چگونه درب خودرو را تعویض کنیم؟

درهای ماشین به شما کمک می‌کنند تا وسیله نقلیه و وسایل داخل آن ایمن و از سرقت در امان باشند. این کار از طریق سوئیچ یا ریموت انجام می‌شود و به صاحب خودرو امکان ورود و خروج به وسیله نقلیه را می‌دهد. درب خودرو طوری طراحی شده که به هنگام رانندگی و در طول مسیر به این راحتی‌ها باز نشود. درپوش کاپوت و صندوق عقب هم طبق همین قائده بسیار محکم هستند و به سادگی باز نمی‌شوند. اما با توجه به این که درب خودرو هزاران بار باز و بسته می‌شود، ممکن است بیشتر از سایر قطعات دچار مشکل شود و در بعضی مواقع مانند سایر اجزای خودرو به تعویض یا تعمیر نیاز داشته باشد. اگر درب اتومبیل به درستی باز یا بسته نشود به دانستن نکاتی درباره تعویض قفل درب خودرو نیاز دارید که ما در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تعویض قفل درب اتومبیل: مراحلی که باید دنبال کنید

درب اتومبیل هر روز با هوای سرد و وزش باد روبرو می‌شود و در بعضی مواقع خاک و آب می‌توانند وارد قفل شوند که این امر باعث خراب شدن لاستیک می‌شود. همچنین استفاده منظم از قفل به شدت روی قسمت‌های داخلی آن تأثیر خواهد گذاشت. اگر این قسمت درب از بین برود باعث می‌شود درب خودرو محکم باز و بسته نشود.

به عبارت دیگر درزگیر درب به مرور زمان کاملاً فرسوده خواهد شد که همین مسئله باعث متوقف شدن کار دائمی آن می‌شود. درزگیرها از جنس لاستیک بوده و به مرور زمان امکان دارد فرسوده و یا پاره شوند که در این شرایط باید آن‌ها را تعویض کنید. البته این اجزا نیاز به نگهداری دائمی هم دارند و به طور مرتب باید با مواد مخصوص چرب شوند تا عمر بیشتری داشته باشند.

پنجره را ببندید و دسته پنجره را بردارید
در مرحله اول، باید مطمئن شوید که پنجره اتومبیل در وضعیت کاملاً بسته قرار گرفته است. علاوه بر این، اگر روی درب خودرو، دسته پنجره قرار گرفته است، آن را حذف کنید. حتما برای جدا کردن دسته از پیچ گوشتی استفاده کنید تا آن را از میلۀ تنظیم کننده جدا کنید. این گزینه را به یاد داشته باشید، زیرا این قدم، اولین قدم در روند تعویض قفل درب اتومبیل است.

تعویض قفل درب خودرو

پانل و پیچ درب را بردارید
حالا درب اتومبیل را باز کرده و پیچ‌های اطراف محیط داخلی پنل درب راننده را پیدا کنید. پیچ‌ها را با پیچ گوشتی بردارید و موارد داخل جادستی (برآمدگی درون درب اتومبیل که میتوان آرنج را روی آن قرار داد) را پیدا کنید.

این پیچ‌ها را نیز برداشته و پوشش داخل جادستی را پیدا کنید. بعد کاورر و بلندگوهای موجود در آن را جدا کنید. دو پیچ را از داخل جادستی جدا کنید، اما مراقب باشید که هیچ گیره پلاستیکی که این قسمت‌ها را به درب محکم می‌کند، شکسته نشود.

در آخر با استفاده از پیچ گوشتی، پانل درب را از درب جدا کنید. پنل درب دارای یک محافظ رطوبت در پشت آن است، بنابراین آن را جدا کنید تا قسمت‌های داخل درب را ببینید.

اتصالات برقی و قفل درب قدیمی را بردارید
اطمینان حاصل کنید که اتصالات الکتریکی، سوئیچ قفل درب و اتصال کم نور را از هم جدا کرده‌اید. علاوه بر این، پنجره را به طور کامل ببندید تا نمای واضحی از قفل درب تا چفت درب را مشاهده کنید. در آخر، برای جدا کردن چفت درب از میله قفل درب، از انبردست سوزنی استفاده کنید.

نگاهدارنده میله و قفل جدید را انتقال دهید
از انبردست‌ها استفاده کنید وگیره C شکل را بردارید، این گیره قفل درب را آزاد می‌کند و باید برداشته شود. قفل درب را از طریق جلوی درب خودرو جدا کنید. حالا نگهدارنده میله را در انتهای قفل درب قرار دهید که می‌توانید آن را روی قفل جدید بکشید. فقط مطمئن شوید که در همان وضعیت باقی می‌ماند.

اکنون قفل درب جدید را از طریق جلوی درب قرار دهید. با استفاده از انبردست، قفل C-spring را روی قسمت بالای قفل جدید فشار دهید. از محکم نگه داشتن آن اطمینان حاصل کنید و میله قفل درب را درون قفل درب قرار دهید.

سرانجام، گیره نگهدارنده پلاستیک را به جای خود بکشید.

مرحله نهایی
در آخر محفاظ مرطوب را تعویض کرده و پانل درب را دوباره به حالت خود قرار دهید. همچنین پیچ‌های جادستی، پوشش یا بلندگوها را که قبلاً برداشته بودید، جایگزین کنید.

هنگامی که درب خودرو از طریق ریموت یا کلید سوئیچ باز نمی‌شود، ممکن است به تعویض قفل درب خودرو نیاز باشد. با این وجود با رعایت نکات ساده بالا، قادر خواهید بود قفل درب خودرو را بدون هیچ زحمتی تعویض کنید.

نکته: در پایان توصیه می‌شود چنانچه مهارت لازم در عیب‌یابی و باز و بسته کردن قطعه را ندارید، از دستکاری قطعات حساس خودرو خو‌دداری کنید و به تعمیرگاه مراجعه کنید.

منبع: replacing car door locks

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.