آشنایی با انواع کلاه ایمنی موتورسیکلت و راهنمای خرید آن

بدون شک کلاه ایمنی مهمترین وسیله ایست که یک موتورسوار باید داشته باشد. امروزه انواع مختلف کلاه ایمنی موتورسیکلت در بازار موجود است که هر کدام مزایا و معایبی دارند.

به گزارش مسترماشین باز، طبق آمار اداره ملی ترافیک بزرگراه‌ها کلاه کاسکت می‌تواند تا ۳۷ درصد از خطر مرگ در تصادفات پیشگیری کند و خطر آسیب به سر را تا ۶۹ درصد کاهش می‌دهد.

بنابراین در میان لوازم جانبی موتور سیکلت، شما به یک کلاه ایمنی قابل اعتماد و با کیفیت نیاز دارید.

انتخاب نوع کلاه به شما بستگی دارد. در این مقاله به بررسی انواع مختلف کلاه ایمنی موتورسیکلت و مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

انواع کلاه ایمنی موتورسیکلت در بازار

  • کلاه تمام صورت
  • کلاه ایمنی نیم رخ
  • کلاه ایمنی آفرود
  • کلاه ایمنی ¾
  • کلاه ایمنی دوتایی
  • کلاه ایمنی مدولار یا تاشو

کلاه تمام صورت (فول فیس)

کلاه تمام صورت محبوب‌ترین کلاه ایمنی در بین انواع مختلف آن است. این کلاه تمام سر و صورت و همچنین گردن شما را می‌پوشانند و به عنوان ایمن‌ترین نوع کلاه ایمنی موتورسیکلت شناخته شده است.

صرف نظر از نوع موتورسیکلتی که سوار می‌شوید یا جایی که در آن سواری می‌کنید؛ این کلاه برای شما مناسب است.

ویژگی منحصر به فرد این کلاه‌ها، نوار چانه است که نقش زیادی در ایمنی کلی آن دارد.

اگرچه این کلاه کاسکت بسیار محافظ و محبوب هستند؛ اما برای همه مناسب نیست. از آنجایی که این کلاه تمام صورت را می‌پوشاند برای افراد مبتلا به تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا مناسب نیست.

مزایا
  • ایمن‌ترین نوع کلاه ایمنی
  • بدون لولا
منفی
  • کاهش شنوایی
  • احساس انزوا یا قطع ارتباط با محیط بیرون و ترافیک

کلاه کاسکت نیمه

کلاه‌های نیمه‌ فقط بالاترین قسمت سر و ناحیه پیشانی تا ابرو را پوشش داده و حداقل محافظت را ارائه می‌دهند. برخی از مدل‌ها ممکن است پوشش بیشتری روی پشت گردن و گوش‌ها داشته باشند.

این کلاه امنیت و محافظت کمتری نسبت به کلاه کامل یا کلاه ایمنی ¾ ارائه می‌دهد.

کلاه ایمنی آفرود

کلاه‌های آفرود همانطور که از نامشان پیداست برای سوار شدن در خیابان‌ها و جاده‌های خاکی طراحی شده‌اند. شما نباید از آنها در داخل شهر استفاده کنید؛ برای استفاده در بزرگراه مناسب نیستند؛ اما برای مناطق ناهموار با گرد و غبار عالی هستند.

این کلاه‌ها برای حداکثر محافظت، حداقل وزن و تهویه برای سواری در ماه‌های گرم‌تر طراحی شده‌اند.

مانند سایر کلاه‌های ایمنی موتورسیکلت، کلاه‌های آفرود از چشم محافظت نمی‌کنند؛ بنابراین راکب باید از عینک استفاده کند.

مدل‌های آفرود کاملاً راحت هستند. اما اگر قصد دارید در جاده‌های گل آلود از آن استفاده کنید؛ مدل‌های قابل شست و شو را بخرید.

مزایا
  • خنک و تنفس راحت
  • حفاظت عالی در شرایط آفرود
منفی
  • بدون گیره
  • در برابر سرما عایق نیست

کلاه کاسکت صورت باز یا کلاه ایمنی ¾

کلاه ایمنی ¾ بالاترین قسمت سر و کناره‌های آن را می‌پوشاند. این کلاه‌ها معمولاً توسط سوارکاران مسابقه‌ای، رزمناوها، اسکوترها، تورها و انواع مختلف موتورسیکلت استفاده می‌شوند.

