چرا روغن موتور بوی بنزین می دهد؟

اگر روغن موتور خودروی شما بوی گاز می دهد؛ بدون شک دچار مشکل شده است؛ هم روغن و هم بنزین دو مایع ضروری موتور خودرو هستند؛ اما در شرایط معمولی نباید با هم مخلوط شوند.

به گزارش مسترماشین باز، این مشکل در واقع به عنوان رقیق سازی روغن شناخته می شود و جدی است. رقیق شدن روغن می تواند بر ویسکوزیته آن تأثیر منفی بگذارد و در نهایت منجر به خرابی یاتاقان شود.

بنابراین، تشخیص و حل مشکل اصلی رقیق شدن روغن ضروری است.

علائم مخلوط شدن بنزین و روغن موتور در خودرو:

مانند هر مشکل دیگری که در خودروی شما به وجود می آید؛ مخلوط شدن بنزین و روغن موتور نیز علایم و نشانه هایی دارد.

  • بوی قوی بنزین
  • دود سفید از اگزوز
  • بوی بنزین روی دیپ استیک روغن موتور: وقتی میله ی چک روغن موتور را به بینی خود نزدیک می‌کنید ، بوی سوخت می دهد. به این معنی است که مقداری سوخت به ظرف روغن راه پیدا کرده است.
  • سطح روغن بالا:  سطح روغن موتور به هیچ وجه نباید افزایش قابل توجهی داشته باشد.

۸ دلیل که چرا روغن موتور بوی بنزین می دهد؟

روغن موتور به دلایل مختلفی می تواند با بنزین آلوده شده و رقیق شود. در ادامه چندین دلیل احتمالی برای شروع این مشکل ذکر شده است.

شماره ۱ – انژکتورهای خراب

انژکتورهایی که به درستی کار می کنند با هر بار خاموش شدن سوخت را اتمیزه می کنند. این اتمیزه کردن به سوخت اجازه می دهد تا به طور کامل بسوزد.

با این حال، انژکتورهای قدیمی اغلب نمی توانند سوخت را به این روش اتمیزه کنند و منجر به سوختگی کمتر می شود. در نتیجه، سوختی که کامل نسوخته از حلقه های پیستون سیلندر آسیب دیده عبور کرده و در نهایت با روغن روان کننده موتور مخلوط می شود.

شماره ۲ – مشکل سیستم جرقه زنی

سیستم جرقه زنی موتور دارای اجزای متعددی است که همه آنها با هم کار می کنند تا سوخت را مشتعل کنند. اگر هر یک از این قطعات خراب شود؛ سوخت ممکن است در یک یا چند سیلندر نسوخته باقی بماند.

در موارد شدیدتر، این سوخت از حلقه‌های پیستون سیلندر عبور کرده و با روغن موجود در مخزن مخلوط می‌شود.

شماره ۳ – نسبت هوا/سوخت بسیار غنی

در برخی شرایط خاص، یک یا چند سنسور معیوب ماژول کنترل موتور را فریب می دهند تا سوخت بیش از حد مصرف شود و موتور نمی تواند تمام سوخت تزریق شده را به طور کامل بسوزاند.

در نتیجه، سوخت اضافی از حلقه‌های سیلندر موتور عبور کرده و در نهایت با روغن مخلوط می‌شود.

شماره ۴ – سایش داخلی موتور

در شرایط نادر، مخلوط شدن روغن و بنزین در نتیجه سایش داخلی موتور رخ دهد. هنگامی که دیواره‌های سیلندر یا رینگ‌های پیستون دچار سایش بیش از حد می شوند؛ احتراق با مشکل مواجه می‌شود.

در نتیجه، مقدار قابل توجهی از سوخت اغلب نسوخته می ماند؛ دیواره‌های سیلندر موتور را می‌شوید و در نتیجه موتور را در معرض خطر سایش یاتاقان قرار می‌دهد.

