علت داغ کردن موتور خودرو و دلیل بالا رفتن آمپر ماشین

موتور قلب ماشین است و وظیفه ایجاد نیرو و قدرت لازم برای حرکت خودرو را برعهده دارد. در حالت عادی، یک موتور بعد از گذشت پنج تا هفت سال به سرویس دهی نیاز دارد. با این وجود موتور برخی خودروها می‌تواند بیشتر از ۱۰ سال نیز بدون هیچ مشکلی کار کند. با این وجود، برای محافظت از موتور ماشین مهم است که درباره مشکلات رایج آن اطلاعاتی کسب کنید. با این کار دیگر لازم نیست نگران عوض کردن یا کار نکردن موتور باشید، اگرچه موتور خودرو برای عمر طولانی تولید می‌شود، اما برای مدت طولانی نمی‌تواند تحمل درجه حرارت بسیار بالا را داشته باشد. در چنین شرایطی موتور اتومبیل می‌تواند کار را متوقف کند، علاوه بر این در هنگام قرار گرفتن در معرض دمای زیاد ممکن است به خودرو آسیب جدی وارد شود. در همه موارد گرمای بیش از حد می‌تواند به ماشین حمله کند و مجبور شوید برای تعمیر آن پول زیادی پرداخت کنید. بنابراین علت داغ کردن موتور خودرو و چگونگی مقابله با آن بسیار مهم است و می‌تواند از هزینه‌های غیر قابل پیش بینی خودرو اندکی بکاهد.

علت داغ کردن موتور خودرو

شاید این اتفاق ناراحت کننده و غمگین برای شما هم پیش آمده باشد که در حال رانندگی برای رسیدن به یک جلسه مهم هستید اما ناگهان بخار از زیر کاپوت بلند می‌شود و ادامه حرکت برای خودرو غیر ممکن می‌شود. نکته جالب‌تر این است که ممکن است برای تعمیر آن مجبور به پرداخت هزینه زیادی شوید؛ زیرا گرمای بیش از حد می‌تواند به برخی قطعات مختلف اتومبیل آسیب جدی برساند. بیایید برخی از دلایل گرمای بیش از حد موتور را بدانیم:

۱- نشتی در سیستم خنک کننده
وظیفۀ اصلی سیستم تهویه و رادیاتور خودرو کنترل دمای موتور و جلوگیری از داغ شدن موتور است. حال اگر هوا از طریق سوراخ یا نشت وارد سیستم خنک کننده شود یکی از دلایل احتمالی گرمای بیش از حد موتور اتفاق می‌افتد. گاهی سیستم خنک کننده سوراخ می‌شود و فضایی را برای مکش هوا ایجاد می‌کند. هوا شکل یک حباب بزرگ دارد که قسمت بالای سیستم را اشغال می‌کند. در نتیجه مانع رسیدن مایع خنک‌کننده به موتور می‌شود و ناگهان موتور داغ می‌شود.

۲- مایع خنک کننده
این مسئله در هوای سرد یک مشکل آزار دهنده است خصوصاً در مناطقی که دما پایین‌تر از نقطه انجماد قرار می‌گیرد. اگر مایع خنک کننده با کیفیت نباشد، می‌تواند غلیظ شده و باعث انسداد شود. چنین شرایطی باعث گرم شدن موتور می‌شود و به رادیاتور آسیب می‌رساند.

نشتی در سیستم خنک کننده

۳- فن خنک کننده رادیاتور
اگر فن خنک کننده به صورت صحیح کار نکند و با اختلال مواجه شود، می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد خودرو شود. فن‌های رادیاتور معمولاً بر روی موتورهای برقی کار می‌کنند، بنابراین هرگونه مشکل مکانیکی می‌تواند باعث کار نکردن فن خودرو شود و فن نتواند به اندازه کافی هوای خنک تأمین کند. البته این تنها علت داغ کردن موتور نیست بلکه ایده‌آل این است که یک مکانیک قابل اعتماد پیدا کنید تا بتواند مشکل ماشین را تشخیص دهد و در صورت گرمای بیش از حد اتومبیل در کنار جاده، از آن محافظت کند.

