چه موقع باید باتری ماشین و آلترناتور را تست کنم؟

شاید این اتفاق برای شما هم افتاده باشد که صبح سوار ماشین خود می‌شوید، کلید را می‌چرخانید و با سکوت کامل روبرو می‌شوید. در واقع ماشین از روشن شدن خودداری می‌کند، در این وضعیت احتمال اینکه باتری ماشین ضعیف یا آلترناتور معیوب باشد بسیار زیاد است.

اگر ماشین شما به سختی روشن می‌شود، سریعاً آن را عیب یابی کنید. برای اطمینان از رانندگی بدون دردسر این راهنما را دنبال کنید.

در این مقاله نحوه آزمایش یک باتری اتومبیل با ابزارهای ساده نیز ارائه خواهد شد.

زمان تست باتری ماشین و آلترناتور

اگر با این مشکلات روبرو هستید احتمال دارد که ماشین، باتری یا آلترناتور معیوبی داشته باشد:

چراغ هشدار دهنده روی داشبورد: به طور معمول هنگامی که چراغ هشداردهنده روشن می‌شود نشان دهنده­ خرابی در دینام خودرو است. در این شرایط یک باتری روی صفحه کیلومتر قرار می‌گیرد و عبارت ALT و GEN را نمایش می‌­دهد.
چراغ‌های جلو: چراغ‌های جلو و سایر قسمت‌هایی که از برق استفاده می‌کنند برای عملکرد طبیعی، نیروی کافی ندارند.
چراغ‌های داخلی: داشبورد به تدریج از کار می‌افتد در حالی که اتومبیل در حال کار است.
عملکرد ناقص قطعات: برخی از قطعات الکتریکی عملکرد خوبی ندارند، مانند واحد تهویه مطبوع.
صدای وزوز رادیو از طریق بلندگوها: این سیگنالی است که نشان می‌دهد دیودهای آلترناتیو وضعیت مطلوبی ندارند و در وضعیت نادرست قرار گرفته‌اند.
شنیدن صدای غیرطبیعی: وقتی موتور در حال کار است از جلوی اتومبیل صدای غیرطبیعی می‌شنوید.
خاموش شدن قطعات الکتریکی: قبل از این که چراغ‌­های جلو کم نور یا خاموش شوند، گرم‌کن صندلی و رادیو ضبط خاموش می‌شود.
انتشار بوهای غیر عادی: بوی سیم یا لاستیک سوخته، اغلب به وجود مشکل در دینام مربوط می‌شود.
روشن نشدن‌موتور: ماشین به هیچ وجه روشن نمی‌شود.

ابتدا باید بفهمید که باتری و آلترناتیو موجود در اتومبیل چه کاری انجام می‌دهد تا بفهمید چرا یک باتری ضعیف یا یک آلترناتور خراب باعث ایجاد مشکلات مختلف می‌شود.

آلترناتور

باتری ماشین چه کاری انجام می‌دهد؟

باتری خودرو، مهمترین و حیاتی‌ترین قسمت خودرو است که باعث روشن شدن ماشین می‌شود. بدون باتری، شما نمی‌توانید خودرو را روشن کنید. در واقع قدرت اجرای ماشین در باتری ذخیره می‌شود و در ولتاژ اندازه گیری می‌شود. باتری براساس ظرفیت با واحد آمپرساعت و همچنین ولتاژ واحد ولت شناخته می‌شود، مثلا باتری اتومبیل ۱۲V و ۶۰AH یعنی ۱۲ ولت و ۶۰ آمپر است. یک باطری با ولتاژ ۱۲٫۲۹ ولت حدود ۵۰ درصد کمبود شارژ دارد و باید شارژ شود و هنگامی که کمتر از ۱۲ ولت شود باتری “مرده” است و نیاز به تعویض دارد.

آلترناتور چه کاری انجام می‌دهد؟

آلترناتور وظیفه تولید برق برای تأمین انرژی در اجزای برقی و باتری خودرو را دارد و‌ با تبدیل انرژی مکانیکی خودرو به انرژی الکتریکی قادر به تولید این نیرو می‌باشد. از این انرژی الکتریکی برای اجرای قطعات الکتریکی مختلف مانند چراغ، واحد تهویه،… و همچنین شارژ باتری استفاده می‌شود. وقتی افراد راجع به “مشکل سیستم شارژ” صحبت می‌کنند، درواقع در مورد آلترناتور صحبت می‌کنند. اگر گزینه آلترناتور به خوبی کار کند، طول عمر باتری ماشین به حداکثر می‌رسد. در صورت شارژ بیش از حد یا کاهش باتری، عمر باتری کوتاه می‌شود.

آیا یک اتومبیل با یک آلترناتور خراب کار می‌کند؟

از آنجایی که خودرو صرفاً از توان ذخیره شده در باتری استفاده می‌کند، از نظر فنی هنوز هم می‌تواند کار کند اما فقط برای مدتی کوتاه، اما سایر قطعات مصرفی خودرو مانند چراغ‌های جلو، چراغ‌های ترمز، چراغ‌های داخلی، واحد کنترل موتور (ECU) و… ممکن است دچار مشکل شود.

بنابراین به طور خلاصه، پاسخ نه است، زیرا یک اتومبیل با قدرت الکتریکی ضعیف، انرژی کافی ندارد تا بتواند بسیاری از اجزای مورد نیاز را برای عملکرد خودرو‌ تأمین کند. اگر این مشکل آلترناتور در جاده، خصوصاً در هنگام رانندگی طولانی آشکار شود، ایمنی شما
به خطر می‌افتد. بنابراین بهتر است در فواصل متناوب مثلا هر ۴-۶ ماه یکبار باتری خودرو را آزمایش کنید.

آلترناتور

نحوه آزمایش یک آلترناتور با مولتی‌متر

مولتی‌متر ابزاری است که خصوصیات الکتریکی مختلفی از جمله ولتاژ، جریان و مقاومت را اندازه‌گیری می‌کند. می‌توانید از یک مولتی‌متر برای آزمایش باتری خودرو استفاده کنید، زیرا می‌تواند میزان ولتاژ باتری اتومبیل را اندازه‌گیری کند.

اگر باتری در وضعیت خوبی قرار داشته باشد، اما هنگام روشن شدن خودرو با مشکل مواجه شوید ممکن است آلترناتور مشکل داشته‌باشد.

برای تست یک آلترناتور با مولتی متر، موتور را خاموش کنید سپس تمام چراغ‌ها را خاموش کنید از جمله داشبورد و سایر لوازمی که ممکن است از برق استفاده کند. باتری را با مولتی متر تست کنید. یک آلترناتور سالم باید بین سرعت ۱۳/۱ ولت تا ۱۴٫۶ ولت با سرعت عادی تولید کند. عدد خارج از این محدوده بدان معنی است که باطری و وسیله نقلیه دچار مشکل است.

نحوه آزمایش یک آلترناتور با ولت‌متر

می توانید ولت‌متر را با قیمت کمتر از ۱۵ دلار در آمازون و یا در هر فروشگاه قطعات خودرو خریداری کنید. گزینه‌های گران قیمت‌تری هم‌وجود دارد اما نگران نباشید، این‌ها ارزان‌ترین وسایلی هستند‌ که به آنها نیاز دارید. ولت متر و مولتی متر هر دو ابزار مقرون به صرفه و مفیدی برای نگهداری DIY هستند.

منبع: Test an Alternator

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.