اسب بخار مهم‌تر است یا گشتاور خودرو؟

در حین خرید خودروی جدید باید مشخصات زیادی را در نظر بگیرید که یکی از مهم‌ترین‌ آن‌ها، اسب بخار و گشتاور خودرو است؛ حال این سوال مطرح می‌شود اسب بخار مهم‌تر است یا گشتاور خودرو؟

به گزارش مسترماشین باز، با ما همراه باشید تا دلایل اهمیت این دو فاکتور را بررسی کنیم و به این موضوع بپردازیم که اسب بخار مهم‌تر است یا گشتاور خودرو و تفاوت آنها چیست؟

در حین خرید ممکن است با مشخصات و اعداد و ارقام زیادی رو به رو شوید که بیشتر از روی مقدار این اعداد در مورد خودرو قضاوت خواهید کرد.

ویژگی‌هایی مانند اسب بخار (BHP)، گشتاور، مسافت پیموده شده، مصرف بنزین در شهر و بزرگراه، برد (برای خودروهای الکتریکی)، ظرفیت بار، وزن، اتاق سرنشینان و… و این لیست ادامه دارد.

در این مطلب به دو فاکتور مهم BHP و گشتاور می‌پردازیم. کدام یک مهم‌تر هستند و چرا؟

اسب بخار و گشتاور خودرو

در ابتدا بهتر است با معانی و تعاریف این دو فاکتور آشنا شوید:

اسب بخار یا BHP

اسب بخار به قدرت خالص و نامحدود یک موتور بدون در نظر گرفتن عواملی مانند افت قدرت به صورت گرما یا صدا اشاره دارد. به طور کلی BHP چیزی است که حداکثر سرعت هر وسیله نقلیه‌ای را تعیین می‌کند.

حال تفاوت بین BHP و HP چیست؟ HP همان واحد قدرت است؛ اما این بار با در نظر گرفتن تلفات انرژی مانند قدرتی که به صورت گرما و صدا از بین می‌رود.

گشتاور

گشتاور یک نیروی حیاتی در وسیله نقلیه است؛ زیرا بسیاری از اجزا به نیروی چرخشی یکسانی متکی هستند؛ مانند فشار دادن پیستون‌ها، چرخش فلایویل و غیره.

بنابراین، رقم گشتاوری که خودروی شما نشان می‌دهد که بر حسب پوند فوت و در برخی کشورها به صورت نیوتن متر اندازه گیری می‌شود؛ میزان “نیروی چرخشی” را تعیین می‌کند. به زبان ساده‌تر، گشتاور به شما می‌گوید که مثلاً اگر خودرو با چمدان‌های سنگینی پر شده یا از یک شیب تند بالا می‌رود؛ چقدر خوب کار می‌کند.

هرچه گشتاور خودرو بر حسب پوند فوت بیشتر باشد؛ توانایی بیشتری در شتاب گیری، حفظ سرعت کروز در هنگام بارگیری زیاد و حرکت در شیب بالا را دارد.

حال بدون ذکر برند خاص، BHP و گشتاور چگونه در خودروهای واقعی اعمال می‌شوند؟

فرض کنید شما دو خودرو دارید؛ یکی با ۲۴۰ اسب بخار قدرت اما ۱۴۴ پوند فوت گشتاور و دیگری با ۱۸۰ اسب بخار اما ۱۷۵ پوند فوت گشتاور.

صرف نظر از اینکه آنها چه برند یا مدلی هستند؛ چگونه از این اعداد می‌توانیم دو خودرو را باهم مقایسه کنیم؟

خودرو شماره ۱: ۲۴۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ پوند فوت

این خودرویی است که برای عملکرد بهتر ساخته شده است. احتمالاً یک خودروی اسپرت است که برای مسابقه طراحی شده است.

این خودرو دارای حداکثر سرعت، شتاب دلپذیر و عملکرد پویا است. گشتاور آن، اگرچه خیلی کم نیست؛ اما نسبت به اسب بخار با قدرت و سرعت بالا، تأثیر کمتری روی خودرو دارد.

خودرو شماره ۲: ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۵ پوند فوت

این خودرو است که برای مصارف معمولی و روزمره ساخته شده باشد. گشتاور بزرگی که دارد به این معنی است که احتمالاً قادر به حمل بار بزرگتر، کشیدن یک تریلر کوچک و حرکت آسان‌تر در شیب‌ها است. این می‌تواند یک SUV یا حتی یک نمونه از ماشین آلات کشاورزی باشد.

