دلیل سمت راست بودن فرمان خودرو در کشورهای مختلف

کشورهای جهان به دو شیوه مختلف رانندگی می‌کنند، ۱۶۵ کشور از سمت چپ جاده یا ترافیک سمت چپ (LHT) استفاده می‌کنند، در حالی که سایر کشورها یعنی ۷۵ کشور از سمت راست جاده یا ترافیک سمت راست (RHT) استفاده می کنند. در کشورهای LHT فرمان در سمت راست وسایل نقلیه قرار دارد و برعکس در کشورهای RHT فرمان در سمت چپ خودرو قرار دارد.

ژاپن، انگلیس، نیوزلند، ایرلند، هند و بسیاری کشورهای دیگر از قانون LHT پیروی می‌کنند؛ تقریبا بیش از یک سوم (۳۴ درصد) از جمعیت جهان در این گروه قرار می‌گیرند، در حالی که بیشتر کشورهای اروپایی، ایالات متحده و ایران از قانون RHT پیروی می‌کنند. آیا تاکنون به دلیل این دو قانون راهنمایی و رانندگی فکر کرده‌اید؟ آیا کل جهان نمی‌تواند فقط از یک قانون پیروی کند؟ چرا در بعضی کشورها فرمان خودرو در سمت راست و در برخی دیگر فرمان خودرو در سمت چپ قرار دارد.

فرمان خودرو

تاریخ درباره قوانین رانندگی چه می‌گوید؟
شواهدی وجود دارد که دلیل تقسیم جهان بین این دو قانون راهنمایی و رانندگی را توضیح می‌دهد.

رانندگی با دست راست می‌تواند نتیجه مستقیم تقریباً ۹۰٪ از جمعیت جهان دست راست باشد. بسیاری از کشورهایی که رانندگی راست را انجام می‌دهند مستعمرات سابق انگلیس هستند. در مورد اینكه چرا از سمت چپ جاده برای سوار شدن به واگن‌های اسب بخار و وسایل نقلیه استفاده می‌كنند، تئوری‌های جالبی وجود دارد.

در گذشته، تقریباً همه افراد در سمت چپ جاده سفر می‌کردند زیرا این معقول‌ترین گزینه برای جوامع فئودالی و خشن بود. از آنجایی که بیشتر افراد دست راست هستند، شمشیربازان ترجیح می‌دادند که در سمت چپ جاده باشند تا بازوی راست خود را به حریف نزدیک‌تر کنند و کتف آنها در کنار او باشد. علاوه بر این، این وضعیت احتمال ضرب و شتم (که در سمت چپ پوشیده شده است) را بیشتر می‌کند که باعث ضربه زدن به افراد دیگر می‌شود. در واقع رزمندگان راست دست ترجیح می‌دهند در سمت چپ جاده بمانند تا از سمت راست خالی بمانند و بتوانند بدون برخورد با هرگونه مانع، شمشیر را به سمت دشمن نزدیک کنند. همچنین ماندن در سمت راست یک اقدام ایمنی بود زیرا باعث می‌شد آنها از ضرب و شتم در امان باشند.

نظریه دیگر این است که این قاعده از شیوه‌های اسب سواری الگوبرداری شده است. معمولا سوارکاران برای سوار شدن اسب از سمت چپ سوار اسب می‌شوند که این کار روند سوارشدن را آسان‌تر می کند و سوار شدن اسب در سمت چپ جاده راحت‌تر می‌شود.

شواهد تاریخی نشان می‌دهد که رانندگی با دست چپ عمدتاً نتیجه مخالفت با حکومت انگلیس بود. ناپلئون بناپارت امپراتور بزرگ فرانسوی پس از فتح چندین کشور، فرمان در سمت چپ را در چندین کشور اروپایی اعمال کرد. بریتانیا رقیب سیاسی او بود. بنابراین، منطقی بود که از خواسته او پیروی نکنند. ایالات متحده هم در تلاش برای انکار ریشه‌های انگلیس از قانون رانندگی ناپلئون پیروی کرد.

فرمان خودرو

چرا ژاپن از قانون رانندگی دست راست پیروی می‌کند؟
انگلیس قانون رانندگی دست راست را در کلیه مستعمرات خود اعمال کرد و اکثر آنها حتی پس از پایان استعمار نیز قانون خود را تغییر ندادند. به همین دلیل بیشتر کشورهای شبه قاره آفریقا و هند از رانندگی سمت راست پیروی می‌کنند. اما ژاپن هرگز تحت سلطه انگلیس یا بخشی از مستعمره انگلیس نبود، پس چرا آنها رانندگی فرمان راست را انتخاب کردند؟ واقعیت این است که آنها شرکت‌های انگلیس را برای ساخت راه آهن خود انتخاب کردند. به همین دلیل تمام وسایل نقلیه ژاپنی از نوع راست فرمان هستند.

در رانندگی قوانین و اصول بسیاری وجود دارد که ما بدون آنکه به آنها فکر کنیم، قوانین و مقررات را پذیرفته و تصدیق می‌کنیم، در حالی که بسیاری از آنها پشت پرده‌های بسیار جالبی دارند که دلیل ایجاد و اجرای این قوانین است. صنعت خودرو قدمت بسیاری دارد و داستان‌های زیادی برای گفتن دارد و این موضوع هم یکی از این موارد است.

منبع: Follow Right-Hand Driving

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] فرمان خودرو بزرگترین واحد کنترل در خودرو است، با این واحد می‌توان ارتباط رادیویی، موسیقی، AC و اتصال تلفن همراه را کنترل کرد. سیستم گرم کن فرمان در این روزها و در دنیای مدرن رواج بسیاری دارند. برخی افرادی که در هوای سرد مشغول رانندگی هستند، مشکلی با فرمان سرد ندارند، این افراد ممکن است این سیستم را یک ویژگی غیر ضروری در خودرو بنامند و برای داشتن آن هزینه‌ای پرداخت نکنند. سیستم گرم کن فرمان همیشه به شما کمک می‌کند در روزهای سرد بسیار راحت رانندگی کنید. این نوع فرمان‌ها در وسایل نقلیه لوکس و همچنین نمونه‌های سنتی متداول هستند و در حین رانندگی در هوای سرد، دستان شما را گرم و دنج نگه می‌دارند. […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.