علت جوش آوردن ماشین و راه‌های جلوگیری از آن

جوش آوردن اتومبیل اتفاقی است که هر راننده با سابقه‌ای آن را تجربه کرده و عوامل مختلفی باعث جوش آوردن موتور اتومبیل می‌شود، در مطلب قبلی این نکته را بررسی کردیم که چرا موتور خودرو جوش می‌آورد در این مطلب علت جوش آوردن ماشین را بررسی می‌کنیم:

بررسی علت جوش آوردن ماشین

۱-سطح خنک کننده بسیار بالا و بسیار پایین
این مورد یکی از شایع‌ترین دلایل داغ شدن بیش از حد ماشین است که در کنار دلایل مختلف دیگر می‌تواند عامل جوش آوردن موتور باشد، از جمله دلایل دیگر میتوان به درب گشاد روی مخزن خنک کننده، نشت‌های کوچک، خنک کننده غیر استاندارد و بی‌کیفیت اشاره کرد که باعث تبخیر شدن سریع مایع داخل آن می‌شود. در مقابل خنک کننده با سطح پایین، خنک کننده بیش از حد بالا قرار دارد که فشار بیشتری را به سیستم وارد می‌کند. فشار اضافی همچنین منجر به گرمای بیش از حد خودرو و جوش آوردن موتور در آن می‌شود. فشار وارد شده به موتور زمانی در حد نرمال است که سطح خنک کننده همیشه مابین خط کمینه و بیشینه در نوسان باشد و بالاتر از آن نرود. بررسی منظم سیستم خنک کننده و ارزیابی دوره‌ای ماشین از جمله اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از آسیب موتور است، در صورت لزوم و تا مقدار میانی به رادیاتور مقداری آب اضافه کنید. افزودن مکرر و در دفعات بالای آب رادیاتور به رادیاتور به معنای از دست دادن آب و بروز مشکل و ایجاد نشت در آن است که اگر به موقع تعمیر نشود هزینه‌های بالاتری را در پی دارد.

۲- نشت در شلنگ رادیاتور
یکی دیگر از علت جوش آوردن ماشین نشت شلنگ رادیاتور است. با گذشت زمان و به دلیل تغییرات دمایی شب و روز، شلنگ شکسته می‌شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و پارگی‌ها و ترک‌های کوچکی در آن پدید می‌آید. نشت شلنگ خنک کننده با اقدامات پیشگیرانه و ارزیابی‌های دوره‌ای قابل پیشگیری است. بهترین راه حل این است که هرازگاهی یک ارزیابی انجام دهید و ببینید که آیا هنوز همه شلنگ‌های خنک کننده سالم هستند و قابلیت انعطاف دارند یا خیر. برای این کار تنها کافی است که با دست فشار کمی به شلنگ وارد آورید و ببینید که آیا سطح شلنگ ترک خوردگی دارد یا نه. وجود ترک‌های کوچک در شلنگ به این معنی است که شلنگ نیاز به تعویض دارد.

۳- افتادن گیره و پیچ‌های شلنگ
یکی دیگر از شایع‌ترین دلایل جوش آوردن ماشین افتادن گیره‌های سفت کننده شلنگ در رادیاتور است. با گذشت زمان و به دلیل فشار زیاد، گیره‌ها شل شده و یا حتی می‌شکنند علاوه بر این با گذشت زمان معمولاً شلنگی که گیره آنرا در جای خود نگه می‌دارد بر اثر گرما و سرما منقبض شده و باعث می‌شود گیره از جای خود کنده شده و بیفتد. شلنگی که در نهایت به هر دلیلی شل می‌شود ایجاد نشت نموده و منجر به کم آبی و در نهایت بالا رفتن ناگهانی دمای موتور می‌شود. حل این مشکل بسیار ساده است فقط کافی است بدانید علت مشکل چیست و با خریدن شلنگ و گیره مناسب ماشین را تعمیر کنید.

علت عمده جوش آوردن ماشین

۴- شکستگی ترموستات
ترموستات قطعه کوچک در بین موتور و رادیاتور خودرو می‌باشد که وظیفه برقراری تعادل بین دمای موتور و دمای عملکردی دستگاه را برعهده دارد. ترموستات این وظیفه را با تنظیم جریان مایع خنک کننده از رادیاتور به موتور انجام می‌دهد. اگر ترموستات معیوب باشد گیر می‌کند و دیگر قادر نیست جریان خنک کننده را برقرار و یا متوقف کند. اگر ترموستات در حالت باز گیر کند ماشین می‌تواند به دمای تعادل برسد و موتور سرد شود، اما اگر در وضعیت بسته گیر کند به دلیل نداشتن جریان مناسب مایع در خنک کننده، موتور بیش از حد داغ شده و جوش می آورد.

۵- سوئیچ حرارتی روی رادیاتور
این سوئیچ یک نوع سوئیچ الکتریکی است که نسبت به دمای مایع خنک کننده واکنش نشان می‌دهد به این صورت که پس از خنک کننده، دستگاه فن رادیاتور را فعال می‌کند و هنگامی که جریان هوای رادیاتور ضعیف است (به طور مثال هنگام رانندگی در شهر) نقش اصلی را در کاهش دمای خنک کننده دارد. با گذشت زمان به دلیل عدم کارایی مواد، سوییچ حرارتی به خوبی عمل نکرده و در نتیجه فن را فعال نمی‌کند این امر منجر به افزایش دمای رادیاتور و جوش آوردن آن می‌شود. تنها راه حل این مشکل نیز تعویض سوئیچ حرارتی است.

