نحوه شارژ خودروهای برقی و هیبریدی چگونه است؟

امروزه خودروهای برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی از محبوبیت و استقبال زیادی از سوی مشتریان برخوردار هستند. تولید این خودروها با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، صورت می‌گیرد. این خودروها از باتری‌های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کنند و در صورت خالی شدن شارژ، باید آن را شارژ کنید.

اگر خودروی برقی دارید، پیدا کردن راه‌هایی برای شارژ آن بسیار مهم است. شارژرهای مختلفی برای تامین انرژی مورد نیاز خودرو وجود دارد که برخی از آنها کندتر از سایرین است. شما می‌توانید به طور منظم وسیله نقلیه خود را در خانه از طریق یک پریز برق یا ایستگاه شارژ، شارژ کنید تا باتری خودرو تا حد امکان پر شود. ایستگاه‌های شارژ عمومی هنوز غیر معمول است و در همه جا وجود ندارند، بنابراین در هنگام سفر در جاده‌ها حتما برنامه ریزی داشته باشید تا با مشکل خالی شدن شارژ مواجه نشوید. از اپلیکیشن‌های موجود برای پیدا کردن جایگاه‌های شارژ خودروی برقی استفاده کنید؛ ممکن است در شهر یا منطقۀ شما، ایستگاه‌های شارژ رایگان وجود داشته باشد. نحوه شارژ خودروهای برقی تفاوت‌هایی دارد و در این خودروها شاهد سه سطح برای شارژ باتری خودرو هستیم:

شارژ خودروهای برقی

۱- برای شارژ ماشین از یک پریز برق ۱۲۰ ولت در خانه استفاده کنید
آسان‌ترین راه برای شارژ یک خودروی برقی استفاده درست از پریزهای دیواری استاندارد در خانه است. اکثر اتومبیل‌ها دارای سیم بکسلی هستند که به پریزهای دیواری وصل می‌شوند. به این روش، شارژ سطح ۱ گفته می‌شود و اگرچه روند آن خیلی سریع نیست اما ارزان‌ترین روش برای شارژ باتری خودرو است. وقتی که در ماشین نیستید زمان مناسبی برای پر کردن باتری است.
– از طریق شارژ سطح ۱، به طور متوسط ۱۶ تا ۲۰ ساعت طول می‌کشد تا یک باتری خالی پر شود.
– شارژ سطح ۱ را می‌توانید از محل‌های سازگار دریافت کنید. بهتر است برای جلوگیری از اتلاف وقت، شارژ باتری را در شب انجام دهید.

۲- یک راه سریع برای شارژ خودرو این است که یک شارژر ۲۴۰ ولتی پیدا کنید
شارژ سطح ۲ از طریق رسانه‌ها یا دستگاه‌ها با ولتاژ ۲۴۰ انجام می‌شود و مدت انتظار را به نصف کاهش می‌دهد. این روش یک راه حل بسیار سریع برای شارژ کردن اتومبیل است، اما پریزهای ۲۴۰ ولتی بسیار نادر هستند، پیدا کردن آنها دشوار است و با پریزهای استاندارد ۱۲۰ ولت متفاوت است. به همین دلیل شما باید یک ایستگاه شارژر را در یک پریز معمولی نصب کنید تا بتوانید ماشین خود را از این طریق در خانه شارژ کنید. ایستگاه‌های شارژ تجاری همگی با شارژ سطح ۲ کار می‌کنند. این شارژر می‌تواند باتری موتور الکتریکی خودرو را در عرض زمانی حدود ۸ تا ۱۲ ساعت کاملاً شارژ کند.
– شارژ سطح ۲ می‌تواند به طور متوسط ظرف ۸ ساعت باتری خالی را پر کند. بهترین راه حل هنگامی که در جاده هستید یا به شارژ سریع نیاز دارید؛ پیدا کردن یک شارژر ۲۴۰ ولتی است.
– شارژرهای سطح ۲ با هزینه‌های اضافی زیادی همراه هستند. شما باید یک شارژر را بصورت آنلاین یا از فروشگاه خریداری کنید سپس یک برقکار آن را نصب کند.