BHP قابلیت‌های عملکردی خودرو را برای سرعت بالاتر ارتقا می‌دهد و بیشتر در خودروهای مسابقه‌ای اهمیت دارد؛ زیرا شما به دنبال سرعت و شتاب بیشتری هستید.

از سوی دیگر، گشتاور به خودرو نوعی قدرت می‌دهد که می‌توان از آن در دنیای واقعی رانندگی استفاده کرد.

زمانی که در جاده‌های معمولی رانندگی می‌کنند؛ جایی که محدودیت‌های سرعتی از ۱۱۰ یا ۱۳۰ کیلومتر  در ساعت تجاوز نمی‌کنند؛ سرعت بالا مهم نیست. با این حال، گشتاور برای افرادی که هم در شهر و هم در حومه شهر رانندگی می‌کنند بسیار کاربردی است.

کدام یک از همه مهمتر است؟ گشتاور یا اسب بخار خودرو

در واقع، مقایسه این دو فاکتور خیلی سخت است و نمی‌توان ادعا کنیم اسب بخار یا گشتاور مهمتر از دیگری است یا خیر.

این دو فاکتور تا حدودی به هم ربط دارند و همچنین شما باید بر اساس هدف خرید خودرو در مورد آن‌ها قضاوت کنید.

در ابتدای متن این دو متغیر به گونه‌ای مقایسه شدند که انگار ۲ متغیر مجزا و مستقل هستند؛ اما واقعیت این است که آنها اصلاً مستقل از یکدیگر نیستند.

اسب بخار (HP) با ضرب گشتاور در RPM محاسبه می‌شود. بنابراین موتورهایی با گشتاور زیاد می‌توانند در دورهای پایین نیز اسب بخار زیادی تولید کنند.

یک وسیله نقلیه با گشتاور کم هنوز هم می‌تواند اسب بخار زیادی تولید کند؛ اما رسیدن خودرو به آن به زمان بیشتری نیاز دارد. زیرا باید موتور بیشتر و با قدرت زیادتری کار کند؛ تا HP بسازد و به اوج برسد.

بنابراین، پاسخ به این سؤال اصلی که کدام یک از این دو عامل مهمتر است؛ مشکل است.

شما به ترکیبی از هر دو فاکتور نیاز دارید تا خودرو بتواند به نیازهایتان پاسخ دهد.

یک خودرو با گشتاور بالا و بدون قدرت ظاهری قادر است خیلی سریع به سرعت بالایی برسد و خودرویی با BHP بالا و گشتاور کم می‌تواند بسیار سریع حرکت کند؛ اما به شرطی که مقدار زیادی بنزین و زمان به آن بدهید.

راه حل دیگر برای پاسخ به سؤال، از طریق هدف خرید خودرو است.

رانندگان باید در ابتدا این موضوع را در نظر بگیرند که برای چه کاری خودرو می‌خرند؛ سپس می‌توانند تعیین کنند که آیا به BHP بالاتر یا گشتاور بیشتری نیاز دارند یا خیر.

به عنوان مثال، کشاورزان از گازوئیل زیادی استفاده می‌کنند؛ زیرا وسایل نقلیه آنها معمولاً با گازوئیل کار می‌کنند. این عمدتاً به این دلیل است که موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی معمولی گشتاور بسیار بهتری تولید می‌کنند.

خودروهای ساخته شده برای کشاورزی و مزرعه به نیروی کششی و نیروی گشتاور بالایی نیاز دارند. آن‌ها وارد هیچ مسابقه‌ی سرعتی نمی‌شوند؛ بنابراین روی گشتاور تمرکز کرده‌اند.

مربیان راهنمایی و رانندگی نیز تمایل دارند از خودروهای دیزلی با گشتاور بالاتری استفاده کنند و قدرت اسب بخار برای آن‌ها اهمیتی زیادی ندارد؛ زیرا مراجعه کنندگان آن‌ها در حال یادگیری رانندگی هستند و برای آن‌ها بسیار سخت‌ است که یک توربو دیزل را متوقف کنند تا این که با یک خودروی بنزینی این کار را انجام دهند.

البته، اتومبیل‌ران‌های مسابقه‌ای به گشتاور بالا نیز نیاز دارند؛ اما اسب بخار عامل تعیین‌کننده‌تری برای آن‌ها است؛ زیرا با اسب‌بخار بالاتر، مزیت مهم‌تری را به دست می‌آورند و می‌توانند در این مسابقات پیروز شوند.

پس هیچ راه عینی و واضحی برای گفتن اینکه کدام یک از این دو فاکتور مهمتر هستند؛ وجود ندارد. زیرا کاملاً به نیازهای راننده بستگی دارد.

منبع: mechanicbase

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.