ویژگی متمایز کلاه ایمنی ¾ نداشتن نوار چانه است که امنیت کلاه موتورسیکلت را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، به دلیل باز بودن کلاه، از شما در برابر باران و زباله‌های جاده محافظت نمی‌کند.

کلاه ایمنی دوگانه اسپرت

کلاه کاسکت دوگانه ترکیبی از کلاه ایمنی آفرود و کلاه ایمنی تمام صورت است. این کلاه دارای یک گیره بزرگ و نوار چانه است؛ اما پوشش داخلی بیشتر و لوکس‌تری دارد.

کلاه‌های دوگانه اسپرت، گیره محافظت از چشم بزرگ‌تری نسبت به بقیه دارند.

مزایا
  • ایمن، گرم و بسیار سازگار
  • تنظیمات چندگانه
معایب
  • گران

کلاه ایمنی مدولار یا تاشو

کلاه ایمنی مدولار که به آن کلاه ایمنی تاشو نیز گفته می‌شود؛ ترکیب کلاه ایمنی ¾ و کلاه تمام صورت است. شما می‌توانید در این کلاه میله چانه و گیره را بالا ببرید تا قسمت جلوی کلاه باز شود.

کلاه ایمنی مدولار وزن کمتری نسبت به کلاه تمام صورت دارد. ایمنی سرنشین به دلیل ساختار لولا کمی کم شده است.

این کلاه در مقایسه با کلاه ایمنی ¾ یا ½ ، محافظ چانه دارد.

اگر اهل ماجراجویی هستید؛ این یک مدل برای شما عالی است.

معایب
  • به اندازه کلاه‌های تمام صورت؛ ایمن و محافظ نیست

استانداردهای ایمنی کلاه کاسکت موتورسیکلت

هنگام انتخاب کلاه کاسکت موتورسیکلت، به دنبال کلاهی باشید که با استانداردهای ایمنی مطابقت داشته باشد. این استانداردها ممکن است در هر کشوری متفاوت باشد.

اما کلاه ایمنی دارای گواهینامه‌ای است که نشان می‌دهد دارای چه نوع استانداری است.

کلاه کاسکت از چه چیزی ساخته شده است؟

کلاه ایمنی مدرن از نظر وزن، ایمنی و ظاهر بسیار متفاوت از مدل‌های قبلی است. تولیدکنندگان از فناوری‌های جدید و مواد مختلف برای ساخت کلاه ایمنی استفاده می‌کنند.

رایج‌ترین مواد تشکیل دهنده پلاستیک است؛ اما مواد دیگری مانند فایبرگلاس، کولار و فیبر کربن نیز در آن‌ها به کار گرفته می‌شود.

البته این پلاستیک معمولی نیست و دارای استانداردهای مهندسی است و وزن کم و دوام بالایی دارد.

در زیر پوسته پلاستیکی یک فوم ضخیم چند لایه وجود دارد که ضربه را جذب می‌کند.

مدل‌های مسابقه‌ای، با مواد محکم‌تر و بسیار قوی‌تر سخته می‌شوند. در بهترین حالت از کولار و فیبر کربن در پوسته بیرونی آنها استفاده می‌شود.

چگونه یک کلاه ایمنی مناسب انتخاب کنیم؟

اندازه:

کلاه ایمنی‌های کوچک به شدت روی سر شما فشار می‌آورند و ممکن است باعث سردرد شوند؛ در حالی که کلاه‌های بزرگ سر و صدا ایجاد می‌کنند و ایمن نیستند.

بنابراین قبل از خرید سر خود را اندازه بگیرید و اعداد را با نمودار اندازه برند مقایسه کنید. به طور معمول اندازه‌های کوچک تا بزرگ S، M، L، XL، XXL در دسترس هستند.

وزن:

نکته بعدی که باید در نظر داشته باشید وزن است. شما باید کلاهی انتخاب کنید که راحت و سبک باشد. معمولاً کلاه‌های ایمنی دارای گواهینامه دارای وزن ۱۴۰۰ گرم تا ۲۲۰۰ گرم هستند.

تجزیه و تحلیل کلاه کاسکت معمولی

کلاه ایمنی موتورسیکلت به طور پیوسته در حال تکامل است تا با پیشرفت‌های فناوری، از جمله استفاده از مواد سبک‌تر برای کاهش فشار بر گردن، بالشتک اضافی برای راحتی ، بلندگوهای بلوتوث همراه باشد.

