اقدامات لازم برای تعویض واتر پمپ

واتر پمپ یکی از مهم‌ترین قطعات پیشرانه خودرو می‌باشد که با پمپاژ آب در اطراف موتور و سیلندرها باعث خنک شدن موتور خودرو می‌شود. بعضی اوقات موتورها به دلیل کار کردن بیش از حد یا خراب شدن واتر پمپ داغ می‌شوند که در این مواقع باید مشکل را برطرف کرد. همچنین رانندگی در مسیرهای شیب‌دار برای مدت زمان طولانی یا رانندگی در هوای گرم به خصوص برای موتورها می‌تواند مشکل ساز باشد. موتور خودرو ممکن است در اثر خراب شدن سیستم خنک کننده یا فشار بیش از حد موتور دچار آسیب جدی شود. برای جلوگیری از خرابی موتور و تعمیرات گران قیمت، بهتر است بدانید دقیقاً در صورت گرمای بیش از حد موتور خودرو چه کاری باید انجام دهید. اگر مشکل از خرابی واتر پمپ است بهتر است آن را تعویض کنید. در این مطلب اقدامات لازم برای تعویض واتر پمپ بین شده است، با ما همراه باشید:

اقدامات لازم برای تعویض واتر پمپ

مرحله ۱:
موتور ماشین را خاموش کنید و اجازه دهید موتور خنک شود. آب موجود در سیستم باید کاملاً خنک باشد (قبل از اینکه بر روی هر بخشی از سیستم خنک کننده کار کنید همیشه صبر کنید تا موتور خنک شود).

مرحله ۲:
اجزای تسمه را طبق توصیۀ سازنده وسیله نقلیه حذف کنید.

مرحله ۳:
شیلنگ متصل به پمپ آب را جدا کنید. توجه داشته باشید که مقدار قابل توجهی از مایع خنک کننده می‌تواند هنگام خاموش کردن آن از شیلنگ بیرون بریزد.

مرحله ۴:
پیچ‌ها را شل کنید و واتر پمپ قدیمی را جدا کنید.

تعویض واتر پمپ

مرحله ۵:
مهر و موم/ واشر قدیمی یا درزگیر قدیمی را برداشته و مطمئن شوید که سطح نصب تمیز است.

مرحله ۶:
قبل از نصب واتر پمپ جدید، سایر قسمت‌های سیستم خنک کننده مانند شیلنگ‌های خنک کننده، ترموستات و درب پوش فشار را بررسی کنید.

مرحله ۷:
واتر پمپ جدید را نصب کنید. با ضربه زدن به میله پمپ، پمپ را فشار ندهید. واشر و مهر و موم‌های قدیمی باید جایگزین موارد جدید شود، برای این کار دستورالعمل نصب را با دقت دنبال کنید. فقط درزگیر را در صورت نیاز به طور خاص توسط سازنده وسیله نقلیه اعمال کنید. دقت داشته باشید درزگیر بیش از حد، نصب صحیح را به خطر می‌اندازد و در سیستم خنک کننده از بین می‌رود و باعث آلوده شدن آن می‌شود.

مرحله ۸:
پیچ‌ها را به طور مساوی به مشخصات گشتاور سازنده محکم کنید.

مرحله ۹:
شیلنگ را دوباره وصل کنید.

تعویض واتر پمپ

مرحله ۱۰:
سیستم خنک کننده را با خنک کننده توصیه شده توسط سازنده وسیله نقلیه دوباره پر کنید.

مرحله ۱۱:
پمپ را به صورت دستی بچرخانید و مطمئن شوید که آزادانه می‌چرخد.

مرحله ۱۲:
اطمینان حاصل کنید که سیستم تسمه خودرو که واتر پمپ جدید را حرکت می‌دهد، مطابق مراحل توصیه شده سازنده وسیله نقلیه، در وضعیت مطلوبی قرار گرفته و نصب شده است.

مرحله ۱۳:
برای اطمینان از عدم وجود نشت پس از پر کردن سیستم خنک کننده، یک بازرسی نهایی انجام دهید. هنگامی که یک واتر پمپ جدید نصب می‌شود وجود کمی نشتی طبیعی است زیرا حدود ده دقیقه کار می‌کند تا مهر و موم مکانیکی داخلی پمپ بتواند به طور مناسب خود را ببندد (دوره شکست)؛ پس از گذشت این دوره دیگر نشتی صورت نمی‌گیرد. به خاطر داشته باشید که برخی از نشت‌ها هنگام سرد بودن موتور آشکار می‌شود، اما برخی دیگر فقط در صورت گرم بودن موتور صورت می‌گیرد.

منبع: water pump replacement

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.