چگونه نشت خلاء خودرو را پیدا کنیم؟

عبارت رایج “سیستم خلاء خودرو” و مسئله مشترک “چگونگی یافتن نشت خلاء خودرو” ممکن است بسیاری از دارندگان خودرو را سردرگم کند، زیرا “خلاء” در اینجا همان دستگاه تمیز کننده خانگی نیست که اکثر ما با آن آشنا هستیم. “سیستم خلاء” مفهوم بسیار مهمی است که باید رابطه طولانی مدت آن را با وسیله نقلیه خود درک کنید. سیستم خلاء به قسمت موتور احتراق داخلی خودرو مربوط است و به قسمت ظریف و پیچیده‌ای گفته می‌شود که ماشین را اداره می کند. در واقع سیستم خلاء، موتور احتراق را هدایت می‌کند و بازده آن به طور مستقیم بر عملکرد موتور تأثیر می‌گذارد. بنابراین اگر می‌خواهید با اتومبیل خود هماهنگ باشید باید به تعمیر و نگهداری این قسمت از خودرو و آشنایی با مشکلات رایج خودرو اهمیت دهید. در این مقاله با نحوه پیدا کردن نشت خلاء آشنا می‌شوید.

چگونه نشت خلاء خودرو را پیدا کنیم؟

نشت خلاء ممکن است در تعدادی از قسمت‌ها اتفاق بیفتد، بنابراین ممکن است به انجام بیش از یک آزمایش نیاز داشته باشید تا بتوانید نشت خلاء را پیدا کنید.

تست بصری
نشت خلاء باعث گرم شدن زیر کاپوت می‌شود، در نتیجه قطعات لاستیکی و پلاستیکی به سرعت خراب می‌شوند. این شایع‌ترین علت نشت خلاء است، بنابراین بهترین مکان برای آزمایش نشت خلاء بررسی شیلنگ‌های لاستیکی خلاء، لامپ‌های پلاستیکی خلاء و لوله‌های لاستیکی ورودی موتور است زیرا این قسمت‌ها می‌توانند راحت‌تر بشکنند یا سوراخ شوند. بسیاری از اتصالات که لوله‌ها و شیلنگ‌ها را به هم وصل می‌کنند نیز در معرض ترک و شکستگی قرار دارند. بسیاری از لوازم جانبی موجود در یک اتومبیل از موتور برای کارکرد خلاء استفاده می‌کند، از جمله سیستم تهویه هوا و سیستم کنترل کروز. به طور بصری لوله‌های خلاء را بررسی کنید تا هیچ گونه آسیب و پارگی نداشته باشند.

تست صدا
هنگامی که موتور در حال کار کردن است در صورت نشت خلاء صدای سوزش یا سوت ایجاد می‌شود. تست این مورد ممکن است دشوار باشد اما اگر به یک گوشی مکانیکی دسترسی دارید از آن برای انجام این تست استفاده کنید.

تست بصری برای پیدا کردن نشت خلاء خودرو

روش آب صابون
این روش ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش برای پیدا کردن نشت خلاء است که می‌توانید از آن استفاده کنید. نگران نباشید، موتور شما تحت تأثیر این مقدار کم قرار نخواهد گرفت. به سادگی آب و صابون را با هم مخلوط کرده و آن را در یک بطری بریزید، سپس مخلوط را در مناطق مشکوک اسپری کنید. اگر نشتی وجود داشته باشد خلاء آب را می‌خورد که میتوانید آن را با چشمانتان ببینید.

تست دود
این روش ایمن‌ترین و مطمئن‌ترین تست برای نشت خلاء است که معمولاً توسط مکانیک انجام می‌شود. از یک دود خودرو استفاده کرده و آن را نزدیک منیفولد مصرفی اسپری کنید. خواهید دید که این دود از نشتی شیلنگ‌های خلاء بیرون می‌آید.

تست مواد قابل اشتعال
توجه داشته باشید که این آزمایشات برای استفاده از مایع قابل اشتعال و گاز خطرناک است، بنابراین بهتر است به تنهایی در خانه انجام نشود با این وجود باید در مورد آنها آگاهی داشته باشید.

تست دود برای پیدا کردن نشت خلاء خودرو

پاک کننده Carburetor
بگذارید موتور در حالت بی‌حرکت کار کند. مواد تمیزکننده کاربراتور را روی ناحیه مشکوک نشت اسپری کنید، اما توجه داشته باشید که این پاک کننده قابل اشتعال است بنابراین با احتیاط بسیار کمی آن را اسپری کنید. اگر به کپسول آتش نشانی دسترسی دارید آن را آماده کنید. در صورت وجود نشتی، به عنوان مثال در واشر بدنه دریچه گاز یا واشر منیفولد مصرفی، اسپری قابل اشتعال باعث کمبود سوخت در مخلوط سوخت بدون چربی هوا می‌شود. اگر موتور بی‌حرکت باشد هنگام مصرف اسپری توسط موتور، مدت کوتاهی صاف می‌شود، در غیر این صورت موتور به طور موقت سرعت کار خود را افزایش می‌دهد.

مشعل پروپان
این روش تقریباً مانند اسپری تمیز کننده Carburetor است. مشعل پروپان نوعی مشعل است که در پخت و پز استفاده می‌شود و به راحتی پیدا می‌شود. به یاد داشته باشید که یک کپسول آتش نشانی را آماده نگه دارید زیرا گاز پروپان نیز قابل اشتعال است. موتور را در حالت بی‌حرکت روشن نگه دارید، انتهای شلنگ را نزدیک محل نشت مشکوک نگه دارید و مشعل پروپان را روشن کنید. دقیقاً مانند پاک کننده Carburetor، سوخت پروپان قابل اشتعال، مخلوط سوخت بدون چربی را کاهش می‌دهد که درون محفظه احتراق موتور قرار می‌گیرد.

نحوه رفع نشت خلاء خودرو
رفع نشت خلاء خودرو بسیار ساده است. به سادگی لوله‌ها یا شیلنگ‌های خراب را تعویض کنید که شایع‌ترین علل نشت خلاء است. در بعضی موارد اگر آسیب در انتهای شلنگ خلاء باشد می‌توانید حداکثر چند سانتی‌متر را جدا کرده و شیلنگ را دوباره وصل کنید.

منبع: how to find a vacuum leak

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.