آموزش رفع مشکلات آب‌گرفتگی خودرو

گیر کردن خودرو در آب، آب‌گرفتگی و سیل گرفتگی می‌تواند حجم زیادی از آب را وارد خودرو کند؛ این میزان آب توانایی تخریب بخش‌های مختلف خودرو را دارد.

به گزارش مسترماشین باز، در شرایط معمولی‌تر، اگر در حین بارندگی شدید، از روی یک گودال آب با سرعت زیاد عبور کرده‌اید و شیشه‌های خودرویتان پایین بوده؛ بدون شک مقداری زیادی آب وارد کابین خودرو شده است. آب می‌تواند آسیب جدی به خودروی شما وارد کند و بر روی مکانیک و همچنین ظاهر آن تأثیر بگذارد.

مثلاً ممکن است لکه‌هایی روی بدنه، شیشه و صندلی خودرو به وجود بیاد و بوی بد رطوبت شما را آزار دهد.

در این راهنما، ما به شما نشان خواهیم داد که در هنگام سیل، آبگرفتگی و نشت آب به خودرو در باران، چه کاری باید انجام دهید.

برای جلوگیری از آسیب جدی ناشی از آب‌گرفتگی و سیل گرفتگی خودرو باید چند کار را انجام دهید:

خودرو را دوباره روشن نکنید:

اگر آب وارد موتور، گیربکس یا سیستم سوخت شود؛ روشن کردن خودرو مشکل را بدتر می‌کند. آب می‌تواند قطعات داخلی موتور را از بین ببرد و باعث “هیدرولاک” شود. در این شرایط پیستون‌ها نمی‌توانند فشرده شوند و حرکت کنند. اگر هیدرولاک اتفاق بیفتد؛ خسارت زیادی به بار می‌آید.

آب را خارج کنید:

هرچه قدر آب، زمان کمتری در داخل خودروی شما باقی بماند، احتمال آسیب رساندن و ورود به اجزای مکانیکی کمتر می‌شود. اگر ماشین شما به معنای واقعی در گودال‌ آب گیر کرده است؛ برای خلاص شدن از شر آنها به یک جاروبرقی مرطوب/خشک نیاز دارید. از جاروبرقی معمولی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است دچار شوک الکتریکی شوید.

جریان هوا:

جریان هوا برای خشک کردن خودروی خیس ضروری است و به جلوگیری از کپک زدن و بوی بد کمک می‌کند. خودروی خود را در جایی سرپوشیده پارک کنید؛ پنجره‌ها را باز کنید و از یک فن برقی برای ایجاد جریان هوا استفاده کنید و در صورت امکان آن را به سمت ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

اگر این کار امکان پذیر نیست؛ باید فضای داخلی را خشک کنید. در این صورت روشن کردن موتور و بخاری‌های فن راه مناسبی برای تسریع روند خشک کردن است. فقط قبل از روشن کردن، وضعیت موتور خود را بررسی کنید تا از هیدرولوک شدن آن جلوگیری شود.

مشکلات نشت آب به خودرو

اگر خودروی شما زیر باران گیر کرده است و مقداری زیادی آب به داخل آن نفوذ کرده است؛ ممکن است مشکلات زیادی آن را تهدید کند. که این مشکلات هم در زیر کاپوت خودرو و هم در کابین آن رخ می‌دهد. در این قسمت برخی از این خطاها و مشکلات رایج ذکر شده است:

هیدورلاک (Hydrolock):

همانطور که در ابتدا ذکر کردیم، هیدرولاک بدترین سناریو برای خودروی شما است. معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که آب وارد ورودی هوا و موتور شده و به پیستون و چرخه احتراق آسیب می‌زند. اگر فکر می‌کنید آب وارد موتور شده است؛ به هیچ وجه خودرو را روشن نکنید.

مشکلات الکتریکی:

اگر آب پس از بارندگی وارد کابین خودرو شد؛ ممکن است مشکلات الکتریکی رخ دهد. برخی از رایج‌ترین خطاها روی سیم کشی، رادیو، کامپیوتر، داشبورد و شیشه‌های برقی رخ می‌دهند. اگر فکر می‌کنید آب وارد خودرو شده است، تا زمانی که مطمئن نشدید که ماشین خشک است؛ به هیچ بخش برقی آن دست نزنید؛ زیرا خطر برق گرفتگی وجود دارد.

زنگ‌زدگی

زنگ‌زدگی مشکلی است که باید در حین آبگرفتگی خودرو در باران شدید مراقب آن باشید.

این مشکل در تمام بخش‌های فلزی در معرض دید، از جمله سقف، کاپوت و صندوق عقب تأثیر می‌گذارد. تمام سطوح فلزی را به طور منظم پس از آب گرفتگی بررسی کنید تا زنگ زدگی آغاز نشود.

مشکلات مکانیکی قطعات متحرک:

آب می‌تواند برای قطعات متحرک مختلف خودرو از جمله ترمز، کلاچ واستارت، مشکل ایجاد کند. پس از سیل، خودروی خود را به طور کامل توسط یک متخصص بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز سالم است.

قطرات باران روی شیشه جلوی خودرو

مهم نیست که خودروی شما چقدر قدیمی یا جدید است؛ درزگیر یا پنجره معیوب می‌تواند مشکل ایجاد کند و میزان زیادی آب به داخل کابین و صندوق وارد شود.

حتی اگر چند قطره وارد شود؛ به مرور می‌تواند باعث ایجاد بوی رطوبت، کپک زدگی و مشکلات الکتریکی شود.

نشتی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که درزهای در و پنجره‌ها فرسوده یا آسیب ببیند و هوا و رطوبت به داخل خودرو راه یابد.

بهترین راه برای جلوگیری از فرسودگی و شکننده شدن این درزها این است که خودروی خود را همیشه تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن خودرو گرفتار در سیل

تمیز کردن و خشک کردن یک خودروی آبگرفته می‌تواند دشوار و وقت گیر باشد؛ زیرا آب به همه‌ی قسمت‌های خودرو نفوذ کرده است.

اگر آب وارد روکش‌های صندلی‌ و کف شده باشد؛ تمیز کردن آن سخت‌تر است و ممکن است چندین روز طول بکشد تا بتوانید آن را کاملاً تمیز و خشک کنید.

برای تمیز کردن داخل خودروی آب گرفته مراحل زیر را دنبال کنید:

از جاروبرقی مرطوب/خشک استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید آب را خارج کنید.

اگر این نوع جارو برقی در دسترستان نیست؛ از چند حوله آشپزخانه برای جذب آب از روکش‌ها، فرش‌ها و صندلی‌ها استفاده کنید.

وقتی آب را خارج کردید؛ پنجره‌ها را باز کنید و اجازه دهید محیط داخلی خشک شود؛ ترجیحاً خودرو را در محل سرپوشیده قرار دهید.

از طرف دیگر، سیستم گرمایش و فن‌ها را روشن کنید و تا ماشین از داخل خشک شود.

در مرحله بعد، ماشین را با استفاده از مواد تمیزکننده تمیز کنید. از برس استفاده کنید تا بتوانید همزمان آن را تمیز کرده و بشویید؛ این کار برای مقابله با بوهای نامطبوع و نم زدگی عالی است.

در چند روز آینده، مراقب خودروی خود باشید و مطمئن شوید که بوی رطوبت وجود ندارد؛ زیرا می‌تواند نشانه‌ای از نشتی باشد یا مقداری از آب در داخل خودرو باقی مانده باشد.

منبع: holtsauto

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.