انواع سیستم‌های پیشرفته خودرو برای کمک به راننده

سیستم‌های پیشرفته خودرو به راننده کمک می‌کنند تا دقت رانندگی را افزایش دهند. در این مرحله بحث در مورد ضروری بودن ترمزهای ضد قفل نیست اما بسیاری از فناوری‌های طبقه بندی شده به عنوان ADAS هنوز به عنوان تجملات یا حتی کنجکاوی سرگرم کننده دیده می‌شوند. مسئله این است که این سیستم‌های پیشرفته، سیستم‌ها و ویژگی‌هایی هستند که اطلاعات اساسی را در اختیار راننده قرار می‌دهند، همچنین کارهای دشوار یا تکراری را به صورت خودکار انجام می‌دهند و با هدف افزایش کلی ایمنی خودرو برای همه افراد در جاده طراحی شده‌اند. از آنجایی که این سیستم‌ها بسیار متنوع هستند، نمی‌توان متوجه شد که چگونه برخی از آنها با ایمنی خودرو ارتباط دارند.

برخی از این سیستم‌های پیشرفته خودرو از مدت‌ها پیش وجود دارند و با کارایی خود ثابت کرده‌اند که به رانندگی بهتر یا ایمنی کلی جاده منجر می‌شوند. به عنوان مثال ناوبری GPS از زمانی که برای اولین بار در دهه ۱۹۹۰ معرفی شد به طور فزاینده‌ای در سیستم‌های infotainment OEM متداول شده است. بسیاری از سیستم‌های پیشرفته خودرو در فن آوری‌های نوظهور و اتومبیل‌های جدید قرار دارند و برخی از این سیستم‌ها قدرت ماندگاری بالایی دارند و انتظار می‌رود که حداقل چند مورد از آنها را در ماشین بعدی خود ببینید. برخی دیگر ممکن است ناپدید شوند و یا با اجرای بهتر همان ایده اصلی جایگزین شوند. از آنجا که ADAS به الکترونیک متکی است و اغلب شامل عناصر سیستم عامل است، توسعه این سیستم‌ها توسط استانداردهای ایمنی بین المللی مانند IEC-61508 و ISO-26262 اداره می‌شود.

سیستم‌های پیشرفته خودرو هر ساله مورد بررسی قرار می‌گیرند اما در اینجا چند گزینه مختلف وجود دارد که ممکن است بخواهید آنها را در اتومبیل خود داشته باشید.

کنترل کروز تطبیقی
این فناوری پیشرفته برای کمک به راننده مخصوصاً در بزرگراه‌ها مفید است، در غیر این صورت رانندگان به دلایل ایمنی مجبور هستند به طور مداوم سیستم‌های کروز خود را کنترل کنند. با کنترل کروز پیشرفته یک وسیله نقلیه به طور خودکار به عملکردهای ماشین جلو واکنش نشان می‌دهد و سرعت خود را کند یا تند می‌کند. بیشتر این سیستم‌ها بطور خودکار زیر آستانه سرعت مشخصی خاموش می‌شوند اما برخی دیگر حتی می‌توانند در توقف و رفت و آمد استفاده شوند.

کنترل کروز تطبیقی

کنترل نور تطبیقی
سیستم‌های کنترل نور تطبیقی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به رانندگان کمک می‌کنند در تاریکی بهتر و بیشتر ببینند. این فناوری پیشرفته اجازه می‌دهد تا چراغ‌های جلوی خودرو بچرخند و از طریق گوشه‌ها جاده‌ها را روشن‌تر کنند.

ترمز اتوماتیک
ترمز اتوماتیک یک فناوری پیش از تصادف است که به منظور کاهش شدت برخورد زیاد طراحی شده است. در حالی که برخی از سیستم‌های ترمز اتوماتیک می‌توانند از تصادف جلوگیری کنند اما معمولاً منظور آنها کند کردن وسیله نقلیه است تا جایی که خسارت کمتری وارد شود، گاهی ممکن است خساراتی نیز وارد شود.

