سیستم اگزوز مستقیم چیست و چه فوایدی دارد؟

سیستم منبع اگزوز مستقیم/ Strait Exhaust چیست و چه مزایایی دارد؟ در سیستم اگزوز مستقیم ، سیستم‌های لوله صاف و مستقیم به گلویی متصل می‌شوند و گازهای احتراق را خارج می‌کنند.

سیستم اگزوز مستقیم چیست؟

به گزارش مسترماشین باز و به نقل از  autochimps، خودروهای کارخانه‌ای باید با چندین استاندارد در بخش مقررات زیست محیطی مطابقت داشته باشند.

برای رعایت این قوانین، خودروسازان، به ویژه خودروهای اروپایی، فیلترهای ذرات، صدا خفه کن، تشدید کننده و مبدل‌های کاتالیزوری را به خودروهای خود اضافه می‌کنند.

در حالی که این قطعات به کاهش آلایندگی خودرو کمک می‌کنند، جریان خروجی از اگزوز را نیز کاهش داده و صدای اگزوز را خفه می‌کنند.

 

علاقه مندان به اتومبیل که عاشق شنیدن صدای غرش موتور در هنگام رانندگی هستند، با خرید اگزوز جدید یا حذف صدا خفه کن، مبدل کاتالیزوری یا هر چیز دیگری؛ سعی می‌کنند صدای اگزوز را برگردانند.

همانطور که از نام آن مشخص است، اگزوز لوله مستقیم یک لوله مستقیم است که به عنوان یک لوله اگزوز عمل می‌کند.

 

یعنی پس از احتراق، گازهای خروجی از منیفولد اگزوز از طریق یک لوله مستقیم بدون تشدید کننده، صدا خفه کن یا مبدل کاتالیزوری آزاد می‌شوند.

در نتیجه یک خودرو بسیار پر سر و صدا شده و با کمی اسب بخار اضافی کار می‌کند و قوی‌تر می‌شود.

برخی از افراد حذف صدا خفه کن اگزوز و سیستم مستقیم اگزوز را یکی می‌دانند که این اشتباه است. این از نظر فنی دقیق نیست. آنها تنها صدا خفه کن را حذف کرده‌اند؛ اما در سیستم اگزوز مستقیم، بخش‌های بیشتری حذف می‌شود.

انواع مختلف سیستم‌های اگزوز بر اساس میزان تغییر سیستم اگزوز در کارخانه نام گذاری می‌شوند.

منبع اگزوز مستقیم چند مزایا و معایب دارد.

در پایان، این کار به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد، اما مهم است که بدانید منبع اگزوز مستقیم در برخی از کشورها غیر قانونی است.

 

مزایای سیستم اگزوز مستقیم

سیستم اگزوز مستقیم

دلیل اصلی اینکه مردم خودرو های خود را منبع اگزوز مستقیم  مجهز می‌کنند، صدا است. برخی از مردم عاشق شنیدن صدای سیستم اگزوز با لوله مستقیم هستند که در میان ترافیک غرش می‌کند.

مزیت دیگر افزایش اسب بخار به دلیل کاهش فشار برگشتی است.

یک لوله مستقیم را می‌توان با برش دادن اجزای غیرضروری و جوشکاری روی یک لوله مستقیم ساخت. این بدان معناست که هزینه تعمیر منبع اگزوز مستقیم  در یک خودرو یک کار بسیار ارزان است.

برخی از افراد نوع خاصی از فلز یا لوله را ترجیح می‌دهند، که قیمت را کمی افزایش می‌دهد.

 

معایب منبع اگزوز مستقیم

حذف کاتالیست یا کاتالیزور از اگزوز باعث ورود آلاینده‌های سمی به هوا و خودرو می‌شود و برای شما، اطرافیان و محیط زیست یک تهدید است.

همانطور که می‌دانید کاتالیست قبل از خروج نهایی گازهای احتراق، میزان مواد مضر آن‌ها را جذب می‌کند و این دودهای مضرر را کاهش می‌دهد.

شما با حذف این قطعه در سیستم اگزوز مستقیم، آلاینده‌های زیادی را به محیط وارد می‌کنید که هم ضرر دارند و هم در صورت مشاهدهٔ پلیس مجرم شناخته می‌شوید و جریمه دارد.

 

می‌توان میزان صدای منبع اگزوز مستقیم را هم یک مزیت و هم یک عیب دانست.

گاهی اوقات صدای اگزوز آنقدر بلند است که از تصمیم خود پشیمان می‌شوید و این ممکن است دیگران را نیز آزار دهد.

رانندگی در بزرگراه نیز می‌تواند مشکل ساز باشد؛ زیرا شما دائماً صداهای بلندی را ایجاد می‌کنید. این قطعه می‌تواند بیش از ۱۰۰ دسیبل نویز تولید کند. شنیدن این حجم از آلودگی صوتی در طولانی مدت مشکلات زیادی را برای شما و اطرافیان به وجود می‌آورد.

 

یک منبع اگزوز مستقیم احتمالاً باعث ایجاد لرزش اضافی در اگزوز و صدای بیشتر در کابین می‌شود. رانندگی با منبع اگزوز مستقیم می‌تواند ناراحت کننده باشد، به خصوص در رانندگی‌های طولانی.

یکی دیگر از معایب عمده این است که منبع اگزوز مستقیم در بیشتر کشورها غیرقانونی است و در صورتی که پلیس متوجه شود ممکن است جریمهٔ زیادی متحمل شوید.

در نهایت از آنجایی که منبع اگزوز مستقیم غیر قانونی است؛ شما در حین فروش باید دوباره اگزوز را به حالت اولیه خود برگردانید؛ این هزینهٔ زیادی را برای شما ایجاد خواهد کرد. در غیر این صورت ارزش و قیمت خودروی شما پایین می‌آید.

 

خلاصه

یک منبع اگزوز مستقیم فقط از یک لوله مستقیم بدون مبدل کاتالیزوری، صدا خفه کن یا تشدید کننده به وجود آمده است.

بدون مبدل کاتالیزوری، خودرو گازهای سمی را وارد محیط می‌کند.

علاوه بر این منجر به یک اگزوز  با صدای بسیار بلند می‌شود. همچنین مقداری اسب بخار اضافی به موتور شما می‌بخشد که اندکی قدرت آن را بیشتر خواهد کرد.

با این حال معایبی نیز دارد.

رانندگی طولانی مدت با ماشین با منبع اگزوز مستقیم سخت است.

در کنار صدای بلند، لرزش‌هایی را احساس خواهید کرد، که می‌تواند ناراحت کننده باشد، به خصوص در رانندگی‌های طولانی‌تر.

به خاطر داشته باشید که منبع اگزوز مستقیم در اکثر کشور ها غیرقانونی است و به محیط زیست آسیب می‌رساند.

تجهیز خودرو به منبع اگزوز مستقیم بسیار ارزان است. شما به سادگی می‌توانید تمام اجزا را با یک لوله مستقیم تعویض کرده و آن را جوش دهید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.