مزایا و معایب باد نیتروژن در لاستیک خودرو

برخی از رانندگان تمایل دارند تایرهای خودرویشان را باد نیتروژن پر کنند؛ استفاده از باد نیتروژن در لاستیک خودرو نسبت به هوای معمولی مزایایی دارد؛ اما این مزایا آن آنقدرها زیاد نیست.

به گزارش مسترماشین باز در این مقاله به مزایا و معایب پرکردن تایر با باد نیتروژن می‌پردازیم و صحت شایعاتی که در این باره وجود دارد را بررسی خواهیم کرد.

باد نیتروژن در لاستیک خودرو:

در ابتدا بهتر است بدانید در هوایی که تنفس می‌کنیم میزان زیادی نیتروژن وجود دارد.  هوا شامل ۷۸٪ نیتروژن، ۲۱٪ اکسیژن و ۱٪ گازهای دیگر است.

علاوه بر این شعاع اتمی نیتروژن بزرگتر از اکسیژن است؛ همچنین نیتروژن یک گاز بی اثر است؛ به این معنی که در محیط خود غیر واکنشی است.

شعاع اتمی و این عدم واکنش نیز در فرایند پر کردن لاستیک‌ها با نیتروژن نقش زیادی دارد.

مزایا: نیتروژن آهسته‌تر از لاستیک خارج می‌شود

اگر برای مدت طولانی خودرو یا موتورسیکلت خود را در پارکینگ پارک کرده‌اید؛ ممکن است متوجه کم باد شدن تایرها شوید.

البته هیچ حفره‌ای رو لاستیک وجود ندارد؛ بلکه هوا به مرور زمان به آرامی از آن خارج می‌شود.

این مشکل، یکی از دلایلی است که خودروهای جدید دارای سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک هستند.

‌اتم نیتروژن از نظر فیزیکی بزرگتر از اتم اکسیژن است؛ به این معنی که ‌اتم های نیتروژن فضای بیشتری را اشغال خواهند کرد. بنابراین بخش‌های قابل تراوش در تایر باید سایز بزرگتری داشته باشد تا اتم‌های نیتروژن از آن خارج شوند.

نتیجه: بر اساس علم، نیتروژن از لاستیک با سرعت کمتری نسبت به هوای معمولی خارج می‌شود.

معایب: از نظر خالی شدن باد تایر، نیتروژن با هوای معمولی تفاوت زیادی ندارد

در سال ۲۰۰۸، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA) آزمایشی بر روی سطوح مختلف نیتروژن در تایرها انجام داد. این سازمان به دنبال اثبات علمی عملکرد بهتر و افزایش مصرف سوخت در هنگام استفاده از تایرها با نیتروژن بود.

لاستیک‌ها با نیتروژن یا هوا باد شده و به مدت ۹۰ روز مورد آزمایش قرار گرفتند.

این آزمایش‌ها نشان دادند که استفاده از نیتروژن، این تراوش هوا به بیرون لاستیک را کاهش می‌دهد؛ اما نه به میزان قابل توجهی.

مزایا: فشار تایرثابت است

اگر در منطقه سرد زندگی می‌کنید و در یک صبح سرد به سراغ خودروی خود می‌روید؛ ممکن است متوجه روشن شدن چراغ فشار باد تایرها شوید. این به این دلیل است که در دماهای سرد، مولکول‌های هوا منقبض می‌شوند. با گرم شدن روز، فشار تایر افزایش می‌یابد.

بر اساس این مطالعه، تایرهای پر شده با نیتروژن به نوسانات دما واکنش نشان نمی‌دهند و فشار این تایرها ثابت است. نه تنها در طول روز، بلکه با گرم و سرد شدن لاستیک.

مزایا: سایش تایر کمتر است

نیتروژن یک گاز بی اثر است؛  به این معنی که با محیط اطراف واکنش نشان نمی‌دهد. بنابراین با سطح داخلی لاستیک واکنش نشان نمی‌دهد.

از نظر تئوری، این شرایط عمر لاستیک را افزایش می‌دهد.

استفاده از نیتروژن همچنین به معنای عدم وجود آثار مخرب بخار آب، داخل تایر است. بخار آب احتمال زنگ زدن چرخ یا میل سوپاپ از داخل را افزایش می‌دهد. این یکی دیگر از مزایای بلندمدت تایرهایی است که با نیتروژن پر می‌شوند.

مزایا: پر کردن تایر با نیتروژن برای برخی از وسایل نقلیه تخصصی خوب است

تا این مرحله، هر مشکلی که ذکر کردیم مربوط به وسایل نقلیه روزمره بود.

اما وسایل نقلیه تخصصی ممکن است نیاز به حفظ فشار ثابت یا به حداقل رساندن افت فشار باشند. وسایل نقلیه‌ای مانند کامیون‌ها، ماشین‌های مسابقه‌ای و حتی شاتل فضایی از نیتروژن در لاستیک‌های خود استفاده می‌کنند؛ زیرا محدوده عملیاتی بسیار خاصی دارند.

معایب: افسانه‌های نادرست

یکی از مشکلات موجود، اطلاعات غلط است. اگرچه از نظر علمی مزایای زیادی برای نیتروژن در لاستیک‌ها ذکر شده است؛ اما اطلاعات نادرست زیادی نیز وجود دارد.

این شایعات در مورد افزایش عملکرد، کاهش مقاومت غلتشی و بهبود مصرف سوخت، همگی می‌توانند خریداران را گمراه کنند. این موارد هیچ کدام در استفاده از نیتروژن در تایر، صادق نبوده و شایعه‌ای بیش نیست.

کلام آخر…

در نهایت، استفاده از نیتروژن در لاستیک‌ها مزایای زیادی دارد. با این حال، مزایای آن آنقدر ناچیز است که توجیه هزینه‌ای ندارد.

وسایل نقلیه ویژه‌ای وجود دارند که به شرایط خاص برای لاستیک‌های خود نیاز دارند؛ اما استفاده از نیتروژن در لاستیک‌های خودروهای جاده‌ای روزمره تأثیر زیادی نخواهد داشت.

شاید اگر مسافت‌های طولانی را طی می‌کنید؛ به طور منظم خودروی خود را به پیست می‌برید یا یک مجموعه‌دار تاریخی وسایل نقلیه هستید؛ پر کردن لاستیک‌های خودرو با نیتروژن ایده‌ی خوبی باشد.

بنابراین اگر کمال گرا هستید یا فقط می‌خواهید پول خرج کنید؛ استفاده از نیتروژن هیچ اشکالی ندارد.

اما از نظر ما بهتر است همان هزینه را برای خرید یک لاستیک مناسب و گیج اندازه گیری فشار باد تایر خرج کنید و هر چند وقت یک بار فشار لاستیک‌ها را بررسی نمایید.

منبع: cars.usnews

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.