چگونه موسیقی بر رفتار رانندگی تأثیر می‌گذارد؟

اگر هنگام رانندگی به موسیقی گوش دهید مطمئناً خلق و خوی شما را آرام می‌کند و به یکنواختی مسیر کمک می‌کند. به خصوص رانندگان کامیون که در تمام روز و حتی شب‌ها به عنوان یک شغل و حرفه رانندگی می‌کنند، این افراد به چیزی نیاز دارند تا روحیه خود را حفظ کنند. موسیقی کمک بزرگی به رانندگان است با این حال، اگر لیست پخش شما شامل آهنگهای خاصی باشد گوش دادن به آن در حین رانندگی می‌تواند خطراتی داشته باشد. تحقیقات در زمینه تاثیر موسیقی بر رانندگی از سال ۱۹۷۰ آغاز شده است و تا به امروز ادامه دارد. تمامی این مطالعات در یک نتیجه، مشترک هستند و آن اینکه موسیقی بر روی رانندگی تأثیر مستقیم دارد و هر چه قدر موسیقی از نظر میزان صدا و شدت ضربان پایین‌تر باشد به همان میزان تاثیرات منفی آن نیز در رانندگی کمتر است. اما چگونه موسیقی این کار را انجام می‌دهد، برای پاسخ دادن به این سوال با ما همراه باشید.

تأثیر موسیقی بر رانندگی

خلق و خو عامل مهمی است که تقریباً در نحوه رفتار افراد در ملاء عام یا در هنگام انجام هر کاری تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال رانندگی می‌تواند تحت تأثیر روحیه ما باشد. وقتی کسی حال و هوای بدی دارد می‌تواند در هنگام رانندگی موسیقی را روشن کند و حالش کمی بهتر شود. به همین روش بعضی افراد نیز ممکن است به نوعی موسیقی روی آورند که شامل صدای ضربان با صدای بلند، باس و صداهای بلند است.

این یک واقعیت مهم است: نوع آهنگی که به آن گوش می‌دهید بر بدن شما تاثیر می‌گذارد و ضربان قلب‌تان با آن هماهنگ می‌شود. وقتی افراد به موسیقی بلند و خشمگین گوش می‌دهند حال و هوای آن‌ها تغییر می‌کند و این تأثیر در فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند مانند رانندگی نشان داده می‌شود.

یک آزمایش برای بررسی تأثیر موسیقی بر رانندگی صورت گرفت كه در این آزمایش چهار مرد و چهار زن شركت كردند. به هرکدام ۵۰۰ مایل رانندگی، ۲۵۰ مایل بدون موسیقی و ۲۵۰ مایل با موسیقی داده شد. در بخش اول، رفتار رانندگی زنان و مردان طبیعی بود. در قسمت دوم به آنها لیست پخش هیپ هاپ داده شد و در رانندگی آن‌ها شتاب تهاجمی و ترمز ناگهانی مشاهده شد. آنها نسبت به قبل واکنش سریع‌تر و تهاجمی‌تری داشتند”.

تأثیر موسیقی بر رانندگی

نتایج آزمایش
این آزمایش نشان داد که گوش دادن به موسیقی چقدر می‌تواند بر رفتار کلی رانندگی تأثیر بگذارد. این آزمایش همچنین به صورت ویدئویی ضبط و به روانشناس دانشگاه لندن، دکتر سیمون مور ارائه شد. بعداً، وی اظهار داشت موسیقی که شامل سر و صدا و سرعتی سریع است می‌تواند به راحتی کنترل افراد را از دست بدهد و افراد هر کاری انجام می‌دهند تا مطابق با موسیقی فعلی باشد.

در این آزمایش مشخص شد که هنگام گوش دادن به موسیقی، مردم بیشتر روی موسیقی تمرکز می‌کنند تا رانندگی. موسیقی سنگین واقعاً حواس پرتی ایجاد می‌کند. موسیقی صرف نظر از وسیله نقلیه‌ای که در آن قرار دارید به شدت روحیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین، این فقط مربوط به رانندگان کامیون‌ها نیست، بلکه افراد عادی که هر روز در اتومبیل خود رفت و آمد می‌کنند نیز حالت تغییر یافته را تجربه می‌کنند. رانندگی در سکوت باعث می‌شود که راننده فقط به رانندگی معطوف باشد در حالیکه گوش کردن به موسیقی می‌تواند برای لحظاتی نظر راننده را به مناظر بیرون از اتومبیل منحرف کند و باعث بروز تصادف شود.

درست برعکس موسیقی سنگین که منجر به رانندگی خطرناک می‌شود موسیقی آرام جلوه متضادی را به همراه دارد. همانطور که آهنگ‌هایی هستند که سرعت و واکنش‌های سریع را به شما اضافه می‌کند، آهنگ‌های بی‌خطر نیز وجود دارد. این آهنگ‌ها را می‌توان در تمام شرایط گوش کرد زیرا باعث رانندگی ایمن در زندگی روزمره می‌شود. همچنین موسیقی سبک که دارای ترکیبات متضاد موسیقی با صدای بلند است نیز به رانندگان کمک می کند تا بیشتر بر زمان حال متمرکز شوند. طبق تحقیقات انجام گرفته شدت تصادفات با نوع موسیقی که راننده در حال گوش کردن به آن است رابطه مستقیم دارد یعنی تصادفاتی که خسارات جانی و مالی بیشتری در آنها به چشم می‌خورد در خودروهایی اتفاق افتاده بود که رانندگان آنها در حال گوش کردن به یک موسیقی با صدای بلند بودند و تصادفات کم خسارت‌تر مربوط به رانندگانی بود که با صدای آرام‌تر به موسیقی گوش می‌دادند.

تأثیر موسیقی بر رانندگی

انواع موسیقی و تأثیر آنها بر رانندگی

رانندگانی که به موسیقی نوع “drum n bass” گوش می‌دهند، درگیر رفتار پرخاشگرانه رانندگی می‌شوند.

موسیقی که شامل جلوه جاز یا عمدتا جاز است باعث می‌شود راننده سرعت وسیله نقلیه را افزایش دهد.

شنوندگان موسیقی رگی یا رگه در نهایت بیشتر روی موسیقی تمرکز می‌کنند تا رانندگی.

موسیقی که شامل اشعار پیچیده است بار دیگر بر راننده تأثیر می‌گذارد زیرا او ممکن است بر درک اشعار تمرکز کند.

موسیقی راک ممکن است بیشتر اوقات راننده را به سمت شرایط سقوط مانند سوق دهد.

کسانی که هنگام رانندگی به هیپ هاپ گوش می‌دهند تهاجمی‌تر عمل می‌کنند و بی‌مسئولیت رانندگی می‌کنند.

با این حال شنوندگان موسیقی کلاسیک ایمن‌ترین آنها هستند، زیرا این موسیقی آرام و کند است فقط روحیه را آرام می‌کند.

نتیجه
بنابراین اگر نگران رانندگی خشن و یا رفتارهای غیرقابل کنترل هستید، همیشه آهنگ‌های خطرناک برای رانندگی را بشناسید. در عوض با گوش کردن به موسیقی آرامش بخش به رانندگی خود دقت، آرامش و اطمینان ببخشید.

منبع: dangerous driving songs

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. […] نشان می‌هد موسیقی بر رفتار راننده تأثیر می‌گذارد و تشخیص سرعت خودرو را برای وی دشوارتر می‌کند. از […]

  2. […] نشان می‌هد موسیقی بر رفتار راننده تأثیر می‌گذارد و تشخیص سرعت خودرو را برای وی دشوارتر می‌کند. از […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.