راهنمای خرید خودروی دست دوم

هنگام خرید یک خودروی دست دوم، چه از یک نمایندگی چه از یک فرد عادی، باید یک سری نکات را رعایت کرده و یک بازرسی کامل انجام دهید.

به گزارش مسترماشین باز، با این چک لیست خرید خودروی دست دوم می‌توانید در حین خرید خودرو، انتخاب مطمئن‌تر و آگاهانه‌تری داشته باشید.

قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم، باید در حین خرید یک خودرو دست دوم دو قانون اصلی را در نظر داشته باشید:

  • خرید را با عقلتان انجام دهید؛ نه دلتان.
  • اگر در مورد مشکل و مسئله‌ای در خودرو متقاعد نشده‌اید؛ از خرید خودرو منصرف شوید.

خرید یک خودرو دست دوم می‌تواند در مقایسه با خرید یک خودروی نو، از نظر اقتصادی به صرفه‌تر باشد.

در ابتدا به صورت خلاصه به مواردی که باید در حین خرید خودرو دست دوم به آن‌ها توجه کنید؛ اشاره می‌کنیم:

  • در ابتدا نشتی از موتور، سطح روغن موتور، وضعیت واشر سر و دود اگزوز را بررسی کنید.
  • گیربکس و کلاچ: آیا دنده به نرمی تعویض می‌شود؟
  • بدنه‌ی خودرو: قسمت بیرونی و زیر خودرو را بررسی کنید.
  • چرخ و لاستیک: عمق آج، وضعیت لاستیک و برند هر تایر را بررسی نمایید.
  • قسمت داخلی: کفپوش، داشبورد (میزان مسافت پیموده شده و چراغ‌های هشدار) و وسایل الکترونیکی را به طور کامل بررسی کنید.
  • تست رانندگی: با خودرو رانندگی کنید و به دقت به همه نکات توجه نمایید.
  • اسناد و مدارک خودرو و مشخصات آن را بررسی کنید.

چک لیست خرید خودروی دست دوم

شناسایی خودرو:

بررسی کنید که VIN یا همان شماره شناسایی خودرو با VIN موجود در اوراق و اسناد خودرو مطابقت داشته باشد. VIN را روی یک صفحه کوچک نقره‌ای که معمولاً در یکی از قسمت‌های پشت محفظه موتور قرار دارد؛ پیدا خواهید کرد.

روغن موتور:

با بررسی دفترچه مهر شده‌ی سرویس خودرو می‌توانید به این اطلاعات دست پیدا کنید که آیا خودرو در فواصل زمانی معین سرویس شده است یا خیر.

بررسی نشانگر روغن نیز می‌تواند به شما کمک کند. در صورتی که رنگ نشانگر روعن خوردو تیره است؛ نشان دهنده عدم تعویض روغن در فواصل زمانی معین است؛ رنگ این نشانگر باید روشن و عسلی رنگ باشد.

 موتور:

موتور قلب خودرو است. اطمینان حاصل کنید که موتور خودرو در دور آرام و در حین رانندگی بی صدا کار می‌کند.

مایع خنک کننده رادیاتور:

زمانی که موتور خودرو سرد است درپوش مایع خنک کننده رادیاتور را بردارید. مایع خنک کننده باید تمیز و به رنگ روشن، معمولاً سبز یا قرمز باشد.

بررسی بدنه‌ی خودرو و رنگ:

بررسی بدنه یکی از ساده‌ترین بازرسی‌های است که می‌توانید هنگام خرید خودرو انجام دهید.

در ابتدا بدنه‌ی خودرو را از نظر فرورفتگی، خراش، نامرتب بودن یا ناهماهنگی پانل‌ها، اسپری بیش از حد رنگ، زنگ زدگی یا خرابی تعمیرات و آسیب بررسی کنید. بررسی کنید که درهای خودرو، درب کاپوت و صندوق عقب به راحتی باز شده و محکم بسته شوند.

زنگ زدگی تمام بخش‌های فلزی را بررسی کنید. زنگ زدگی با حباب زدن زیر رنگ آغاز می‌شود؛ اما اگر کنترل نشود؛ می‌تواند رنگ را جدا کند و در نهایت زنگ بزند.

به قوس‌های محل قرار گیری چرخ‌های خودرو، به‌ویژه لبه‌های داخل آن توجه ویژه داشته باشید. زیرا آب، نمک، کثیفی جاده و شن‌ها می‌توانند باعث ایجاد زنگ زدگی شوند.

همچنین باید به دنبال شواهدی مبنی بر تصادف، و مهمتر از آن، شواهدی از تعمیرات باشید. در نور روز روشن، رنگ پنل‌های بدنه را بررسی کنید.

به جلو و عقب خودرو توجه بیشتری کنید؛ زیرا اغلب در این قسمت‌ها تصادف رخ می‌دهد.

شما باید تا جایی که می‌توانید خودرو را بررسی کنید؛ بیرون، زیر و در صورت امکان، داخل خودرو را.

فضای داخلی:

صندلی‌ها، کفپوش و پلاستیک‌های داخلی خودرو را از نظر لکه، آسیب، ترک یا ساییدگی، بررسی کنید.

وضعیت داخلی خودرو می‌تواند نشان دهنده‌ی مسافت پیموده شده خودرو باشد. خودرویی با مسافت طی شده‌ی ۳۵۰۰۰ کیلومتر  در ساعت باید فضای داخلی تقریباً نو داشته باشد.

