نشانه‌های خرابی پمپ بنزین خودرو

اکثر افراد فنی، موتور خودرو را قلب آن می‌دانند؛ اما بهتر است پمپ بنزین را قلب خودرو بنامیم. وظیفه‌ی پمپ بنزین خودرو، انتقال سوخت از باک و رساندن آن به موتور است.

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو

به گزارش مسترماشین باز، علائم خرابی پمپ بنزین خودرو عبارتند از:

  • شتاب کم خودرو،
  • خودرو به سختی روشن می‌شود،
  • خاموش شدن موتور،
  • روشن نشدن موتور،
  • بالا نرفتن دور موتور از یک نقطه خاص
  • و صدای بلند از باک.

قدرت کم خودرو در حین شتاب گیری:

اگر فقط در مناطق شهری تردد دارید و با سرعت کم و با آرامش رانندگی می‌کنید؛ خودروی شما ممکن است به نظر خوب کار کند. اما اگر بخواهید شتاب بگیرید و سرعتتان را بالا ببرید؛ متوجه می‌شوید قدرت خودروی‌تان کم است.

این امر زمانی مشهودتر است که موتور در دورهای بالاتر و برای مدت زمان بیشتری روشن باشد.

در این شرایط پمپ بنزین قادر نخواهد بود فشار سوخت مورد نیاز را تأمین کرده و سوخت را در اختیار سیستم قرار دهد. بنابراین عملکرد خودرو کاهش می‌یابد.

خودرو به سختی روشن می‌شود

اگر فرایند روشن شدن خودرویتان طولانی است؛ این امر ممکن است به دلایلی مانند باتری ضعیف، موتور خراب، مشکل الکتریکی و غیره رخ دهد. اما خرابی پمپ بنزین نیز می‌تواند باعث این مشکل شود.

اگر قبل از روشن کردن موتور، صدای پمپ بنزین را نمی‌شنوید؛ ممکن است مشکل از همین بخش باشد.

خاموش شدن خودرو

اگر چند روزی است خودرویتان بی دلیل خاموش می‌شود؛ ممکن است مشکل در کلاچ باشد. در غیر این صورت بهتر است پمپ بنزین خودرو را بررسی کنید.

حرکت خودرو از حالت سکون به سوخت بیشتری نیاز دارد و هنگامی که پمپ سوخت کافی را تأمین نمی‌کند؛ خودرو به راحتی متوقف و خاموش می‌شود.

روشن نشدن خودرو

وقتی پمپ بنزین خودرو مشکل اساسی داشته و به طور کامل از کار بیفتد؛ خودرو روشن نمی‌شود.

حتی اگر پمپ بنزین هنگام احتراق صدای خاص خود را تولید کند؛ ممکن است در نهایت خودرو روشن نشود.

بالا نرفتن دور موتور از یک نقطه خاص

آیا افزایش دور در دقیقه خودروی شما کندتر از قبل شده است؟ حتی اگر پایتان را روی پدال گاز می‌گذارید؛ سرعت خودرو آنقدرها زیاد نمی‌شود. دلیل این مشکل ممکن است از پمپ بنزین خودرو باشد.

صدای بلند از مخزن سوخت:

آیا صدای بلندی از باک بنزین به گوشتان می‌رسد؟ این صدا ممکن است به دلیل مشکل در پمپ بنزین خودرویتان باشد.

هنگامی که در اجزای داخلی پمپ بنزین اصطکاک بالایی ایجاد شود؛ این صدای بلند تولید خواهد شد.

بهتر است هر چه زودتر این مشکل را برطرف کنید؛ زیرا داغ شدن اجزای داخلی پمپ به دلیل اصطکاک به مرور پمپ بنزین را از کار می‌اندازد.

بوی بنزین نسوخته از اگزوز:

آیا بوی بنزین نسوخته از لوله اگزوز خودروتان حس می‌شود؟ این بدان معناست که موتور با سوخت بیشتری کار می‌کند. در حالی که ECU مقدار سوختی را که باید به انژکتورها برساند را مدیریت می‌کند؛ گاهی اوقات دچار مشکل شده و پمپ بنزین ممکن است فشار زیادی را به ریل وارد کند.

این مشکل ممکن است به دلیل نقص سنسوری باشد که سیگنال اشتباهی را به ECU ارسال می‌کند. پمپ بنزین خراب نیز یکی دیگر از دلایل این مشکل است.

دلایل خرابی زودهنگام پمپ بنزین خودرو:

کار کردن خودرو با باک بنزین کم:

اگر خودروی شما همیشه با بنزین کم کار می‌کند؛ در این شرایط و به مرور به پمپ بنزین خودرو آسیب وارد می‌شود.

هر چند وقت یکبار رانندگی با بنزین کم، می‌تواند مفید باشد؛ اما اما در طولانی مدت پمپ بنزین خودرو را از کار می‌اندازد.

پمپ بنزین در داخل باک بنزین قرار می‌گیرد و در حین حرکت خودرو، سوخت به اطراف آن پاشیده می‌شود، پمپ گاهی هوا را می‌مکد. این امر باعث می‌شود پمپ بنزین بیش از حد گرم شود؛ زیرا در حال کار، از سوخت برای خنک کردن نیز استفاده می‌شود.

گرمای بیش از حد باعث می‌شود که قطعات داخلی پمپ بنزین سریعتر فرسوده و خراب شوند.

بنابراین، سعی کنید سطح سوخت را بالاتر از یک چهارم باک نگه دارید. در رانندگی‌های طولانی که ممکن است به پمپ بنزین دسترسی نداشته باشید؛ این نکته مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما اگر همیشه سطح سوخت شما کمتر از یک چهارم باک است؛ به مرور به پمپ بنزین آسیب می‌زنید.

بنزین کثیف و یا هر نوع آلودگی:

اگر آب، هر نوع کثیفی یا زنگ زدگی وارد مخزن سوخت و پمپ بنزین شود؛ ممکن است باعث آسیب به این قطعات شود. پمپ بنزین دوام بسیار بالایی دارد؛ اما کثیفی یا خردگی می‌تواند به عنوان ساینده عمل کرده یا داخل آن گیر کنند و به مرور به آن آسیب وارد کنند.

گرفتگی فیلتر سوخت:

یک فیلتر مشبک در جلوی پمپ بنزین قرار داده شده است که از ورود آلاینده‌های بزرگ به سوخت جلوگیری می‌کند. هنگامی که این فیلتر مسدود شود؛ پمپ بنزین برای ایجاد فشار مورد نیاز باید بیشتر کار کند. این امر می‌تواند در طولانی مدت پمپ بنزین را از کار بیندازد.

منبع: motoringjunction

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.