آیا می‌توانم فقط یک لاستیک را تعویض کنم؟

لاستیک مهم‌ترین بخش خودرو است و کیفیت آن بسیار اهمیت دارد. کارشناسان فنی خودرو از لاستیک به عنوان پاشنه آشیل اتومبیل یاد می‌کنند و تأکید می‌کنند برای حفظ ایمنی ماشین و البته خودتان به فکر سلامتی لاستیک‌های خودرویتان باشید. ۴ تایر موجود در انتهای محور ماشین تنها سطحی هستند که بین ماشین و سطح جاده ارتباط برقرار می‌کنند. درصورتی‌که فشار باد تایر بالاتر از حد استاندارد باشد تماس لاستیک با جاده ناقص بوده که علاوه بر کاهش عمر تایر می‌تواند برای سرنشینان خودرو خطر آفرین باشد. تایر کم باد مطمئناً باعث مشکلاتی می‌شود، اما این مشکل سریع رفع می‌شود. تمام چیزی که باید مراقب باشید انتخاب همان سایز و مدل بقیه لاستیک‌ها است، اما یکی از سوالاتی که در مورد تعویض تایر وجود دارد، این است که آیا می‌توانم فقط یک تایر را تعویض کنم؟

چرا مردم این را می‌پرسند؟ آیا باید لاستیک‌های خوب را هم‌زمان با لاستیک‌های خراب تعویض کرد؟ بسیاری از کارشناسان مکانیک و اتومبیل پیشنهاد تغییر هر چهار یا هر دو جفت را دارند. بیایید در مورد عواملی بحث کنیم که تعیین می‌کند آیا شما به تغییر هر چهار لاستیک نیاز دارید یا فقط باید لاستیک‌های کم فشار را تعویض کنید.

چه زمانی می‌توانم فقط یک لاستیک را تعویض کنم؟

این که آیا شما می‌توانید فقط یک لاستیک را تعویض کنید یا به تغییر هر چهار تای آن‌ها نیاز دارید به برخی از عوامل بستگی دارد. اگر برای یافتن جواب سوالات خود نیاز به کمک دارید مطلب زیر را بخوانید:

زمان تعویض لاستیک

لاستیک‌های دیگر را بررسی کنید

وضعیت لاستیک‌های دیگر مشخص می‌کند که آیا تغییر تایر آسیب دیده کافی است یا اینکه باید تمام لاستیک‌های خودرو را تعویض کنید. به عبارت دیگر بقیه لاستیک‌ها باید از آج کافی برخوردار باشند، اگر عمق آج بیش از حد ناسازگار باشد خودرو در هنگام حرکت احساس تعادل نخواهد داشت. کارشناسان توصیه می‌کنند هنگامی که عمق آج آن کمتر از ۴/۳۲ اینچ باشد، تایر را عوض کنید. برای چک کردن عمق آج سه لاستیک دیگر از سکه استفاده کنید. اگر خیلی کمتر از آج لاستیک جدید است، باید همه آنها را تغییر دهید. آج لاستیک نقش مهمی در سواری خودرو و رانندگی در شرایط مختلف آب و هوایی ایفا می‌کند و بسیار مهم است. برای اندازه‌گیری آج لاستیک‌ها می‌توانید از سکه ۱۰۰ تومانی کمک بگیرید. قطر سکه ۱۰۰ تومانی ۲۳ میلی‌متر است. با این حساب، ۱٫۶ میلی‌متر تقریباً به اندازه نقطه‌ای از محیط دایره سکه در زیر سال تولید تا تقریباً زیر عبارت «ریال» است. اگر سکه را از قسمت سال تولید داخل شیار آج لاستیک گذاشتید و عبارت ریال، کاملاً معلوم بود، نشان دهنده این است که باید به فکر یک لاستیک جدید باشید و اگر عدد سال تولید سکه مشخص بود، به معنی وضعیت اضطراری است و رانندگی با این لاستیک خطرناک است.

نوع لاستیک چیست؟

تفاوت‌های ظریف در لاستیک می‌تواند به سلامت خودرو آسیب برساند. مدل، نوع (عقب یا جلو) و الگوی آج لاستیک‌ها باید مشابه باشند. اگر تایر تغییر یافته متفاوت باشد می‌تواند کنترل خودرو را از تعادل خارج کند. همه چیز از شتاب گرفته تا ترمز و جابجایی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. اگر می‌خواهید یک تجربه رانندگی متعادل داشته باشید، تمامی لاستیک‌ها را با یکدیگر هماهنگ کنید.

زمان تعویض لاستیک

آیا وسیله نقلیه AWD است؟

آیا می‌توانم فقط یک تایر را تعویض کنم؟ خیر اگر خودرویی با چرخ‌های دائم محرک (AWD) دارید باید لاستیک‌های خودرو را همزمان تعویض کنید. در این خودروها نیروی تولیدی موتور به هر چهار چرخ ارسال می‌شود و همواره فعال است ولی بجای ارسال نیروی مساوی به چرخ‌ها، سنسورهایی بر روی هر چرخ وجود دارد تا نیروی Traction را لحظه به لحظه پایش کنند بعد واحد کنترل الکترونیکی خودرو یعنی ECU تصمیم‌گیری می‌کند تا چه مقدار توان به کدام چرخ منتقل شود. در نتیجه سرعت چرخ‌های مختلف برای یک اتومبیل AWD خطرناک است زیرا با ایجاد قفل چهار چرخ بر روی راننده تأثیر می‌گذارد.

تعویض دو لاستیک

اگر تایر کم فشار روی چرخ‌های عقب است هر دو تایر قسمت عقب را تغییر دهید. لاستیک‌های عقب به ثبات خودرو کمک می‌کنند. آنها از چرخش ناخواسته یا چرخاندن خودرو در سطوح لغزنده جلوگیری می‌کنند. اگر یک تایر را در قسمت عقب تعویض کنید، احتمالاً لاستیک قدیمی‌تر در هنگام ترمز و فرمان کشش را از دست می‌دهد.

بنابراین این شرایط برای تغییر لاستیک در یک وسیله نقلیه مناسب نیست. تنها سناریویی که فقط می‌توانید یک لاستیک را تعویض کنید زمانی است که بقیه تقریباً جدید هستند.

منبع: Can I Replace Just One Tire at a Time

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] استفاده نکنید چون ممکن است باعث خراب شدن جک یا خراب شدن لاستیک […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.