روکش داخلی و یا آستر سقف خودرو را بررسی کنید. ممکن است خودروی یک فرد سیگاری دارای نشانه‌های از سوختگی در صندلی‌ها باشد.

لاستیک‌ها:

همه لاستیک‌ها باید در وضعیت ظاهری خوب و بدون آسیب یا سایش ناهموار و با عمق آج مناسب باشند. در حالت ایده آل، لاستیک‌ها باید از یک مارک باشند.

عمق آج باید حداقل ۱٫۶ میلی متر در اطراف لاستیک باشد. سایش ناهموار لاستیک، جایی که یک طرف لاستیک بیشتر از طرف دیگر فرسوده شده؛ می‌تواند نشان دهنده عدم تراز چرخ یا خرابی سیستم تعلیق باشد. این مشکل ممکن است ناشی از تصادف یا برخورد با سرعت زیاد در یک چاله رخ دهد و نیازمند تعمیر است.

هر چهار چرخ به علاوه چرخ زاپاس را بررسی کنید.

نشتی مایع:

یکی از ساده‌ترین چیزهایی که قابل تشخیص است نشتی است. مایعات مختلفی در داخل، اطراف و زیر موتور خودرو جریان دارند و خودرویی که سالم است؛ نباید نشتی داشته باشد.

به اطراف محفظه موتور و زیر خودرو نگاه کنید تا نشانه‌هایی از نشت روغن، مایع خنک‌کننده یا سایر مایعات را بررسی نمایید.

کاپوت خودرو را باز کنید و اطراف موتور را برای بررسی نشتی‌های دیگر نگاه کنید. نشت روغن معمولاً قهوه‌ای یا در صورتی که روغن موتور قدیمی باشد سیاه است. اما مایعات دیگری نیز وجود دارند که مستعد نشت هستند.  ضد یخ معمولاً سبز، صورتی یا زرد است.

مایع گیربکس و فرمان قهوه‌ای مایل به قرمز است. مایع گیربکس بسیار غلیظ است؛ اما مایع فرمان برقی روان‌تر است.

واشر سر

این قطعه نازکی است که بین قسمت‌های پایین و بالایی موتور قرار می‌گیرد و از ورود مایع خنک کننده یا روغن به سیلندرهای موتور جلوگیری می‌کند. واشر سر معیوب یکی از نشانه‌های نشتی است.

دود سیاه، آبی یا سفید از اگزوز:

خروج این نوع دودها از اگزوز خودرو، شان دهنده مشکل موتور است. صدای زیاد اگزوز یا صدای تق تق از زیر خودرو می‌تواند نشان دهنده مشکل اگزوز باشد.

دود آبی به معنای روغن سوزی موتور است. یعنی روغن وارد سیلندرها می‌شود که نشان دهنده خراب شدن واشر سر یا مشکل در مهر و موم داخلی موتور است.

تشخیص دود سفید دشوارتر است؛ زیرا با بخار اشتباه گرفته می‌شود. دود سفید بیش از حد نیز می‌تواند نشان دهنده خرابی واشر سر باشد. اما این بار مایع خنک کننده وارد سیلندرها می‌شود و با سوخت می‌سوزد.

دود سیاه به دلیل سوزاندن بیش از حد سوخت ایجاد می‌شود. معمولاً تعمیر این مشکل آسان‌تر از رفع مشکلات دود سفید یا آبی است، اما می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد و تشخیص آن دشوارتر است.

بررسی گیربکس و کلاچ

گیربکس‌ها به صورت دستی و اتوماتیک هستند، اما انواع مختلفی از گیربکس‌های اتوماتیک وجود دارد که می‌توانند رفتار متفاوتی داشته باشند.

در حالت کلی باید همه دنده‌ها نرم و بی صدا تعویض شوند.

در یک خودروی دنده‌ی دستی، محل رها کردن پدال کلاچ، یعنی زمانی که پا را از روی کلاچ برمی دارید و خودرو شروع به حرکت می‌کند؛ باید در وسط دامنه‌ی حرکتی پدال باشد. اگر مجبورید پای خود را تا انتها به زمین فشار دهید؛ کلاچ نیاز به تعمیر دارد.

کمربندهای ایمنی:

بررسی کنید که کمربندهای ایمنی به آرامی کشیده و جمع می‌شوند. مکانیسم قفل آن‌ها خوب کار می‌کند و کمربندها در شرایط خوبی هستند.

چراغ‌ها:

عملکرد چراغ‌های جلو و عقب خودرو، نشانگرها، چراغ‌های پارک، چراغ‌های پلاک را تست کنید.

چراغ‌های هشدار:

با روشن شدن موتور، بررسی کنید که هیچ چراغ هشداری روی پانل ابزار خودرو روشن نمی‌شود.

تجهیزات خودرو:

بررسی کنید که همه لوازم جانبی از جمله تهویه خودرو، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سیستم صوتی، ناوبری، سنسورهای پارک و دوربین خوب کار می‌کنند.

تست رانندگی

با بررسی‌های بصری انجام شده، گام کلیدی بعدی انجام تست رانندگی است. با خودرو در سرعت‌های مختلف رانندگی کنید و به صدای موتور گوش دهید. اطمینان حاصل کنید که ترمزها و کلاچ نیز به خوبی کار می‌کنند.

منابع: autoexpress و mynrma

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.