بررسی خودروی مزدا MX-5 میاتا: زیبای سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷

هنگامی که مزدا MX-5 میاتا در سال ۱۹۸۹ به عنوان مدل سال ۹۰ معرفی شد؛ خریداران چندین انتخاب در بخش خودروهای اسپرت مقرون به صرفه داشتند که شامل نیسان ۲۴۰SX، تویوتا MR-2 و آلفارومئو اسپایدر بود.

به گزارش مسترماشین باز، همه‌ی این خودروها تجربه‌ای از خودروهای اسپرت سنتی را ارائه می‌کردند که یادآور خودروهای بریتانیایی قدیمی‌تر مانند MGB و Triumph Spitfire با قدرت متوسط، سقف باز و هندلینگ مناسب در یک جاده کوهستانی با سرعت متوسط ​​بود.

با این حال مزدا MX-5 میاتا توانست بدرخشد و تا سال ۱۹۹۷ به یکی از محبوب ترین خودروها تبدیل شود.

در این میان برخی از منتقدان میاتا را ماشین اسباب بازی “چیک هیکس” می‌نامیدند؛ اما نسل اول که به نام NA شناخته می‌شود، دارای یک نوع لذت رانندگی اسپرت با یک حس نوستالژی و قابلیت اطمینان مدرن بود.

در آن زمان، خودروهای اسپرت اروپایی با عملکرد بالا مانند پورشه باکستر، مرسدس SLK و BMW Z3 ویژگی‌های عملکردی برتری را ارائه می‌کردند، اما هیچ‌کدام با MX-5 میاتا مطابقت نداشتند.

ویژگی‌های کلیدی مزدا MX-5 میاتا

  • تجربه رانندگی لذت بخش با یک خودروی اسپرت سنتی
  • مصرف سوخت عالی

مشخصات فنی

  • موتور: ۱٫۶-/۱٫۸ لیتری خطی چهار
  • اسب بخار: ۱۱۶/۱۳۳ اسب بخار
  • گشتاور: ۱۰۰/۱۱۴ پوند فوت
  • پیشرانه: RWD گیربکس پنج سرعته دستی

مزایا

  • وزن سبک و شتاب خوب
  • توزیع وزن متعادل

معایب:

  • صندوق عقب و فضای بار کوچک
  • شیشه عقب پلاستیکی به جای شیشه

چهار نسل از میاتا (نام کامل آن MX-5 Miata است) عرضه شده و هر کدام با یکدیگر کمی تفاوت دارند. این اولین نسل از خودروهای مزدا است که در حال تبدیل به خودروهای کلکسیونی است.

وقتی صحبت از خودروهای قرن بیستم می‌شود، نباید آن‌ها را با معیارهای کنونی بسنجیم.

در ابتدا بهتر است به تیتر خبرها در آن دوران بپردازیم:

در بررسی سال ۱۹۹۰  مجله ی Car & Driver درباره‌ی این خودرو نوشت: “نمی‌توانیم اشتیاق خود را برای این خودرو پنهان کنیم… میاتا با ایده آل‌های خودرویی که این مجله به می پردازد، می‌درخشد.” جان دیویس از em>Motorweek می‌گوید: “این یک جهش بزرگ رو به جلو در تکامل خودروهای اسپورت است و به عنوان خودرویی که رودستر را از انقراض نجات داد، در تاریخ خودرو ثبت خواهد شد.”

رودستر کوچکی که در آن زمان با این خودرو رقابت می‌کرد، آلفارومئو اسپایدر بود و رودسترهای قبل از آن Triumph TR7، Fiat Spider و MGB بودند. در مقایسه با هم، مزدا تجربه‌ی رانندگی دقیق‌تر و مطمئن‌تری را ارائه می‌کرد.

مزدا اولین نسل میاتا (۱۹۹۰-۱۹۹۳) را به یک موتور چهار سیلندر خطی ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی مجهز کرد که ۱۱۶ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه و ۱۰۰ پوند فوت گشتاور در ۵۵۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کرد.

در مدل سال ۱۹۹۴، مزدا خودرو را به یک موتور ۱٫۸ لیتری ارتقا داد که ۱۲۸ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه و ۱۱۰ پوند فوت گشتاور در ۵۰۰۰ دور در دقیقه تولید کرد و در نهایت قدرت را در نسل جدید به ۱۳۳ اسب بخار و گشتاور ۱۱۴ پوند فوت افزایش داد.

توان خروجی MX5 برابر با تویوتا MR2 2.0 لیتری خطی چهار با قدرت ۱۱۹ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۳۰ پوند فوت در ۴۴۰۰ دور در دقیقه بود. با این حال، نیسان ۲۴۰SX 1990 با یک موتور بزرگتر، یک موتور ۲٫۴ لیتری چهار سیلندر که ۱۵۵ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و ۱۶۰ پوند فوت گشتاور در ۴۴۰۰ دور در دقیقه داشت که قدرت بیشتری تولید می‌کرد.

