علت خرابی دینام خودرو

آلترناتور یا دینام نقش بسیار مهمی در وسیله نقلیه دارد، این قطعه وظیفه تولید برق برای تأمین انرژی در اجزای برقی و باتری خودرو را دارد. آلترناتور با تبدیل انرژی مکانیکی خودرو به انرژی الکتریکی قادر به تولید این نیرو می‌باشد. اگر دینام ماشین خراب شده باشد، لازم است تمام اجزای الکتریکی خودرو به باتری متکی باشند، اما متأسفانه باتری به اندازه کافی قدرتمند نیست تا بتواند برق مورد نیاز این قطعات را تأمین کند. به همین دلیل یک آلترناتور یا دینام درست برای هر وسیله نقلیه‌ای ضروری است. دینام یک مؤلفه نسبتاً ساده است که تنها شامل چند قسمت است، اما در عملکرد هر خودروی بنزینی نقش اساسی دارد. دینام خودرو قطعه­‌ای استوانه­‌ای شکل با بدنه‌ای آلومینیومی است که در کنار موتور زیر پمپ هیدرولیک توسط یک تسمه شیاری در مدار چرخش موتور قرار می­‌گیرد. سیم‌های درون آلترناتور با تبدیل جریان مکانیکی به الکتریکی، برق لوازم جانبی اتومبیل را تامین می‌کنند که می‌تواند از چراغ‌های جلو تا بالابرهای برقی و برف‌پاک‌کن را شامل شود. EV و هیبریدها که دارای آلترناتیوها هستند، اغلب از سیستم ترمز احیا کننده برای ترمیم باتری استفاده می‌کنند. از آنجا که آلترناتور به سیستم‌های دیگر خودرو وصل شده است، هرگونه مشکل خودکار مکانیکی می‌تواند بر عملکرد آن تأثیر بگذارد و باعث مشکلاتی در خودرو شود. وقتی افراد در وسایل نقلیه خود با مشکلات الکتریکی روبرو می شوند فکر می‌کنند که این مشکل از باتری آن است. اما اگر باتری خودرو جدید است و هنوز هم این مشکلات الکتریکی وجود دارند، احتمالاً این وضعیت به خاطر نقص در دینام است. اما علت خرابی دینام خودرو شامل موارد زیر است:

دینام کهنه: طول عمر یک دینام معمولی ۵ تا ۷ سال است. اگر از تعویض دینام خودرو مدت زمان زیادی گذشته است و در خودرو مشکلات الکتریکی وجود دارد پس دینام خودرو فرسوده شده است و باید آن را تعویض کنید. اگر فکر می‌کنید ممکن است باتری خودرو معیوب باشد باید بدانید که طول عمر معمولی یک باتری بین ۲ تا ۵ سال است. معمولا باتری خودرو در محیط‌های گرم و داغ سریع‌تر تخلیه می‌شود، بنابراین در این موارد ممکن است عمر مفید باتری به ۲ سال کاهش پیدا کند. اگرچه دما نباید روی دینام تأثیرگذار باشد.

مشکل رایانه: در وسایل نقلیه جدید، سیستم‌های رایانه‌ای وجود دارند. این سیستم‌ها همان چیزی هستند که تقریباً همه اجزای وسیله نقلیه، از جمله دینام را کنترل می‌کنند. در صورتی که سیستم رایانه‌ای دچار مشکل یا قطعی شود، این وضعیت می‌تواند شارژ صحیح دینام را متوقف کند، حتی اگر دینام درست باشد. البته این احتمال وجود دارد که موارد دیگری نیز وجود داشته باشد که ناشی از مشکل رایانه باشد.

علت خرابی دینام خودرو

روشن شدن چراغ هشداردهنده: هنگامی که چراغ هشداردهنده روشن می­‌شود ممکن است به علت خرابی دینام خودرو باشد. چراغ هشدار دهنده بر روی صفحه کیلومتر خودرو قرار گرفته است و عموما به شکل یک باتری است و عبارت ALT و GEN را نمایش می‌­دهد. بسیاری از افراد این نور را می‌بینند و به طور غریزی فکر می‌کنند باتری خودرو مشکل دارد اما این دلیل درست نیست بلکه دینام مشکل دارد. این چراغ با سیستم‌های رایانه‌ای درون خودرو مرتبط است. اگر خروجی آلترناتور از حد تنظیم شده پایین‌تر یا بالاتر باشد آنگاه چراغ هشداردهنده روشن می‌شود. هنگامی که خروجی در محدوده نرمال باشد چراغ خاموش است.

مشکلات سیم کشی: در هر خودرویی، سیم‌های زیادی وجود دارد که قدرت را به دینام منتقل می‌کنند. اگر یکی از این سیم‌ها آسیب ببینند یا فرسوده شوند، می‌تواند علت خرابی دینام خودرو باشد و باعث شارژ نشدن باتری خودرو شود. اگر تمام موارد بالا را چک کردید و مشکلی مشاهده نکردید، سیم کشی دینام را بررسی کنید زیرا این وضعیت ممکن است به دلیل مشکلات سیم کشی باشد.

فیوز خراب: بعضی از وسایل نقلیه برای عملکرد بهتر از فیوز استفاده می‌کنند. این فیوزها پس از مدتی یا در صورت افزایش قدرت منفجر می‌شوند. در این موارد، دینام خودرو خراب می‌شود و باتری خودرو شارژ نمی‌شود. اگر دینام خودرو مشکل دارد به کتابچه راهنمای خودرو مراجعه کنید تا ببینید که آیا در خودرو فیوز وجود دارد یا خیر. اگر چنین است، پس ببینید که آیا منفجر شده است یا خیر.

کم نور شدن و یا حتی پر نور شدن چراغ­‌ها: از آنجا که دینام نیازهای الکتریکی خودرو را تأمین می‌کند، هنگامی که پتانسیل خود را از دست می‌دهد دیگر لوازم جانبی خودرو که با برق کار می‌کنند نمی‌توانند درست کار کنند و اتفاقاتی رخ می‌دهد. در نتیجه علائم نامنظمی مانند چراغ‌های کم نور یا بسیار روشن، کار نکردن سرعت سنج و فشار سنج مشاهده می‌شود.

قرقره شکسته یا تسمه شکسته: دینام‌ها از انرژی مکانیکی تسمه و قرقره برای تولید انرژی الکتریکی در وسیله نقلیه استفاده می‌کنند. مشکل این است که تسمه و قرقره‌ها خیلی بادوام نیستند، به این معنی که ممکن است به راحتی بشکنند و آسیب ببینند. قرقره‌ها به طور معمول مدت زیادی دوام می‌آوند تا اینکه به دلیل گذشت زمان آسیب می‌بینند. اما، تسمه‌ها بی‌دوام و سست هستند و با گذشت زمان کشش خود را از دست می‌دهند. اگر یکی از این موارد اتفاق بیفتد، هیچ انرژی مکانیکی برای دینام تولید نمی‌شود؛ در نتیجه دینام نمی‌تواند انرژی لازم را تامین کند.

منبع: Causes of a Car Alternator Failure

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.