۶- شکستگی واتر پمپ
پمپ آب اتومبیل، مایع خنک کننده را از طریق موتور جریان می‌دهد. پس از روشن کردن ماشین، واتر پمپ بلافاصله شروع به جریان انداختن مایع خنک کننده از طریق موتور می‌کند. از جمله شایع‌ترین علت خرابی واتر پمپ، خراب شدن توربین‌ها و شکستگی واتر پمپ است و تنها راه حل این مشکل نیز تعویض واتر پمپ خواهد بود که در ماشین‌های مدل قدیمی‌تر تعویض آن امکان پذیر و بسیار ساده است اما در مورد ماشین‌های مدل جدیدتر واتر پمپ توسط یک نگهدارنده زمان حول محوری رانده می‌شود، این بدان معناست که پمپ آب بخشی از سیستم نگهدارنده زمان بندی است و در صورت عدم کارایی مناسب می‌تواند آسیب بزرگی به موتور بزند.

۷- رادیاتور قفل و یا شکسته شده
کار اصلی رادیاتور ماشین، پایین نگه داشتن دمای خنک کننده موتور است. مایع خنک کننده دمای بالای موتور را پایین می‌آورد و هنگامی که داخل رادیاتور خودرو در جریان است منجر به خنک شدن موتور می‌شود. خنک کننده در هنگام رانندگی بدون وقفه در حال خنک کردن موتور است. در صورت ترک برداشتن رادیاتور شما متوجه نشت مایع در اطراف رادیاتور و افت مکرر مایع خنک کننده در سیستم خواهید شد. در این شرایط جوش آوردن ماشین امری اجتناب ناپذیر و طبیعی است. دو روش معمول برای حل این مسئله وجود دارد: ۱- تمیز کردن رادیاتور و ۲- تعویض آن. تمیز کردن رادیاتور می‌تواند در صورت گرفتگی با شستن رادیاتور با مواد و محصولات مختلفی انجام شود. در مواقع شکستگی رادیاتور و نشت آب از آن، تعویض کامل رادیاتور تنها راه حل است؛ زیرا هرگونه اصلاح یا ترمیم، عمر بسیار کوتاهی داشته و موقتی است.

علت عمده جوش آوردن ماشین

۸- انسداد در سیستم خنک کننده رادیاتور
سیستم خنک کننده وابسته به یک جریان مناسب در موتور است. مایع خنک کننده از طریق شلنگ‌های مختلفی از رادیاتور به کانال‌های مختلفی در موتور در جریان است که می‌توانند به مرور زمان مسدود شوند. استفاده از خنک کننده بی‌کیفیت اغلب مشکل ساز است زیرا خنک کننده‌های استاندارد و با کیفیت بالا از انسداد لوله‌ها و شلنگ‌ها محافظت می‌کنند.

۹- بدنه آسیب دیده بخاری یا شکستن گرم کننده
یکی از نادرترین مشکلات ایجاد شده در ماشین که بیشتر در اتومبیل‌های قدیمی رخ می‌دهد شکستگی بدنه بخاری ماشین است. علاوه بر رادیاتور موتور که خنک کننده موتور است، یک دستگاه کوچک‌تر دیگر مشابه رادیاتور موتور در ماشین وجود دارد که وظیفه اصلی آن گرم کردن کابین مسافر است. مایع خنک کننده داغ شده، از بخاری عبور می‌کند و ونتیلاتور هوای حرارت‌دار را از درون این بخاری گرفته و به درون کابین هدایت می‌کند و باعث گرم شدن آن می‌شود. در نتیجه از علت جوش آوردن ماشین میتوان به شکستگی بدنه بخاری اشاره کرد که به دلیل محافظ محکمی که اطراف آن دارد معمولا به ندرت این شکستگی رخ می‌دهد.

۱۰- سوختن واشر سرسیلندر
از جمله عمده‌ترین دلایل جوش آوردن ناگهانی موتور سوختن واشر سرسیلندر است که بین سیلندر و قالب موتور قرار دارد و اتصال کاملی را مابین این دو برقرار می‌کند و بدون آن موتور به درستی کار نمی‌کند. هنگامی که واشر سر سیلندر آسیب دیده باشد؛ روغن و مایع خنک کننده با هم مخلوط می‌شوند زیرا واشرسرسیلندر وظیفه تفکیک این دو را از هم برعهده دارد، بنابراین به اصطلاح گفته می‌شود که “ماشین آب روغن قاطی کرده است” که از جمله علائم آن گرمای بیش از حد موتور و جوش آوردن رادیات است اما بارزترین نشانه این مشکل آن است که هنگامی که درب رادیاتور را برمی‌دارید ماده فوم مانندی را درون آن مشاهده می‌کنید که حاصل از مخلوط شدن مایع خنک کننده و روغن موتور با یکدیگر است.

منبع: reasons for overheating car problems

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] از خودروی خود استفاده کنید، حال آنکه مشکلاتی همچون جوش آوردن خودرو، پنچر شدن تایر یا خرابی کولر می‌تواند این نیاز را برای […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.