این کلاه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که از قابلیت‌های تلفن هوشمند خود مانند ناوبری، موسیقی یا تماس هندزفری استفاده کنید.

آناتومی کلاه ایمنی

با وجود پیشرفت‌های زیاد، آناتومی اصلی کلاه ایمنی موتورسیکلت برای سال‌ها ثابت باقی مانده است. کلاه ایمنی موتورسیکلت دارای چهار قسمت اصلی است:

  • پوسته بیرونی
  • آستر جذب کننده ضربه
  • لایه پددار
  • سیستم نگهدارنده / بند چانه

هر یک از این قسمت‌ها به منظور هدف خاصی طراحی شده‌اند.

پوسته بیرونی

پوسته بیرونی قسمت بیرونی کلاه ایمنی است که آن را می‌بینید. معمولاً از فیبر کربن، کولار، پلی کربنات یا پلاستیک‌های قالبی و یا ترکیب آن‌ها ساخته می‌شود.. وظیفه اصلی آن محافظت از سر شما در برابر ضربه یا ساییدگی و جلوگیری از نفوذ اشیاء بیرونی مانند سنگ‌ها، حشرات و غیره است.

لایه جذب کننده ضربه

در قسمت داخلی یک آستر جاذب ضربه قرار دارد که معمولاً از فوم EPS تشکیل شده است. اولین کار آستر جذب شوک و جابجایی انرژی در حین تصادف است.

لایه راحتی پددار

ناحیه‌ای که سر شما در هنگام استفاده از کلاه ایمنی روی آن قرار می‌گیرد؛ ناحیه راحتی کلاه ایمنی است. معمولاً از یک فوم تشکیل شده و با یک پارچه پوشانده شده است. این روکش برای از بین بردن عرق و خنک نگه داشتن سرتان در هنگام سواری طراحی شده است. معمولاً قابل جابجایی و قابل تعویض است.

بند چانه

سیستم نگهدارنده کلاه که به عنوان بند چانه نیز شناخته می‌شود؛ در زیر چانه شما محکم می‌شود تا هنگام سواری کلاه روی سر شما محکم بماند.

وقتی این بند به درستی بسته شود؛ باید دو انگشت بین بند و چانه شما باقی بماند. این بند دارای یک روکش پارچه‌ای است تا در تماس با پوست صورتتان، شما را آزار ندهد.

علاوه بر این دارای بخش‌های زیر نیز است:

دریچه‌ها

دریچه به منظور گردش هوا در داخل کلاه ایمنی ایجاد می‌شود. تهویه سر سوار را خنک نگه داشته و به تبخیر بهتر کمک می‌کند. تهویه در کلاه‌های تمام صورت و ¾ بیشتر است؛ اما با توجه به نوع تولید کننده ممکن است متفاوت باشد.

شما می‌توانید دریچه‌ها را در ماه‌های گرم باز کرده و در ماه‌های سرد ببندید.

شیلد

محافظ صورت یا شیلد مانع برخورد حشرات، زباله‌ها و سایر اشیاء خارجی به صورت شما می‌شود. آن‌ها معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که به منظور تمیز کردن قابل جابجایی یا تعویض باشند. آن‌ها در رنگ‌های قابل تنظیم برای محیط‌های مختلف در دسترس هستند. شیلدهای مختلفی مانند شیلد های شفاف، کم نور، ضد انعکاس و پلاریزه در بازار موجود است.

پدهای گونه

کلاه‌های تمام صورت و ¾ دارای پدهای گونه‌ای هستند که روی گونه‌های شما قرار می‌گیرند. این قسمت به منظور تمیز کردن قابل جداسازی و همچنین قابل تنظیم است.

نتیجه

در این مقاله ۶ نوع کلاه کاسکت موتورسیکلت موجود در بازار شرح داده شد.

قبل از اینکه یک کلاه ایمنی برای خود بخرید ابتدا به این سؤالات پاسخ دهید که چند بار در ماه می‌خواهید از آن استفاده کنید؟ در چه نوع جاده‌ای می‌خواهید از آن استفاده کنید؟ چه نوع آب و هوایی؟ وزن مناسب کلاه چقدر است؟ در نهایت استاندارد گواهینامه را فراموش نکنید.

منبع: autozmotoz

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.