پارکینگ اتوماتیک
سیستم‌های پارکینگ اتوماتیک بسیار کاربردی است و بیشتر آنها برای کمک به پارک موازی راننده طراحی شده‌اند. برخی از این سیستم‌ها در واقع می‌توانند کل کار را بطور خودکار انجام دهند و برخی دیگر به سادگی شما را راهنمایی می‌کنند تا بدانید چه موقع فرمان را بچرخانید و چه موقع آن را متوقف کنید.

کنترل فشار
سیستم‌های کنترل فشار لاستیک، اطلاعاتی در مورد میزان فشار لاستیک‌ها در اختیار راننده قرار می‌دهند. از آنجا که تنها راه دیگر برای فهمیدن فشار لاستیک، بیرون رفتن از ماشین و چک کردن جسمی هر یک از لاستیک‌هاست، این سیستم می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

دید در شب
سیستم‌های دید در شب به رانندگان امکان می‌دهد مواردی را مشاهده کنند که دید آنها در شب دشوار یا غیرممکن است. چند اجرای مختلف وجود دارد که همه آنها را می‌توان در دسته فعال و منفعل تقسیم کرد. سیستم‌های دید در شب فعال نور مادون قرمز را طراحی می‌کنند و سیستم‌های منفعل به انرژی حرارتی تکیه می‌کنند که از اتومبیل، حیوانات و اشیاء دیگر سرچشمه می‌گیرد.

پارکینگ اتوماتیک

سیستم‌های ناوبری GPS
سیستم‌های ناوبری GPS به طور موثر بجای نقشه‌های کاغذی و دست و پا گیر ارائه می‌شوند. این دستگاه‌ها اغلب قادر به ارائه دستورالعمل‌های صوتی نیز هستند که باعث می‌شود راننده از نگاه کردن به صفحه نمایش نجات پیدا کند. برخی از سیستم‌های ناوبری GPS داده‌های ترافیک زنده را نیز ارائه می‌دهند که قبلا رانندگان می‌توانستند این اطلاعات را با گوش دادن به ایستگاه‌های رادیویی خبری بدست آورند.

سیستم‌های تشخیص آگاهی راننده
این سیستم‌ها برای تشخیص خواب آلودگی راننده یا میزان آگاهی او از تعدادی وسیله مختلف استفاده می‌کنند. برخی از این سیستم‌ها از سُرخوردن راننده می‌فهمند که او دچار خواب آلودگی شده است و برخی دیگر از فناوری مشابه سیستم‌های هشدار دهنده تشخیص خط استفاده می‌کنند.

سیستم‌های تشخیص نقاط کور
سیستم‌های تشخیص نقاط کور از سنسورهای متنوعی استفاده می‌کنند تا اطلاعات لازم را در اختیار راننده قرار دهند. این اطلاعات از طریق هر وسیله دیگری، دشوار یا غیرممکن است. برخی از این سیستم‌ها اگر حس کنند یک شی در یک نقطه کور وجود دارد، زنگ خطر را به صدا در می‌آورند و برخی دیگر شامل دوربین‌هایی هستند که می‌توانند تصویری را به واحد مرکزی یا مانیتور دیگر منتقل کنند.

سیستم‌های جلوگیری از برخورد
سیستم های جلوگیری از برخورد برای تشخیص اینکه وسیله نقلیه در معرض برخورد با جسم دیگر قرار دارد از سنسورهای مختلفی استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها به طور معمول می‌توانند نزدیکی وسایل نقلیه به پیاده‌روها، حیوانات و انسدادهای مختلف جاده را حس کنند. هنگامی که وسیله نقلیه در معرض برخورد با جسم دیگری باشد، سیستم جلوگیری از تصادف به راننده هشدار می‌دهد. برخی از این سیستم‌ها همچنین می‌توانند اقدامات پیشگیرانه دیگری مانند پیش شارژ ترمزها یا اعمال فشار در کمربند ایمنی داشته باشند.

منبع: advanced driver assistance systems

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.