موتور میاتا، نیرو را از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ های عقب می‌فرستاد.

در مدل‌های ۱۹۹۴ و مدل‌های بعدی، مزدا یک دیفرانسیل لغزش محدود تورسن مکانیکی را به عنوان جایگزینی برای دیفرانسیل‌های لغزش محدود ارائه کرد.

شتاب، هندلینگ، و مصرف سوخت

با وجود حداقل قدرت، میاتا، با وزن تنها ۲۰۹۴ پوند (۹۵۰ کیلوگرم)، عملکرد خوبی داشت. این خودروی اسپورت در ۹٫۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید و در ۱۶٫۸ ثانیه با سرعت ۸۳ مایل در ساعت یک چهارم مایل را طی می‌کرد و حداکثر سرعت ۱۱۶ مایل در ساعت را به دست می‌آورد.

با فشار دادن گاز، صدای بلندی از موتور کلاسیک شنیده می‌شد؛ اما شتاب خودرو بیشتر از مشخصات روی کاغذ بود.

مدل مزدا ۱٫۸ لیتری در ۸٫۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در یک ثانیه کامل می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت ۱۲۲ مایل در ساعت برسد. یکی دیگر از مزایای موتور کوچکتر، مصرف سوخت آن بود که به طور متوسط ​​بین ۲۲ تا ۲۴ مایل در کیلوگرم است.

فرمان دستی (در برخی مدل‌های اولیه) و مدل برقی در مدل‌های بالاتر کاملاً پاسخگو بود و گردش در پیچ‌های جاده های کوهستانی را لذت‌بخش می‌کرد.

میاتا با فرم بدنه‌ی مشابه لوتوس آلن اولیه، یک رودستر کوچک است، اما فضای داخلی بیشتری برای سرنشینان دارد.

لاستیک زاپاس و باتری فضای زیادی را در صندوق عقب اشغال می‌کنند؛ بنابراین فضای بار کمی دارد.

در سال ۱۹۹۷، در آخرین مدل نسل اول MX5، مزدا پکیج تورینگ جدیدی را ارائه کرد که شامل فرمان برقی، شیشه‌های برقی، آینه‌های برقی، فرمان با روکش چرمی، رینگ‌های آلیاژی و برنامه‌های نقشه برداری (دوران قبل از تلفن همراه) بود. سپس مزدا سیستم تهویه مطبوع و ترمزهای ضد قفل را به عنوان آپشن ارائه کرد.

امروزه، کلکسیونرها اغلب به دنبال یک نسخه تخصصی از MX5 هستند. یکی از مدل‌های محبوب M-Edition است که در رنگ Marina Green موجود است که شامل گیج‌های منحصر به فرد، تزئینات چوبی اسپورت داخلی، فضای داخلی چرمی، سیستم صوتی ممتاز با پخش‌کننده CD، تهویه مطبوع و رینگ‌های آلیاژی کرومی است.

دیگر MX5 محبوب و مورد تقاضا STO-Edition است که مزدا تنها ۱۵۰۰ دستگاه از آن تولید کرده است. خودروهای اسپورت تولید محدود که با رنگ آبی گرگ و میشی رنگ آمیزی شده بودند، دارای روکش برنز، فضای داخلی چرمی برنزه، دسته تعویض چرم Nardi، بلندگوهای پشت سری، و پکیج تورینگ بودند.

طبق گزارش miata.net، مزدا از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ بیش از ۲۱۵۰۰۰ نسل اول میاتا ساخته است. زمانی که این خودروساز ژاپنی MX5 Miata را در سال ۱۹۹۰ عرضه کرد، این خودرو به قیمت ۱۳۸۰۰ دلار فروخته شد.

نرخ بالای تولید و در دسترس بودن، قیمت فروش آن را ثابت نگه داشته است. طبق گزارش Classic.com، امروز میانگین قیمت فروش نسل اول مزدا MX5 میاتا ۱۱۰۷۰ دلار است در حالی که کمترین قیمت فروش اخیر ۱۱۰۰ دلار و بالاترین قیمت فروش اخیر ۴۱۲۵۰ دلار است. به علاوه، مزدا در سال ۲۰۱۹ برنامه‌ای برای قطعات نسل اول Miatas اعلام کرد.

مشکلات NA MX-5

مزدا MX-5 میاتا حداقل در مقایسه با خودروهای اسپورت قدیمی اروپایی به دلیل قابلیت اطمینان آن مورد ستایش قرار می‌گرفت، اما میاتا هنوز مشکلاتی دارد که باید به آنها توجه کرد، به خصوص با گذر زمان. یکی از آنها زنگ زدگی است که معمولاً در راکرهای عقب خودرو دیده می‌شود، اگرچه ممکن است در جلو نیز مشکل ایجاد کند. راکرها در واقع دارای زهکشی هستند اما می‌توانند با گذشت زمان دچار زنگ زدگی شوند.

اما به طور کلی NA یک ماشین نسبتاً قابل اعتماد است.

منبع: hotcars

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.