علت عدم علاقه افراد به وسایل نقلیه برقی

این روزها حرف اصلی در صنعت خودرو برقی کردن وسایل نقلیه است. با توجه به اینکه سیستم حمل و نقل درون شهری و جاده‌ای، آلودگی زیادی ایجاد می‌کند، گروه‌های زیادی از سیاست مداران، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از مدت‌ها پیش به تکاپو افتاده‌اند تا راهکاری بیندیشند و برای مقابله با پدیده گرمایش زمین راه حلی ارائه دهند. خودروی برقی یکی از بهترین راه حل‌هاست، این خودروها با محیط زیست سازگار هستند، تقریباً با سرعتی کم سر و صدایی ایجاد نمی‌کنند و می‌توانند سرعت فوق العاده‌ای داشته باشند. خودروهای برقی دارای چند نکته جالب توجه هستند که تعجب آور است البته برخی نگرانی‌هایی درباره وسایل نقلیه برقی وجود دارد که باعث عدم پذیرش گسترده این اتومبیل‌ها شده است.

مواردی که در برابر پذیرش گسترده وسایل نقلیه برقی قرار دارند عبارتند از:

تعداد محدود انتخاب

یکی از دلایل عمده عدم توجه مصرف کنندگان به اتومبیل‌های برقی انتخاب‌های محدود است. اگرچه تعداد این خودروها به سرعت در حال گسترش است و چندین خودروساز بزرگ اعلام کرده‌اند که در سالهای آینده تعداد بیشتری خودرو وارد بازار می‌شود اما موجودی آن‌ها هنوز اندک است. همچنین، سبک بسیاری از مدل‌های موجود کاملاً قطبی است یعنی یا مردم آنها را دوست دارند یا از آنها متنفر هستند.

چند ایستگاه شارژ

این یکی از مهمترین نگرانی‌هایی است که باعث می‌شود مردم به سمت EV حرکت نکنند. تعداد ایستگاه‌های شارژ که در حال حاضر در شهرها و حومه‌های مختلف نصب شده‌اند، برای تعداد وسایل نقلیه موجود در جاده‌ها کافی نیست. علاوه بر این اگر مردم EV بیشتری خریداری کنند، برای راه اندازی ایستگاه‌های بیشتر و کاهش هزینه‌های شارژ مجدد، ارتقاء گسترده‌ای در زیرساخت شارژ لازم خواهد بود. از طرفی شما می‌توانید باک بنزین یا گازوئیل خودروی خود را در کمتر از چند دقیقه پرکرده و به مسیر خود ادامه دهید اما متأسفانه شارژ خودروهای برقی زمان‌بر بوده و در بیشتر مدل‌ها، شارژ کامل آن یک‌شب تا صبح به طول خواهد انجامید. البته در این خودروها شرایط شارژ سریع نیز پیش‌بینی‌شده است که در بهترین نمونه‌های موجود در خودروهای الکتریکی نیز به ازای هر نیم ساعت شارژ محدوده‌ی حرکتی ۱۸ کیلومتری را ارائه می‌کند.

معایب خودروهای برقی
محدود بودن مسافت پیموده شده

خودروهای برقی در حال حاضر بیشتر برای رانندگی‌های شهری مناسب هستند و قادر به طی مسافت‌های طولانی بین‌شهری نبوده و در این حوزه بسیار ضعیف هستند. مگر اینکه بتوانید هزینه تسلا را بپردازید تا با یکبار شارژ مسافت پیموده شده بیشتری را دریافت کنید. دامنه EPA از ۱۰۰D تسلا با یک بار شارژ کامل ۳۳۵ مایل است اما ۹۲٫۵۰۰ دلار برای شما هزینه خواهد داشت. این مارک مدل‌های دیگری نیز دارد که ۲۰۸ تا ۲۷۰ مایل ارائه می‌دهد اما این مدل‌ها هزینه‌های زیادی نیز دارند. اگر چیزی ارزان‌تر مانند Nissan Leaf یا BMW i3 می‌خواهید مسافت پیموده شده به کمتر از ۱۰۰ مایل کاهش می‌یابد!

گران بودن

اگر هزینه‌ای را بین ۲۵،۰۰۰ تا ۳۰،۰۰۰ دلار برای خرید یک ماشین الکتریکی در نظر بگیرید، هرگز شبیه به همتای مدل گازی خود در همان محدوده قیمت نخواهید داشت. اگر می‌خواهید چیزی با عملکرد بهتر داشته باشید، باید رقم بیشتری را پرداخت کنید. علاوه بر این، شما باید سرمایه گذاری کنید تا شارژ EVs در دسترس باشد. این هزینه علاوه بر پرداخت خودرو و بیمه، در نیویورک در ماه به ۴۰۰ دلار می‌رسد.

عدم وجود زیرساخت‌ها

یکی از مشکلات موجود در رابطه با خودروهای برقی، نبود زیرساخت‌های مناسب برای شارژ این خودروها است. متأسفانه در بیشتر نقاط جهان هنوز این فناوری‌ها وجود نداشته و یا بسیار محدود هستند. در واقع ظرفیت تولید شبکه‌های برق هنوز برای شارژ کافی اتومبیل کافی نیست. به یک شهر متوسط فکر کنید که تعداد زیادی از مسافرین به آنجا می‌روند، در این شرایط شبکه‌ها قادر به تولید برق کافی نیستند و افراد نمی‌توانند ماشین‌های خود را برای شارژ مجدد وصل کنند.

مزایای خودروهای برقی

جوانب مثبت و منفی خودروهای برقی در یک نگاه

این وسایل نقلیه مزایای خاصی دارند که همتایان گازی آنها نمی‌توانند این مزایا را ارائه دهند. به همین ترتیب معایبی نیز وجود دارد که شاید لازم نباشد در یک اتومبیل معمولی با آن روبرو شوید. بیایید یک لیست کوتاه از جوانب مثبت و منفی خودروی برقی را بررسی کنیم:

نکات مثبت

  • نبود هزینه‌ سوخت
  • کاهش میزان آلودگی هوا
  • حفظ محیط زیست
  • شارژ کردن خودرو در منزل

نکات منفی

  • محدود بودن برد مسافت پیموده شده در هر بار شارژ کامل
  • کمبود ایستگاه‌های شارژ
  • قیمت‌های گران قیمت
  • انتخاب محدود در مدل‌ها و سبک‌ها

منبع: electric vehicles concerns cannot ignore

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.