سیستم تشخیص مانیتورینگ نقطه کور خودرو چگونه کار می‌کند؟

نقاط کور بخش‌هایی هستند که از دید راننده دور مانده و راننده قادر نیست این قسمت‌ها را ببیند؛ اما سیستم تشخیص مانیتورینگ نقطه کور خودرو می‌تواند به رفع این محدودیت کمک کند.

به گزارش مسترماشین باز و به نقل از dubizzle، این نقاط کور به خصوص در پیچ‌ها به دلیل محدودیت‌های فیزیکی قابل مشاهده نیستند. این محدودیت‌های بصری خطر تصادف را در شرایط خاص افزایش می‌دهد. با این حال با پیشرفت فناوری، یک سیستم تشخیص مانیتورینگ نقطه کور می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

چگونه سیستم تشخیص مانیتورینگ نقطه کور خودرو کار می‌کند؟

سیستم تشخیص مانیتورینگ نقطه کور

سیستم تشخیص مانیتورینگ نقطه کور ایمنی از دست رفته را جبران می‌کند و امنیت رانندگی را افزایش می‌دهد.

خودروهای دارای این سیستم تشخیص نقطه کور باعث می‌شوند تا راننده و سرنشینان احساس امنیت بیشتری داشته باشند.

با ما همراه باشید تا نگاهی به نحوه عملکرد سیستم مانیتورینگ یا تشخیص نقطه کور بیندازیم.

 

کمپانی ولوو در معرفی سیستم تشخیص مانیتورینگ نقطه کور (BMS)  به صنعت خودرو در سال ۲۰۰۳ اولین بود.

بعد از آن کمپانی‌های خودروسازی دیگر نیز از این روش پیروی کرده و فناوری‌هایی را برای کمک به از بین بردن خطرات ناشی از مناطق نقطه کور ارائه دادند.

یک سیستم نظارت بر نقاط کور یا سیستم تشخیص نقطه کور از سنسورهایی بهره می‌برد که در بیشتر مواقع روی آینه‌های جانبی یا سپر عقب نصب می‌شوند. این سنسورها با این دید می‌توانند خودرو ها، دوچرخه‌ها، موتورسیکلت‌ها، مسافران یا سایر اشیاء را در خطوط مجاور تشخیص دهند.

هنگامی که سنسور سیستم تشخیص نقطه کور، یک انسان یا یک شی را در اطراف خودرو  تشخیص می‌دهد، از طریق یک هشدار صوتی و یا بصری به راننده هشدار خواهد داد.

هنگامی که آن فرد یا شی از نقطه کور خودرو خارج شود، هشدار متوقف می‌شود.

در برخی از خودروها بعد از اینکه سیستم مانیتورینگ، یک مانع را در نقاط کور تشخیص داد؛ برای جلوگیری از برخورد، فرمان یا کنترل ترمز را فعال خواهد کرد تا خودرو را در مسیر مناسب نگه دارند.

برخی از خودروها از دوربین‌های مانیتورینگ نقطه کور برای تکمیل سنسور مانیتور نقطه کور بهره می‌برند.

معمولاً وسایل نقلیه با طول بلندتر مانند اتوبوس‌ها و ون‌ها شامل چهار دوربین، دو دوربین در کناره، یکی در جلو و یکی در عقب هستند.

اینها همان دوربین‌های مانیتورینگ نقطه کور با وضوح بالا هستند که دید بهتر و وسیع‌تری از اطراف وسیله نقلیه شما ارائه می‌دهند.

 

دلایل استفاده از سیستم مانیتورینگ نقطه کور در خودرو

سیستم تشخیص مانیتورینگ نقطه کور

یک سیستم مانیتورینگ نقطه کور به شناسایی خودرو و اشیاء در خارج از دید راننده کمک می‌کند.

سیستم‌های مانیتورینگ نقطه‌ای یکی از ویژگی‌های ضروری خودروهای امروزی هستند.

