بررسی علائم خرابی فرمان برقی خودرو

بسیاری از خودروهای تولید شده در چند سال گذشته از سیستم فرمان الکترونیکی (EPS) استفاده می‌کنند که در مقایسه با پمپ‌های هیدرولیک یا پیستون از موتور الکتریکی استفاده می‌کنند. فرمان برقی یک اختراع عالی است، بدون آن، چرخاندن فرمان اتومبیل کار سختی است مخصوصاً هنگام دور زدن. فرمان (EPS) امروزه جایگزین فرمان هیدرولیک، در تعداد زیادی از خودروهای جدید شده است. یکی از مزیت‌های EPS حذف شدن پمپ فرمان هیدرولیک است که از۸ تا ۱۰ اسب بخار از قدرت موتور را مصرف می‌کند. در واقع فرمان برقی برای راحتی راننده در صندلی خودرو طراحی شده‌است تا راننده احساس خستگی نکند و رانندگی راحت‌تر و لذت‌بخش‌تری را تجربه کند. در حالی که خرابی فرمان برقی به طور خودکار منجر به تصادف نمی‌شود اما دائماً از این سیستم برای اصلاح مسیر و واکنش به خطرات موجود در جاده استفاده می‌شود در نتیجه مشکل در این سیستم باعث خطرات بالقوه می‌شود. همانطور که در تمام سیستم‌های خودرو تشخیص اولیه راهی برای متوقف کردن مشکلات است فرمان خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. این فرمان‌های خودرو به توجه، تعمیر و نگهداری حرفه‌ای نیاز دارند، در این مقاله بیشتر روی سیستم‌های فرمان برقی تمرکز خواهیم کرد. علائم متداولی وجود دارد که نشان می‌دهد سیستم فرمان برقی خودرو دچار مشکل شده است. اگر متوجه هر یک از این مسائل شدید، بهتر است ماشین خود را به یک مکانیک آگاه نشان دهید تا مشکل را بررسی کند. فقط ممکن است نیاز باشد مایع فرمان را دوباره پر کنید / تعویض کنید، یا ممکن است خرابی دیگری وجود داشته باشد که بهتر است قبل از تبدیل شدن به یک مشکل جدی آن‌ها را رفع کنید. بدیهی است که اگر نتوانید وسیله نقلیه را به درستی هدایت کنید، ایمنی شما به خطر می‌افتد. در اینجا علائم خرابی فرمان برقی بیان شده است:

خرابی فرمان برقی چه علائمی دارد؟

۱- سفت بودن فرمان

اگر فرمان بسیار سفت و کند است و چرخش آن به سختی صورت می‌گیرد احتمالاً مشکلی در سیستم فرمان برقی وجود دارد. اگر متوجه شده‌اید که چرخاندن فرمان، زمان زیادی طول می‌کشد و پس از سفرهای طولانی بازوهایتان احساس خستگی می‌کنند ممکن است کمکی هیدرولیکی خودرو قدرت خود را از دست داده باشد که معمولاً به دلیل مشکلات مایعات، از دست دادن فشار یا کاهش سطح مایع در خودرو ایجاد می‌شود.

خرابی فرمان برقی خودرو

۲- شل بودن فرمان

به همین ترتیب، اگر در فرمان خودرو احساس شلی وجود دارد و واکنش مناسبی نشان نمی‌دهد این یکی دیگر از نشانه‌های معمول خرابی فرمان برقی خودرو می‌‌باشد.

۳- صدای ناله هنگام چرخاندن چرخ

اگر هنگام چرخاندن چرخ خودرو صدای ناله و جیرجیر می‌شنوید، مشکلی در سیستم فرمان برقی وجود دارد. ممکن است در پمپ فرمان نشتی وجود داشته باشد یا سطح مایعات کم باشد. اگر سطح مایع به مدت طولانی در این وضعیت باقی بماند می‌تواند به کل سیستم فرمان برقی آسیب برساند. در هر صورت، پمپ فرمان خودرو باید بررسی شود و به طور بالقوه توسط یک فرد حرفه‌ای تعویض شود.

مشکلات احتمالی فرمان الکتریکی

۴- سر و صدای زیاد (هنگامی که وسیله نقلیه روشن می‌شود)

اگر هنگام روشن کردن ماشین صدای جیر جیر ناخوشایند می‌شنوید، این صدا اغلب به دلیل مشکل سیستم فرمان برقی است. اگرچه ممکن است مشکل دیگری هم وجود داشته باشد اما ارزش این را دارد که مشکل توسط یک تعمیرگاه اتومبیل بازرسی شود. صدای ناله بدترین صدایی است که پمپ فرمان خودرو می‌تواند ایجاد کند و این صدا با خراب شدن پمپ فرمان برقی بدتر و بدتر می‌شود. اگر سیستم فرمان برقی دچار کمبود مایعات است، می‌تواند به کل سیستم از جمله قفسه فرمان و خطوط آسیب برساند و نیاز به تعویض کامل دارد.

