تعمیر دیواره جانبی لاستیک | هزینه‌ها و راه‌حل‌ها

آیا رانندگی در شرایطی که دیواره لاستیک پارگی یا بریدگی دارد ایمن است؟ آیا زمان خرید لاستیک نو فرا رسیده و یا می‌توان این لاستیک آسیب دیده را تعمیر کرد؟

به گزارش مسترماشین باز و به نقل از autochimps، همانطور که می‌دانید هیچ آجی روی دیواره کناری وجود ندارد. زیرا این بخش با جاده در تماس نیست و به آج برای حفظ ارتباط با جاده نیاز ندارد. در مقابل، وظیفه اصلی دیواره جانبی لاستیک، ایجاد یکپارچگی ساختاری آن است. دیواره‌های تقویت شده تایر بسیار قوی‌تر از آج هستند.

بنابراین آسیب دیواره جانبی لاستیک می‌تواند بسیار مشکل ساز شود.

ممکن است شما هم متوجه پارگی یا بریدگی روی دیواره لاستیک خود شده باشید. به طور کلی، آسیب دیواره جانبی لاستیک بسیار مهم است و  باید خیلی زود تعمیر شود. با این حال، اگر برش کم عمق باشد؛ می‌توان آن را تعمیر کرد.

اگر می‌توانید با استفاده از یک چراغ قوه ناحیه در معرض آسیب را بررسی کنید.

درادامه با ما همراه باشید تا با این نوع آسیب لاستیک خودرو بیشتر آشنا و خطرات آن را بدانید.

 

در هر شرایطی، برآمدگی یا سوراخ شدن دیواره لاستیک به این معنا است که شما به یک لاستیک جدید نیاز دارید.

آیا می‌توان دیواره جانبی لاستیک آسیب دیده را تعمیر کنید؟

آسیب لاستیک

شما نمی‌توانید دیواره جانبی لاستیک آسیب دیده را تعمیر کنید. اگر یکپارچگی ساختاری لاستیک از بین رفته باشد، راهی برای رفع این مشکل وجود ندارد.

نیرو و فشار وارد شده توسط دیواره جانبی تایر بسیار بالا است.

چهار تکه لاستیک وزن ماشین، نیروی رانندگی، اختلاف گشتاور بین دیفرانسیل‌ها و نیروهای جانبی با چرخش را کنترل می‌کند و در صورتی که آسیب دیده باشند رانندگی بسیار خطرناک خواهد شد.

بناراین هیچ راهی برای تعمیر دیواره جانبی لاستیک وجود ندارد. اگر کسی به شما پیشنهاد داد که این نوع تایر با این آسیب دیدگی را تعمیر کنید؛ به هیج عنوان به آن شخص اعتماد نکنید.

آسیب  مختلف در دیواره جانبی تایر و علت‌های آن

هر گونه آسیب به دیواره جانبی لاستیک به این معنا است که تایر یک عامل خطر برای خودروی شما است. تایر به احتمال زیاد هنگام رانندگی منفجر می‌شود.

در اینجا رایج‌ترین آسیب‌های دیواره جانبی لاستیک و روش‌های برخورد با آن ذکر شده است.

 

برش و پارگی در دیوارهٔ لاستیک

بسیاری از لاستیک‌ها دچار نوعی بریدگی، پارگی در دیواره کناریشان می‌شوند. بسیاری از این بریدگی‌ها به اندازه کافی عمیق نیستند که نگران کننده باشند. آنها تنها پارگی سطحی هستند.

اگر  مکانیک تایر را بررسی کند؛ اگر چیزی برای نگرانی وجود نداشته باشد به شما می‌گوید. البته باید به تعمیرکاران معتمد مراجعه کنید؛ زیرا برخی فقط می‌خواهند لاستیک‌های خود را به شما بفروشند.