استفاده از سیستم تشخیص نقطه کور ایمنی رانندگی را افزایش داده و تجربه رانندگی را ارتقا می‌دهد. دلایل دیگری که رانندگان باید از سیستم‌های مانیتورینگ بر نقاط کور استفاده کنند به شرح زیر است:

هوشیاری و دقت رانندگی را افزایش می‌دهد

رانندگان نمی‌توانند همهٔ بخش‌های اطراف وسیله نقلیه خود را با چشم‌های خود ببینند و بر آن‌ها کنترل داشته باشند.

بنابراین، داشتن یک دید اضافی‌تر با سیستم تشخیص نقاط کور کمک خواهد کرد تا مطمئن شوید که خودروی تان با موانعی که در نقاط کور شما وجود دارد برخورد نمی‌کند و تصادف ایجاد نخواهد شد.

ری اکشن راننده را سریع‌تر می‌کند

فشار دادن ترمز یا کاهش سرعت خودرو می‌تواند مانع از تصادف شده و جان شما را نجات دهد.

مثلاً  اگر در حین رانندگی حیوان یا فردی در نقطه کور راننده باشد و راننده متوجه این موارد نشود، ممکن است با آن تصادف کرده و یا بدتر از آن جان خود را از دست بدهد. از آنجایی که آنها در نقطه کور راننده هستند، احتمالاً راننده متوجه آنها نخواهد شد.

به همین دلیل است که سیستم هشدار نقاط کور نسبت به آینه‌های بغل و عقب کاربردی‌تر و موثرتر است.

این سنسورها در مورد موانع و اشیایی که در نزدیکی وسیله نقلیه یا در نقطه کور شما هستند اطلاعاتی را ارائه می‌دهند.

در استفاده از آینه‌ها، واکنش راننده ممکن است کندتر باشد، اما با سیستم نقطه کور، هشدارها فعال شده و ری اکشن راننده سریع‌تر خواهد بود.

ایمنی مسافران بیشتر می‌شود

سیستم‌های نظارت بر نقاط کور علاوه بر هشدار به رانندگان و ایمنی آن‌ها، ایمنی مسافران را نیز بیشتر و بیشتر خواهند کرد.

مسافران با نشستن در خودرویی که از سیستم تشخیص نقاط کور استفاده می‌کند احساس امنیت بیشتری خواهند داشت. علاوه بر این، هشدارها و نشانگرها به همه افراد داخل خودرو اطلاع رسانی می‌شود.

در برخی موارد مسافران می‌توانند به رانندگان کمک کنند تا پس از اطلاع از سنسورها، موانع را در نقطه کور بررسی کند و مانع از تصادف شوند.

به رانندگان که خودروهای بزرگ‌تری دارند کمک کنید

به طور کلی مناطق نقاط کور در وسایل نقلیه بزرگ‌تر بیشتر از حد معمول هستند. بنابراین، رانندگان خودروهای بزرگ‌تر یا طولانی‌تر می‌توانند بهتر و آسوده‌تر در بزرگراه‌ها یا خیابان‌ها رانندگی کنند، زیرا سیستم دوربین نقطه کور در این مدل‌ها، نقاط کور بیشتری در اطراف وسیله نقلیه به آن‌ها نشان می‌دهد و امنیت رانندگی با این خودروها به مراتب بیشتر خواهد شد.

از برخورد و تصادف جلوگیری می‌کند

علاوه بر مانیتورینگ بر نقاط کور اطراف خودروی شما، سیستم‌های تشخیص نقاط کور از برخورد خودرو با موانع و تصادف جلوگیری می‌کنند. این سیستم‌ها می‌توانند از برخورد خودروی شما با خودرو یا شیء دیگر که در همان لاین یا در نزدیکی آن حرکت می‌کند جلوگیری کنند.

بیشترین فایده و مزایای سیستم تشخیص نقطه کور، نوع عملکرد و دلایل استفاده از این سیستم‌های ایمنی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.