۵- کند بودن سیستم پاسخ‌دهی فرمان

اگر فرمان واقعاً کند عمل می‌کند این وضعیت، علامت رایج دیگری است که شما به سرویس فرمان خودرو نیاز دارید. اگر فرمان خودرو در پاسخگویی به دستورها به کندی عمل می‌کند، احتمالاً پمپ فرمان خودرو خراب شده است. در کنار این علامت ممکن است صدای ناله‌ای هم بشنوید. اگر این دو علامت را با هم مشاهده کردید، با متخصصان و تعمیرکاران حرفه‌ای تماس بگیرید تا پمپ فرمان خودرو تعویض شود. اگر به محض مشاهده صداهای غیرمعمول از وسیله نقلیه خود، فرمان به کندی پاسخ می‌دهد یا احساس سفتی می‌کند پمپ فرمان خود را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. فرمان برقی یک قسمت اساسی از وسیله نقلیه و یک مسئله ایمنی است، بنابراین باید در اسرع وقت توسط یک متخصص بررسی شود.

منبع: signs of power steering problems

ممکن است شما دوست داشته باشید
19 نظرات
  1. علی می گوید

    من دنا پلاس اتومات دارم،یه مدت هست هم توی رانندگی هم اینکه وقتی یک جا ایستادم یهو فرمون سفت میشه و الارم داخل کیلومتر مال فرمون روشن میشه.با خاموش و روشن کردن ماشین مشکل حل میشه.چند بار رفتم نمایندگی ولی جز تنظیم فرمون به حالت دستی کاری نکردن و مشکلم حل نشد.کمکی تونستید بکنید شمارم رومیزارم ۰۹۱۷۳۰۸۸۰۸۴

    1. کورش می گوید

      منم همین مشکل دارم نمایندگی هم کاری نمیکنه یا بلد نیستند باید ببرم تعمیرگاه های بیرون

  2. سجاد می گوید

    سلام . من شاهین دارم و همین مشکل شما رو دارم. یکبار به نمایندگی مراجعه کردم که کل سیستم فرمان برقی رو تعویض کردند اما بعد از گذشت یکماه و نیم بازم این مشکل تکرار شده. شما علت رو پیدا کردید مشکل ماشینتون حل شد؟

  3. اسکندری از اراک می گوید

    سلام منم یه جک اس ۵ اتومات دارم همین مشکل رو داره هیچکس هم سر در نمیاره به نظرم همون فرمون هیدرولیک بهتره

    1. فردین نصیحتی می گوید

      سلام دو تا آلارم میده

  4. سهیل می گوید

    سلام من هم جدیدا همین مشکل برای دنا پلاس رو دارم لطفا اگر تجربه ایی دارید در اختیار من هم قرار دهید

  5. امیر می گوید

    خودروی من النترا ۲۰۱۵ است بشدت فرمانش سفت شده مثل اینکه فرمان پراید قدیمی شده !!! دو بار هم تعمیر کرده ام طی چند سال اخیر اما اخیرا خیلی سفت تر شده ؟ خواستم علتش رو بدونم و چکار کنم ؟

  6. مهدی می گوید

    بعد از پارک کردن ماشین حتما از صاف بودن فرمان و یا چرخ مطمئن باشید
    چون اگر صاف نباشه به سیستم فرمان فشار میاد
    در واقع زمانی که ماشین خاموش و پارک هست

  7. بیات می گوید

    من هم تویوتا کرولا ۲۰۱۴ دارم چند وقتی هست فرمانش مشکل پیدا کرده به دو جا هم نشون دادم متوجه ایراد نشدن به غیر از نمایندگی اگر کسی جایی رو میشناسه لطفا معرفی کنه ممنون میشم

  8. منوچهر می گوید

    پاسخ آقا مهدی کاملا درسته چون ی بار ماشینم رو با فرمان کج و ناصاف پارک کردم همین مشکل برام پیش اومد و بعداز اینکه ماشین رو صاف کردم مشکل حل شد و دیگه پیش نیومد

  9. فردین نصیحتی می گوید

    منم این مشکل دارم هیچکس نتونست تشخیص بده

  10. فردین نصیحتی می گوید

    منم جک اس فایو دارم این مشکل دارم هیچکس نتونست تشخیص بده یه علامت قرمز فرمان برقی میاد یه علامت لغزندگی جاده زرد

    1. فردین نصیحتی می گوید

      من رشت هستم کسی اس فایو داشت سوال داره بپرسه ۰۹۱۱۶۱۱۸۱۸۳

    2. اکبر می گوید

      سلام دوست عزیز.. آقا منم اس ۵ دارم دقیقا همین طور شده لطفاً اگر راه حلی پیدا کردید راهنمایی کنید تشکر

  11. فردین نصیحتی می گوید

    الان گفتن موتور فرمان برقی ت سوخته باید تعویض بشه

  12. علی می گوید

    من هم برلیانس دارم به نمایندگی شماره ۱ پارس خودرو مراجعه کردم ولی پاسخ مناسب و قانع کننده ای دریافت نکردم تا به حال دو بار برایم پیش آمده بار اول فکر کردم بخاطر سردی هوا و اینکه ماشین را گرم نکرده ام بوده ولی دومی را نمیدانم

  13. اورنگ می گوید

    سلام دوستان
    پژو ۲۰۷ سقف شیشه ای دارم مدل ۱۴۰۱
    توی حرکت ، فرمان رو گرفتم ولی ماشین در لحظه به چپ و بعد راست تمایل پیدا میکنه.
    لطفا اگر کسی بلده منو راهنمایی کنه.
    ممنونم

    1. ادموند امینو می گوید

      مشکل از بوش طبق هستش

  14. علی می گوید

    سلام من جلوبندیم سالمه ولی صدای تق تق میاد میگن واسه حعبه فرمان برقیه . هزینه تعمیرش ۱۵ میلیونه . به این نتیجه رسیدم هیدرولیک خیلی بهتره .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.