سه نکته اساسی درباره مخزن سوخت ماشین

همانطور که می‌دانید مخزن گاز بخش مهمی از ماشین است اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که نقش آن چیست؟ آیا فقط مکانی برای ذخیره سوخت است؟ چه کاری باید انجام دهید تا در انجام بهترین شرایط به شما کمک کند؟ بیایید در این مقاله سه نکته اساسی را مورد بررسی قرار دهیم که باید در مورد مخزن سوخت ماشین خود بدانید.

مخزن سوخت ماشین چیست؟

مخزن بنزین یک محفظه ایمن برای مایعات قابل اشتعال است، گرچه هر مخزن ذخیره سوخت ممکن است به این اصطلاح خوانده شود اما این اصطلاح معمولاً برای بخشی از سیستم موتور است که در آن سوخت ذخیره می‌شود و وظیفه ذخیره کردن سوخت مایع یا سوخت گازی برای تأمین نیاز موتور را برعهده دارد. شاید تعجب کنید که مخازن بنزین از چه چیزی ساخته شده‌اند، پاسخ این است: مخزن گاز می‌تواند از پلی اتیلن با چگالی بالا ساخته شود که از نظر اندازه و پیچیدگی متفاوت هستند، همچنین موجب صرفه جویی در فضای مصرفی می‌شوند و می‌توانند ایمنی تصادف را بهبود بخشند. مخزن گاز همچنین می‌تواند از جنس استیل یا آلومینیوم باشد که از ورق‌های مهر شده ساخته می‌شود.

۳ نکته اساسی که باید در مورد مخزن سوخت ماشین بدانید

۱- ظرفیت مخزن سوخت

تمام اتومبیل‌ها با ظرفیت خاصی طراحی شده اند و اندازه مخزن بنزین به نوع خودرو و مدل خودرو بستگی دارد مثلا اتومبیل‌های بزرگ مانند SUV و کامیون‌ها مخزن بنزین بزرگتری از حد معمول دارند در حالی که مخزن سوخت اتومبیل‌های سواری کوچکتر است. اما به طور کلی، اندازه مخزن بنزین بیشتر خودروها بین ۴۵ تا ۶۵ لیتر است. در گذشته به دلیل نادر بودن پمپ بنزین‌ها  برخی اتومبیل‌ها دارای مخزن سوخت دوم بودند که آن را “مخزن ذخیره” می‌نامیدند و اندازۀ این مخزن ذخیره تقریباً ۱۵٪ ظرفیت مخزن اولیه بود. امروزه به جای طراحی مخزن سوخت دوم، طراحان اتومبیل دو مخزن را به یک مخزن ترکیب می‌کنند. اگر نوشته شود که ظرفیت آن ۶۰ لیتر است، بدین معنی است که ظرفیت مخزن بنزین می‌تواند ۶۰ لیتر سوخت داشته باشد. این عدد همچنین ظرفیت مخزن ذخیره را نیز در بر می‌گیرد که در شرایط کاهش سطح سوخت با چراغ به راننده هشدار می‌دهد. در مواقعی که سطح مخزن سوخت پایین باشد اخطار دریافت خواهید کرد و اگر ۵ تا ۱۰ لیتر بنزین باقی مانده باشد، به دلیل توقف عملکرد خودرو قادر به رانندگی خودروی خود نخواهید بود.

مخزن سوخت

۲- انواع سوخت خودرو

۶ نوع سوخت معروف وجود دارد که امروزه وسایل نقلیه از آنها استفاده می‌کنند.

بنزین
محبوب‌ترین سوخت برای اکثر خودروها بنزین است که شتاب سریع، شروع سریع، عملکرد آرام و احتراق آسان را ممکن می‌سازد. علاوه بر این، این سوخت به آسانی در دسترس است و سابقه آن به اوایل دهه ۱۹۰۰ برمی‌گردد. مخلوط بنزین معمولی حاوی حدود ۱۵۰ هیدروکربن مختلف از جمله ترکیبات بوتان، پنتان، ایزوپنتان و BTEX است.