شماره ۵ –  فاصله زیاد در دوره های تعویض روغن

در هر صورت، مقدار کمی سوخت حتی در صورت عدم وجود مشکلات ، به روغن موتور راه می یابد. مقدار این سوخت حداقل است و هیچ خطری برای طول عمر موتور و اجزای آن ندارد.

با این حال، عدم سرویس منظم و تعویض روغن می تواند باعث ترکیب بیشتر سوخت با روغن شود. زیرا فواصل تعویض روغن استاندارد  رعایت نشده است.

شماره ۶- رانندگی در مسافت کوتاه:

اگر معمولاً در مسافت های طولانی رانندگی نمی کنید، به احتمال زیاد بوی گاز را حس خواهید کرد.

وقتی در مسافت طولانی رانندگی می‌کنید؛ روغن تا حدی گرم می‌شود و گرمایی ایجاد می‌کند که مقدار کمی از گازی را که به میل لنگ راه پیدا می‌کند؛ تبخیر می‌کند.

از طرف دیگر، رانندگی در مسافت های کوتاه اجازه نمی دهد که میل لنگ تا حالت تبخیر گاز اضافی گرم شود. اگر بیشتر رانندگی شما در داخل شهر است؛ پس باید مسافت های طولانی را هم طی کنید.

اگر  نمی توانید در مسافت های طولانی رانندگی کنید؛ باید بیشتر به فکر تعویض روغن موتور خود باشید.

شماره ۷- سوخت کثیف:

برخی از پمپ بنزین ها سوخت کثیف می فروشند. این کثیفی می تواند ناشی از کامیونی باشد که گاز را تامین کرده، یا چاه ذخیره سازی یا در نتیجه نفت تصفیه نشده باشد. وقتی چنین سوختی وارد خودرو می شود؛ وقتی این گاز برای احتراق به محفظه احتراق می‌رسد؛ مقداری از گاز به دلیل کثیفی موجود در گاز نمی‌سوزد. گاز نسوخته به میل لنگ راه پیدا می کند.

شماره ۸- ریختن بنزین به جای روغن

ممکن است شخصی به‌جای روغن موتور در درگاه روغن موتور، بنزین بریزد. یکی از دلایل رایجی که ممکن است به جای روغن موتور بنزین بریزید؛ قاطی کردن ظروف این دو است. برخی از مردم از ظروف روغن موتور برای خرید بنزین استفاده می کنند. آنها ممکن است این ظروف را با یکدیگر اشتباه بگیرند.

آیا بنزین در روغن موتور قابل مشاهده است؟

بنزین همیشه در زمان مخلوط شدن با روغن موتور قابل مشاهده نیست. در واقع این مشکل تنها به صورت رقیق شدن روغن موتور ظاهر می شود. این رقیق شده به گونه ای است که روغن موتور بسیار شفاف‌تر از آنچه باید باشد؛ به نظر برسد.

روغن آلوده به بنزین در لمس کاملاً رقیق به نظر می رسد. زمانی که مقدار کمی روغن را بین انگشتان شست و سبابه مالش می دهید؛ این رقیق بودن را کاملا حس خواهید کرد.

این نشان دهنده کاهش نسبی ویسکوزیته است که می تواند  باعث سایش یاتاقان شود.

آیا رانندگی در صورت استشمام بوی گاز در روغن موتور، ایمن است؟

به طور کلی رانندگی با این خودرو توصیه نمی شود. زیرا گاز می تواند روغن را رقیق کرده و در نتیجه ویسکوزیته آن را کاهش دهد. در این صورت سایش اجزای حیاتی موتور، مانند یاتاقان های موتور، می تواند تسریع شود.

البته این بدان معنا نیست که رانندگی با روغن رقیق شده باعث خرابی یکباره موتور خودرو می شود. با این حال، رانندگی در این شرایط، خطر قابل توجهی دارد و به احتمال زیاد باعث آسیب می شود، حتی اگر چنین آسیبی بلافاصله بروز ندهد.

در هر صورت، علت اصلی رقیق شدن روغن موتور باید تشخیص داده شده و برطرف شود.

منبع: cartreatments

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.