گاهی اوقات، بریدگی و پارگی می‌تواند عمیق باشد و دیواره جانبی لاستیک بریده شود. اگر این پارگی به بخش‌های فلزی برسد یا از آن عبور کند، لاستیک دیگر کارایی ندارد و شما به لاستیک نو نیاز دارید.

 

پنچر شدن

آسیب لاستیک

حفره‌های پنچری معمولاً روی آج تایر تأثیر می‌گذارند؛ اما نه در بیشتر موقع. هر جسم نوک تیز می‌تواند از سطح لاستیکی نفوذ کند. رایج‌ترین نمونه‌ها پیچ، میخ، خرده شیشه و تکه‌های سنگ تیغ شکل هستند.

در موارد نادرتر پنچری ممکن است دیواره جانبی لاستیک را تحت تاثیر قرار دهد. اگر هر گونه سوراخ خیلی نزدیک به دیواره کناری  تایر ایجاد شود، نمی‌توان آن را تعمیر و وصله کرد.

چه جسم خارجی در لاستیک شما بماند یا نه، آسیب دیواره جانبی، کار تایر را تمام می‌کند. در هر شرایطی به لاستیک نو نیاز خواهید داشت.

 

بررسی لاستیک‌های خودرو

چک کردن لاستیک‌های بخش مهمی از روتین مراقبت از خودرو است، اما اکثر رانندگان از آن غفلت می‌کنند. پنچر شدن لاستیک می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد. اما، هرگز نباید با لاستیک پنچر رانندگی کنید!

وقتی فشار لاستیک کم است؛ همانطور که می‌دانید وزن تمام گوشه خودرو توسط دیواره جانبی تایر پشتیبانی می‌شود. با اینکه دیواره‌های کناری لاستیک قوی هستند،  اما برای این کار طراحی نشده اند. آنها بلافاصله شروع به شکستن و تخریب خواهند کرد.

در این شرایط رانندگی بسیار بی کیفیت و  بسیار پر دست انداز خواهد شد و ممکن است ناگهان کنترل وسیله نقلیه را از دست بدهید.

تراز بسیار ضعیف تایر می‌تواند منجر به فرسوده شدن دیواره جانبی تایر شود.

به طور خلاصه، لاستیک و کل ساختار آن  تا اندازه ای خراب می‌شود که بی استفاده خواهد شد.

اگر به طور تصادفی با لاستیک پنچر رانندگی کرده اید، به سرعت  در مکان امن پارک کنید. چرخ را جدا کرده، تایر زاپاس را روی آن قرار دهید.

 

برآمدگی روی لاستیک و آسیب به چرخ

آسیب لاستیک

تمام آسیب‌های دیواره جانبی لاستیک خطرات زیادی دارند؛ اما بیشتر از همه برآمدگی روی لاستیک خطرناک است. اگر در دیواره لاستیک خود برآمدگی مشاهده کردید، دیگر با اتومبیل خود رانندگی نکنید تا زمانی که تایر را تعویض کردید.

برآمدگی لاستیک یک حباب هوا است. این بدان معنی است که ساختار دیواره جانبی  تایر شکسته شده و دیگر نمی‌تواند فشار هوا را حبس کند.

این مشکلات به دلیل آسیب (برخورد تایر به حاشیه یا چاله)، کم باد شدن لاستیک، قدیمی بودن لاستیک یا بی کیفیت بودن آن‌ها ایجاد می‌شوند.

به طور خلاصه، در بیشتر موارد لاستیک در حین رانندگی منفجر خواهد شد. رانندگی با این لاستیک‌های مشکل دار تنها نیروهای وارد بر آن را چند برابر کرده و شرایط را بدتر می‌کند.

 

نتیجه گیری

به طور کلی، آسیب به دیواره جانبی تایر می‌تواند خطرناک باشد.  بهتر است هیچ ریسکی را نپذیرید! بریدگی‌های کم عمق در بیشتر موارد بی‌خطر هستند، اما بهتر است ریسک نکنید و به یک تعمیرکار مجرب مراجعه نمایید!

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.