شارژ خودروهای برقی

۳- برای شارژ سریع خودرو آن را به یک ایستگاه ۴۸۰ ولتی وصل کنید
برخی از ایستگاه‌های شارژ، شارژ سطح ۳ یا ۴۸۰ ولتی ارائه می‌دهند؛ در نتیجه باتری خودرو از صفر تا هشتاد درصد در عرض زمان کوتاه ۲۰ تا نهایتاً ۳۰ دقیقه شارژ خواهد شد. ایستگاه‌هایی که این سرویس را ارائه می‌دهند دارای دستگاه‌های شارژ بزرگی با پلاگین منحصر به فرد هستند که به وسیله نقلیه متصل می‌شوند. این سریع‌ترین راه برای شارژ باتری خودرو است، اما این دستگاه‌ها در هر ایستگاهی موجود نیستند.
– کتابچه راهنما را بررسی کنید یا با سازنده تماس بگیرید تا اطمینان حاصل شود که ماشین شما می‌تواند در برابر شارژ سطح ۳ مقاومت کند. به خاطر داشته باشید که ایستگاه‌های شارژ ممکن است هزینه‌ای بابت شارژر سطح ۳ دریافت کنند.
هنگامی که به دنبال این نوع شارژ در جاده هستید، به دنبال شارژ سطح ۳ یا ۴۸۰ ولت باشید. همچنین ممکن است به عنوان DC یا DCFC ذکر شود که به معنی شارژ سریع جریان مستقیم است.

بعد از هر بار مسافرت، ماشین خود را شارژ کنید تا باتری شما پر شود. باتری‌هایی که دارای شارژ جزئی هستند سریع‌تر از خودروهای تخلیه شده پر می‌شوند. بیشتر افرادی که خودروی برقی دارند، خودروی خود را در شب شارژ می‌کنند تا صبح‌ها با باتری کامل از خواب بیدار شوند. شارژ خودروهای برقی ممکن است مدتی طول بکشد، بنابراین زمانی از ایستگاه‌های شارژ استفاده کنید که در ساعات “اوج مصرف” نباشد، در این صورت نرخ‌ها پایین‌تر می‌شود.
در صورت استفاده نکردن، فرصت‌های دیگری برای شارژ اتومبیل خود جستجو کنید. به عنوان مثال ببینید آیا محل کارتان شارژر رایگان خودروی برقی دارد؟ از کارفرما بپرسید؛ اگر شارژر رایگان خودروی برقی در محل کار وجود ندارد، شاید این ویژگی در آینده اضافه شود.

منبع: how to charge your electric car

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. […] خودروهای برقی در حال حاضر بیشتر برای رانندگی‌های شهری مناسب هستند و قادر به طی مسافت‌های طولانی بین‌شهری نبوده و در این حوزه بسیار ضعیف هستند. مگر اینکه بتوانید هزینه تسلا را بپردازید تا با یکبار شارژ مسافت پیموده شده بیشتری را دریافت کنید. دامنه EPA از ۱۰۰D تسلا با یک بار شارژ کامل ۳۳۵ مایل است اما ۹۲٫۵۰۰ دلار برای شما هزینه خواهد داشت. این مارک مدل‌های دیگری نیز دارد که ۲۰۸ تا ۲۷۰ مایل ارائه می‌دهد اما این مدل‌ها هزینه‌های زیادی نیز دارند. اگر چیزی ارزان‌تر مانند Nissan Leaf یا BMW i3 می‌خواهید مسافت پیموده شده به کمتر از ۱۰۰ مایل کاهش می‌یابد! […]

  2. محسن می گوید

    با درود
    ايا ميتوان با گذاشتن يك عدد ژنراتور كوچك در صندوق عقب اتومبيل باتري هاي ماشين برقي رو حين حركت در هنگام مسافرت شارژ كرد ؟
    با سپاس

  3. طاهر می گوید

    با عرض سلام
    یک راهکار و ایده هستش که میتونه همیشه باطری ماشین رو شارژ بکنه اما متاسفانه مافیای انرژی و دولت اجازه پیاده سازی همچین ایده ای رو نمیدن،چون مردم باید همیشه محتاج و نیازمند دولت باشن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.