۴- انسداد در شریان سیستم تهویه
انسداد در شریان سیستم تهویه می‌تواند علت داغ کردن موتور ماشین باشد. این مشکل عواقبی مشابه استفاده از مایع خنک‌کننده غلیظ و بی‌کیفیت به همراه دارد. گاهی اوقات ترموستات خراب، رسوبات یا یک جسم خارجی می‌توانند مسیر رسیدن مایع خنک‌کننده به موتور را مسدود کنند و افزایش دمای غیرطبیعی موتور را به همراه داشته باشند.

۵- سطح روغن پایین
روغن موتور به تنهایی به فرآیند خنک کردن ماشین کمک می‌کند و از ایجاد گرمای بیش از حد جلوگیری می‌کند. در حقیقت روغن ۷۵٪ تا ۸۰٪ گرمای استفاده نشده در موتور را از بین می‌برد. همچنین قطعات مختلف را به درستی روغن‌کاری می‌کند و باعث کاهش اصطکاک و گرمای بیش از حد بعدی می‌شود.

علت داغ کردن موتور خودرو

۶- واتر پمپ خراب
واتر پمپ خراب یکی از شایع‌ترین دلایل گرمای بیش از حد موتور است. این مؤلفه‌ای است که به حفظ گردش مایع خنک کننده کمک می‌کند و مایع خنک کننده را از طریق رادیاتور به موتور ارسال می‌کند. ممکن است واتر پمپ به مرور زمان دچار فرسودگی یا شکستگی شود که این امر گاهی منجر به خرابی کامل موتور می‌شود. واترپمپ عضوی حیاتی از سیستم تهویه‌ خودرو محسوب می‌شود و خرابی آن می‌تواند موجب افزایش دمای خودرو شود.

۷- ترموستات خراب
ترموستات خودرو یک دریچه اصلی در سیستم خنک کننده است که اطمینان می‌دهد در صورت لزوم مایع خنک کننده می‌تواند از طریق رادیاتور عبور کند. هنگامی که ترموستات در حالت بسته گیر کند، خنک کننده دیگر نمی‌تواند از آن عبور کند و درنتیجه موتور بیش از حد گرم می‌شود. با مشاهده هر گونه نشانه‌ای از گرمای بیش از حد خودرو بهتر است فوراً وسیله نقلیه را بررسی کنید تا هرگونه تعمیر ساده احتمالی به مشکلات بزرگی تبدیل نشود.

۸- شیلنگ‌های فرسوده
شیلنگ‌هایی که دارای ترک و حتی سوراخ هستند، شما را با نشتی موتور رها می‌کنند و جریان خنک کننده را مختل می‌کنند. در نتیجه واتر پمپ نمی‌تواند مایع خنک کننده را به گردش درآورد و با گرمای بیش از حد خودرو روبرو می‌شوید.

ترموستات خراب علت داغ کردن موتور خودرو

۹- جرم گرفتن رادیاتور
گاهی جرم گرفتن رادیاتور باعث داغ شدن بیش از حد خودرو می‌شود زیرا در این شرایط مایع خنک کننده نمی‌تواند به درستی بچرخد. به خاطر داشته باشید گاهی حشرات، ذرات معلق، گرد و خاک و رسوبات آب بر اثر مرور زمان جرم‌هایی در مجرای رادیاتور ایجاد می‌کنند.

۱۰- سفت شدن بیش از اندازه سوپاپ‌ها
به خاطر داشته باشید که سوپاپ‌ها تنظیمات خاصی دارند و در صورتی که سوپاپ‌ها بیش از اندازه سفت باشند، موتور در دور بالا فشار زیادی را متحمل شده و می‌تواند خیلی زود جوش بیاورد.

۱۱- مسدود شدن خروجی اگزوز
مسدود شدن خروجی اگزوز که مانند جرم گرفتن رادیاتور، بر اثر مرور زمان اتفاق می‌افتد؛ نیز می‌تواند علت داغ کردن موتور به شمار رود. زمانی که هوای به وجود آمده بر اثر احتراق موتور به خوبی خارج نشود، موتور اتومبیل کار خود را افزایش داده و سریع داغ می‌شود.

منبع: Common Causes of Overheating

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.