دیزل
دیزل نوع دیگری از سوخت است که معمولاً برای خودروها بخصوص برای موتورهای دیزلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وسایل نقلیه بزرگی مانند کامیون و ون چون باید مسیری طولانی را طی کنند، بنابراین به مقداری سوخت نیاز دارند که بتواند مسافت زیادی را بپوشاند یا مقدار زیادی از آنها استفاده شود. اگرچه دیزل دی اکسید کربن کمتری از خود نشان می‌دهد، اما اکسید نیتروژن تولید می‌کند که می‌تواند باعث دود شود.

بنزین مایع شده
بنزین مایع شده نام دیگر پروپان است، این سوخت یک منبع انرژی بسیار تمیز اما بسیار نادر است. بنزین مایع شده به عنوان یک عنصر فرار بنزین شناخته شده می‌شود. تقریباً ۴۰٪ از کل اتومبیل‌های مسافری در ترکیه با autogas کار می‌کنند که کمی بیشتر از بنزین است. این امر ترکیه را به دومین بازار بزرگ autogas در جهان تبدیل می‌کند.

گاز طبیعی فشرده (CNG)
گاز طبیعی فشرده یکی دیگر از گزینه‌های سازگار با محیط زیست است که کمترین آلودگی هوا را ایجاد می‌کند. بنزین طبیعی از هوا سبکتر است، بنابراین هنگامی که نشت کرده یا بیرون می‌ریزد زود در هوا پراکنده شده و محیط را آلوده نمی‌کند. استفاده از سوخت گاز طبیعی هزینه‌های قابل توجهی را برای دارندگان وسایل نقلیه و ناوگان کاهش می‌دهد. از مزایای استفاده از گاز طبیعی در مقایسه با بنزین می‌توان به آلایندگی کمتر، عدد اکتان بالا (۱۳۰)، افزایش راندمان ۱۵ درصدی و در کشوری چون ایران فراوانی و قیمت مناسب اشاره کرد.

مخزن سوخت

اتانول
سوخت اتانول، سوخت نسبتاً خوبی برای موتورهاست و در صنعت، به‌صورت‌های مختلفی استفاده می‌شود. اتانول از گیاه نیشکر، ذرت و جو به همراه بی‌شمار منابع طبیعی دیگر تهیه شده است و در الکل یافت می‌شود. این سوخت در واقع بسیار ایمن است و یک سوخت زیستی در بین انواع سوخت خودرو است. اولین خودروی تولیدی که کاملاً بر روی اتانول کار می‌کرد Fiat 147 بود که در سال ۱۹۷۸ توسط فیات در برزیل معرفی شد.

بیودیزل
بیودیزل از منابع طبیعی مانند کلزا، روغن پالم و چغندرقند تهیه شده و در اکثر کشورها به صورت محلی تولید می‌شود. بیودیزل بسیار تمیز است و آلودگی کمتری نسبت به سوخت دیزل حاصل از سوخت‌های فسیلی دارد. در حقیقت، به عنوان حلال عمل می‌کند، موتور را آنقدر تمیز می‌کند که ممکن است خاک قدیمی را در موتور بیرون بکشد و فیلترها را مسدود کند. پس از تعویض فیلتر خوب خواهد بود.

۳- نگه داشتن ۱/۴ سوخت در مخزن سوخت ماشین

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که حداقل مقدار بنزین باقی مانده در مخزن بنزین باید چقدر باشد؟ برخی از کارشناسان می‌گویند که شما همیشه باید حداقل ¼ از میزان سوخت را در یک مخزن بنزین حفظ کنید. اما چرا؟ در گذشته کارشناسان به دلیل تشکیل رسوب در کف مخزن بنزین، این توصیه را ارائه می‌دادند. پایین بودن سطح سوخت در مخزن بنزین ممکن است برای خودرو شما مشکل ایجاد کند، به عنوان مثال: موارد مکانیکی، مصرف بنزین، ایمنی و … . اخیراً تولید کنندگان خودرو عملکرد مخازن بنزین را بهبود بخشیده‌اند بنابراین، اعتقاد بر این است که سوخت بنزین یا دیزل کمک می‌کند تا پمپ سوخت موجود در مخازن بنزین مدرن خنک شود و این امر باعث می‌شود که مخزن بنزین کمتر شود.

منبع: car gas tank

مطالب مرتبط:
دلایل افزایش مصرف سوخت در خودرو

سرعت مناسب برای مصرف بهینه سوخت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.