شایع‌ترین مشکلات مربوط به خرابی خودرو در تابستان

تابستان فصلی است که به دلیل گرمای هوا ممکن است برای رفت و آمدهای شهری یا مسافرت بیشتر از خودروی خود استفاده کنید، حال آنکه مشکلاتی همچون جوش آوردن خودرو، پنچر شدن تایر یا خرابی کولر می‌تواند این نیاز را برای شما آزار‌دهنده و گرمای خورشید را سوزان‌تر کند. نگهداری از خودرو در روزهای گرم تابستانی نیاز به دانش پیچیده‌ای ندارد بلکه با داشتن آگاهی مختصر در مورد نحوه عملکر قطعات در فصول مختلف سال می‌توانید کارآیی بیشتری را از خودرویتان انتظار داشته باشید. برای پیشگیری از این اتفاقات، انجام چند کار ساده می‌تواند تاثیرگذار باشد، ما به شما کمک خواهیم کرد تا متداول‌ترین مشکلات مربوط به خرابی عملکرد خودرو در فصل تابستان را درک کنید.

خرابی خودرو در تابستان

۱- گرم شدن بیش از حد موتور

در طول تابستان درجه حرارت هوا به بالاترین حد خود می‌رسد و شما تنها کسی نیستید که گرما را احساس می‌کند. اتومبیل شما می‌تواند در داخل خانه نیز به شدت گرم شود، چه برسد به اینکه بخواهید با آن رانندگی کنید. وسایل نقلیه دارای سیستم خنک کننده هستند که به خنک شدن موتور کمک می‌کند، اما هوای گرم به این معنی است که خنک کننده باید بیشتر از حد معمول کار کند. این بدان معناست که حتی کوچکترین مشکل در مهر و موم می‌تواند به وضعیت فاجعه بار منجر شود. یک اشتباه متداول صاحبان خودرو این است که مرتب مایع خنک کننده خودرو را پر می‌کنند، اگر مایع خنک کننده مرتب خالی می‌شود ممکن است به دلیل وجود نشتی باشد، توصیه می‌کنیم مرتباً سطح خنک کننده خودرو را بررسی کنید. گرم شدن بیش از حد موتور نه تنها یکی از مشکلات شایع خودرو در فصل تابستان است بلکه ممکن است نشانه یک فاجعه جدی باشد.

خرابی خودرو در تابستان

۲- فرسوده شدن کلاچ

کلاچ خودرو برای همیشه دوام نخواهد داشت، اولین علامت خرابی آن بوی سوختگی است. علاوه بر این شرایط آب و هوای گرم نقش مهمی در ساییده شدن کلاچ خودرو دارد. اهمیت کلاچ از آن‌‌رو است که با هر بار فشار وارد کردن بر آن، چند قطعه با همدیگر درگیر می‌شوند تا بتوانند قدرت موتور را به چرخ انتقال دهند و باعث حرکت خودرو شوند. هر چیزی که باعث افزایش بار روی کلاچ شود، سایش را تسریع می‌کند. فشار روی موتور نیز باعث افزایش قدرت می‌شود که در نتیجه روی کلاچ تاثیر می‌گذارد.

۳- لاستیک

بسیاری از خانواده‌ها در فصل تابستان تصمیم می‌گیرند بچه‌ها را به یک پیک نیک خانوادگی یا مسافرت طولانی ببرند. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در ایام تابستان برای خودرو اتفاق می‌افتد شامل منفجر شدن تایر است که می‌توانید از قبل از این اتفاق جلوگیری کنید. البته لازم به ذکر است که درجه حرارت بالا باعث خرابی لاستیک‌های تازه نمی‌شود اما هرگونه آسیب قبلی را شدیدتر می‌کند که با تورم بدتر می‌شود. اگر لاستیک خودرو در زیر لاستیک یا فشار کم خود دچار شکاف شده باشد باید این علائم را نشان دهد که تایر سوراخ شده است یا نیاز به تعویض دارد. شما باید از قبل فشار لاستیک را بررسی کنید تا از منفجر شدن لاستیک در طول سفر اطمینان حاصل کنید.

۴- نشت سوخت

ممکن است هنگام فرا رسیدن تابستان نشت سوخت اتفاق بیفتد، این را می‌توان با تعامل شیمیایی توضیح داد. تبخیر در صورت گرم بودن هوا اتفاق می‌افتد بنابراین گرما باعث تبخیر سوخت مایع در مخزن خودرو می‌شود. از طرفی بخار به دام افتاده باعث افزایش فشار در مخزن سوخت می‌شود. اتومبیل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اجازه می‌دهند این فشار اضافی از طریق سیستم شلنگ‌ها خارج شوند البته تا زمانی که موتور ماشین از آن استفاده کند. در صورت وجود شلنگ ترک خورده در سیستم، نشت اتفاق می‌افتد و منجر به کاهش مسافت پیموده می‌شود. در این صورت می‌توانید چراغ موتور را بررسی کنید اگر چراغ روشن است باید به خاطر نشت سوخت باشد. اگر اتفاقی افتاد ماشین خود را به تعمیرگاه اتومبیل برسانید. متخصصان می‌توانند این مشکل را به صورت اصولی رفع کنند تا ماشین شما در هیچ زمان و به هیچ وجه در این وضعیت رانندگی قرار نگیرد.

خرابی خودرو در تابستان

۵- باتری خودرو

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که فقط در زمستان با باتری ضعیف مواجه خواهند شد اما در اصل، این امر در تابستان نیز اتفاق خواهد افتاد. برای خنک نگه داشتن موتور، باتری باید سخت‌تر از حد معمول کار کند. اگر در هر یک از اجزای باتری سوء عملکردی وجود داشته باشد، کارایی آن را کاهش می‌دهد. بررسی کنید تا مطمئن شوید اجزای پلاستیکی مانع از جریان هوا از باتری خودرو نمی‌شوند. اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت‌های باتری در بهترین حالت قرار دارند. اگر چنین نیست، ماشین خود را برای تعمیر به گاراژ ببرید.

برای جلوگیری از خرابی خودرو چه باید کرد؟

تنها راه جلوگیری از خرابی خودرو در فصل تابستان این است که خودروی خود را برای بررسی به تعمیرگاه ببرید. این کار را تنها هنگامی انجام ندهید که ماشین شما دارای مشکل است بلکه به صورت دوره‌ای نیز این کار را تکرار کنید. بعضی اوقات نمی‌توانید از خرابی خودرو در تابستان جلوگیری کنید، در آن زمان، برای صرفه جویی در هزینه‌ها باید به تعمیرگاه مراجعه کنید. این نکته را به خاطر بسپارید که فرقی ندارد که تابستان باشد یا زمستان خودروی شما به دلیل گرمای زیاد یا سرمای زیاد همچنان ممکن است دچار مشکل شود. بنابراین با دقت رانندگی کنید، اتومبیل خود را به طور مرتب سرویس کنید تا طول عمر خودرو خود را افزایش دهید.

خلاصه
اگر تصمیم دارید خانواده خود را برای پیک نیک تابستانی بیرون ببرید در مورد مشکلات شایع خودرو در فصل تابستان اطلاعات لازم را بدست آورید و سعی کنید آن‌ها را رفع کنید.

منبع: common summer car breakdowns

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.