متوجه بخار از جلو موتور یا رادیاتور خودرو شدید، می‌بایست در یک منطقه امن پارک کنید و در اسرع وقت با یک مکانیک تماس بگیرید.

هر زمان که متوجه هر یک از این علائم هشدار دهنده بالا شدید با یک مکانیک محلی تماس بگیرید تا بتواند واتر پمپ را تعمیر یا تعویض کند و ماشین شما را بدون تأخیر دوباره به جاده‌ها برگرداند.

منبع: Symptoms of a Bad or Failing Water Pump

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. […] از حد موتور خودرو چه کاری باید انجام دهید. اگر مشکل از خرابی واتر پمپ است بهتر است آن را تعویض کنید. در این مطلب اقدامات لازم […]

  2. […] بودن واتر پمپ واتر پمپ معیوب در سیستم خنک کننده اتومبیل کار می‌کند و ساختار کلی […]

  3. […] واتر پمپ خراب واتر پمپ خراب یکی از شایع‌ترین دلایل گرمای بیش از حد موتور است. این […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.