سیستم ردیابی خودرو GPS چیست؟

سیستم ردیابی خودرو GPS از ترکیبی از فناوری‌ها برای شناسایی موقعیت خودرو استفاده می‌کند. این سیستم‌ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بخش مهمی از بیشتر استراتژی‌های بازیابی خودروهای سرقت شده هستند. بیشتر سیستم‌های ردیابی خودرو از فناوری GPS استفاده می‌کنند و برخی از آن‌ها نیز از فرستنده‌های سلولی یا رادیویی استفاده می‌کنند. نظارت بر موقعیت مکانی کامیون، ماشین یا هر خودروی متحرک دیگر با استفاده از سیستم GPS صورت می‌گیرد. این سیستم به طور گسترده برای ردیابی ناوگان طراحی شده است، ردیابی وسایل نقلیه، امنیت خودرو را تضمین می‌کند و در صورت سرقت آن‌ها را پیدا می‌کند.

سیستم ردیابی خودرو GPS هم به ماهواره‌های موقعیت‌یابی جهانی (GPS) و هم به یک سیستم سلولی متکی است. یک ماژول ردیابی در وسیله نقلیه بطور مداوم مختصات GPS را جمع می‌کند که مکان واقعی خودرو را نشان می‌دهد. با استفاده از داده‌های سلولی مختصات بلافاصله به رایانه‌های شرکت ردیابی منتقل می‌شوند و مشتریان برای دیدن خودروهای خود وارد وب سایت شرکت ردیابی می‌شوند.

واحد ردیابی خودرو GPS چیست؟

واحد ردیابی GPS دستگاهی است که از سیستم موقعیت‌یاب جهانی برای تعیین محل دقیق خودرو، شخص یا وسایل دیگر متصل به GPS استفاده می‌کند و موقعیت آن‌ها را در فواصل منظم ثبت می‌کند. داده‌های مکان ضبط شده می‌توانند در واحد ردیابی ذخیره شوند یا ممکن است با استفاده از تلفن همراه (GPRS یا SMS)، مودم تعبیه شده در واحد، به یک سرور مرکزی متصل به اینترنت منتقل شود. با استفاده از نرم افزار ردیابی GPS، مکان وسیله نقلیه در زمان واقعی یا هنگام تجزیه و تحلیل مسیر، روی نقشه، نمایش داده می‌شود.

سیستم ردیابی خودرو

محل اتومبیل خودکار (AVL) چیست؟

مکان یاب خودکار وسیله نقلیه (Automatic Vehicle Location – AVL) ابزاری برای تعیین مکان جغرافیایی خودرو است. AVL به شخص امکان می‌دهد خودروی خود را از طریق اینترنت در عرض چند ثانیه و چند دقیقه پیدا کند و امنیت خودرو را افزایش دهد یا به عبارتی این امکان را برای اپراتورها فراهم می‌کند تا وسایل نقلیه خود را کنترل کنند. اطلاعات دریافتی در خصوص مختصات جغرافیایی و زمان، از یک ماهواره موقعیت‌یاب مانند GPS) Global Positioning System) توسط آنتن متصل به این دستگاه دریافت و پس از انجام پردازش‌های لازم از طریق سامانه انتقال دیتای شرکت‌های همراه (Global System for Mobile Communications – GSM) به مرکز کنترل ترافیک ارسال می‌گردد.

چه کسی باید از سیستم ردیابی خودرو استفاده کند؟
سیستم ردیابی خودرو برای شرکت‌هایی مناسب است که در زمینه خدمات، تحویل یا حمل و نقل فعالیت می‌کنند. این فناوری به این افراد کمک کرده و آن‌ها را با جدیدترین اطلاعات به‌روز می‌کند.

انواع سیستم ردیابی خودرو GPS

دو نوع سیستم ردیابی خودرو GPS وجود دارد که هر یک در موقعیت‌های خاصی مفید هستند.

منفعل: ساده ترین سیستم‌های ردیابی خودرو منفعل هستند. این ردیاب‌ها معمولاً از یک دستگاه GPS استفاده می‌کنند تا موقعیت یک وسیله نقلیه را در طول زمان ضبط کنند. با حذف ردیاب، داده‌ها می‌توانند به رایانه منتقل و تجزیه و تحلیل شوند. این سیستم‌های ردیابی برای مدیریت ناوگان مفید هستند اما کاربردهای دیگری نیز دارند.

فعال: سیستم‌های ردیابی پیچیده‌تر موقعیت یک وسیله نقلیه را در زمان واقعی منتقل می‌کنند، این داده‌ها معمولاً از یک مکان مرکزی کنترل می‌شوند. این نوع سیستم همچنین می‌تواند برای بازیابی خودروهای سرقت شده استفاده شود.

سیستم ردیابی خودرو

بیشتر این سیستم‌ها از دستگاه GPS به همراه فرستنده سلولی استفاده می‌کنند. علاوه بر سیستم‌های تجاری، امکان ساخت دستگاه ردیابی GPS و تلفن همراه نیز وجود دارد. با این وجود همه ردیاب‌های مبتنی بر سلولی و GPS در صورتی که در ساختمان یا مکان‌های فاقد برج‌های سلولی قرار بگیرند عملکرد خود را از دست می‌دهند. LoJack یک سیستم قدیمی است که به انتقال رادیویی متکی است و اتومبیل‌های پلیس می‌توانند آنتن‌های ویژه را انتخاب کنند.

گذشته از گزینه‌های aftermarket، اکثر OEMها نوعی سیستم بازیابی خودروهای سرقت شده را ارائه می‌دهند. این سیستم‌ها همچنین براساس داده‌های GPS ساخته شده و با استفاده از اتصال داده سلولی مکان وسیله نقلیه را مشخص می‌کنند. برخی از گزینه‌های نصب شده شامل موارد زیر است:

GM’s OnStar
BMW Assist
Toyota Safety Connect
Lexus Enform
Mercedes-Benz TeleAid
Mopar EVTS

صنایع مختلف از سیستم‌های ردیابی خودرو برای اهداف دیگری غیر از بازیابی خودروهای سرقت شده استفاده می‌کنند. برخی از رایج‌ترین موارد استفاده عبارتند از:

مدیریت ناوگان
پیگیری دارایی‌های مختلف
مدیریت پرسنل خدمات
فروش موبایل
نظارت

منبع: what is vehicle tracking system

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.